Info om meråker, någon?

freeride_nu

Aktiv medlem
Info om meråker, någon?
Jag hade tänkt göra en utflykt till meråker i norge när jag är i åre nästa vecka. Är det någon som har varit där och vet något om stället. Jag har hört att det ska vara brant med kul åkning, dock att det kan vara snöbrist ibland. Om du har information eller vet var man kan få tag på det, kan du väl skriva en rad. Tack på förhand.

>> radikala rAgnar <<

"Äh, det var ju soligt, då är det ingen lavinfara"

Hört i baren på Munchie, Chamonix 99

Info om meråker, någon?
Har inte varit i Meråker den här säsongen så jag vet inte hur dom har det med snö i år föregående säsonger har jag varit ditt ett par vändor per vinter.
Vad skall man då säga....
Meråker är en smula mytomspunnet. Mången gång har man hört om meterdump i meråker när man suttit i Åre och förbannat vädret. Det är sällan myten är sann och du tvingas dra av åtskilliga decimetrar snö för att komma närmare sanningen.
Sanning nummer ett. Nej det är inte särskilt brant, Nedre delen av skogen luter en del med den långa antika stolliften som går från byn och upp på berget har aldrig gått när jag varit där. Dom har aldrig råd att besiktiga den. Så fallhöjden blir det inte mycket med. Som sista åk kan man dra lott om vem som får ta bilen ner till dalen medan de andra kan köra hela vägen ner. (skogen blir riktigt tät på slutet, en del taggtråd och en järnväg på slutet, men det går en pist ner också)

Åk aldrig dit om det inte snöat där nyligen. Stället är inte bra utan snö! Det är två släpliftar som går däruppe och det går att få bra åkning när snön är där. Mitt sämsta meråker minne var när vi åkte dit efter rykten om puder. Välframme upptäkte vi att det var stenhård skare överallt. Så vi vände på en gång och åkte till Åre igen. Det är nästan alltid varmarte i Meråker så här års är risken för regn stor. Åk inte utan att kolla vädret.
Vid köp av liftkort får man studentrabatt om man är det, svenska pengar går bra.
Men jag skall inte sticka under stol med att jag haft ett par riktigt bra dagar där med typ tio pers i området att tävla med nysnön med. Personalen där är helskön. Trevliga skogslinjer och små hängdrivor att tokladda utför. Men som sagt lätt att bli besviken.

Tillbaka
Topp