Ingen konkurans?

Ingen konkurans?
Tompan14 sa:
C4_Fudge sa:
Jag har ALDRIG sagt att Åre kan matcha en alp ort men åre håller internationell klass. :)
C4_Fudge sa:
Åre är den enda som kan mäta sig med en alp ort
Är det bara jag som tycker att det här är lite inkonsekvent?

C4_Fudge sa:
Ja alperna är väl inte det enda stället det finns skidanläggningar på?
Så om det nu inte är alperna du menar med "internationellt", vad är det då du menar? Jag börjar mer och mer tro att det är Danmark...
Sett till antal liftar och backar, restauranger, hotel mm. och ja det finns gott om skidorter i canada och usa också, men du kanske inte visste det? :)

Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
Jag var i Åre under vc-tävlingarna och det var ganska bra skidåkning:) Men Åre är ju egentligen det enda skidområdet i Sverige som håller internationell klass. Har kollat runt lite både här på freeride och på andra ställen och hittar inte ett enda ställe i Sverige som har mer än 380m i fallhöjd:/ Åre har ju ca. 800m i fallhöjd men finns det finns tydligen ingen skidort i Sverige som kan matcha det? Känns lite som det skulle behövas en till skidort som iaf kan matcha fallhöjden som åre har. Med andra det finns bara en skidort som kan konkurera med de större orterna i alperna. :o
Man kan ju även åka till Norge istället för till Alperna.

Ingen konkurans?
felix sa:
Åre är antagligen bästa skidorten i Sverige, inte bara sett till häftigaste åken utan hela liftsystemet + byn gör Åre ganska överlägset resten av anläggningarna vi har... sen finns det alltid nötter som växt upp i Gränsen, Hemavan, Sälen, Funäsdalen eller vad det nu än kan vara och påstår att DET är så mycket bättre, men innerst inne vet dom också att inget kan mäta sig med Åre.

Kittelfjäll kan ju verkligen gå och lägga sig... där har vi en ruskigt överskattad anläggning. Tråkiga jävla släpliftar.
Måste faktisk hålla med lite att det är betydligt enklare och snabbare att åka sittliftar/gondol :)

Ingen konkurans?
I3ea sa:
C4_Fudge sa:
Jag var i Åre under vc-tävlingarna och det var ganska bra skidåkning:) Men Åre är ju egentligen det enda skidområdet i Sverige som håller internationell klass. Har kollat runt lite både här på freeride och på andra ställen och hittar inte ett enda ställe i Sverige som har mer än 380m i fallhöjd:/ Åre har ju ca. 800m i fallhöjd men finns det finns tydligen ingen skidort i Sverige som kan matcha det? Känns lite som det skulle behövas en till skidort som iaf kan matcha fallhöjden som åre har. Med andra det finns bara en skidort som kan konkurera med de större orterna i alperna. :o
Man kan ju även åka till Norge istället för till Alperna.
Ja vad jag vet så har Trysil och Hemsedal ganska bra skidåkning, men jag har aldrig åkt där ;/

Ingen konkurans?
Åker man i Europa tycker jag man skall försöka hålla cashet på hemmaplan dvs inom EU och inte åka så ofta till Norge och Schweiz, inte för att jag är helt bra på det själv men men.

Bästa lifttypen är naturligtivis en fet decoupling 8-stol med arseheating och vindbubbla, snabbast in och ur, snabb transport, och mindre naturkänsla om det är dåligt väder och mer om det är bra väder... Alternativt 2-vajerskabiner som kan åka i "vilken vind" som helst...

Tompan14 sa:
Så du menar att skidorterna i Kanada och USA inte kan mäta sig med skidorterna i Alperna?
När det gäller park-management har nog nordamerikanerna en del kunskap att överföra till europa.

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
Om det finns befintliga skidanläggningar som kan byggas ut? Fallhöjd spelar stor roll eftersom det innebär att bakarna blir längre.
Vet att Frösöberget ska få två nya nedfarter till nästa säsong, alltså en kontrast till Åre dock i samma landskap.

Är inte så lätta att bara bygga ut eftersom att det innebär att förstöra naturen och då krävs det många tillstånd från alla håll.

Ingen konkurans?
Det ända åre kan mäta sig med är stureplan, det finns minst 10 skidorter i sverige som har bättre SKIDÅKNING, fallhöjden är inte allt, världens bästa skidåkning, enl många skidmagasin över hela världen, Alta Utah har 615m fallhöjd,

Ingen konkurans?
Att ens hålla på och jämföra Åre med orter i Alperna/USA/Sydamerika/Japan är ganska korkat. Skidåkningsmässigt kommer Åre aldrig komma upp i internationell klass! Festmässsigt är det en helt annans sak, där håller Åee hög klass.

Men helt seriös: Att sitta och säga att Åre är bra ur ett skidåkningsperspektiv visar bara på en otroligt liten skiderfarenhet (vad jämför ni med? Kläppen, Kungsbereget etc???). Åre har korta och tyvärr otroligt isiga pister, i mina ögon är inte detta bra åkning. Visst, Åre må ha de längsta pisterna i Sverige, fetaste fallhöjden, men vad spelar det för roll om det är blåis hela vägen? Jag kör mycket hellre i de mindre systemen som de flesta hävdar suger pga av låg fallhöjd. Bättre pister, med lössnö, kortare köer... Jag får garanterat fler höjdmeter i kroppen efter en dag än i Åre.
Man definierar inte ett "bra system" genom att räkna fallhöjden!

Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
Å nej det var INTE bra åkning under WC tävlingarna! Jag var själv där och hälsade på herr blåis!

Ingen konkurans?
clay sa:
C4_Fudge sa:
Å nej det var INTE bra åkning under WC tävlingarna! Jag var själv där och hälsade på herr blåis!
Ni hade rena lyxen mot vad tävlingsåkarna had.
Försökte ta ner staket i lillbranten igår eftermiddag på skidor.

Fick man stopp?
Nä, inte en chans!

Stövelbranten var härligt isig med kan jag lova!

Ingen konkurans?
Tancoll sa:
Ni hade rena lyxen mot vad tävlingsåkarna had.
Försökte ta ner staket i lillbranten igår eftermiddag på skidor.

Fick man stopp?
Nä, inte en chans!

Stövelbranten var härligt isig med kan jag lova!
Sen är det väl så att det vi amatörer klassar som lagom hård pist klassar
tävlingsåkarna som alldeles för lös :)

Ingen konkurans?
felix sa:
Jag tror inte ni inser hur viktigt ett bra liftsystem är för själva upplevelsen. Att kunna glida in i en skön sittstol eller kliva ombord en gondol är fanimej lyx! Att stå och frysa i en långsam jävla släplift suger verkligen *** och det har ni antagligen inte fått uppleva.

Att det skulle vara mer fest än skidor i Åre är ju också fel... det blir vad man gör det till. Vill man supa skallen av sig så går det säkert, men vill man åka i Sveriges bästa anläggning kan man även passa på att göra det.
Jag vet inte vilka temperaturer du menar som kvalar in till att man inte fått uppleva
"Att stå och frysa i en långsam jävla släplift" men jag var i kittelfjäll v7 och vi
hade -21,-19,-17,-15 grader (må-to)

(Tips. prova ta på dig kläder nästa ggn det är kallt ;P )

Man fryser bara i liften första gången på morgonen innan man vant sig och fått upp
blodcirkulationen av åkningen ;)

Kommer lätt att åka upp igen om jag ser att dom fått 40-50 cm och har -15 grader kallt,
har iofs 88 mil dit men det är det värt för lössnön är alldeles underbar i den temperaturen :)

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
I3ea sa:
Hahaha även fast Åre har roliga liftar så satt jag på stighudar på mina skidor en gång och gick uppför pisterna då slapp jag köpa liftkort men kom ändå till toppen. Det blev dock bara ett åk den dagen. :)
Har för mig att man inte få gå uppför pisterna utan att lösa liftkort om man skall följa SLAOS regler..

Ingen konkurans?
Hasse_Lindborg sa:
I3ea sa:
Hahaha även fast Åre har roliga liftar så satt jag på stighudar på mina skidor en gång och gick uppför pisterna då slapp jag köpa liftkort men kom ändå till toppen. Det blev dock bara ett åk den dagen. :)
Har för mig att man inte få gå uppför pisterna utan att lösa liftkort om man skall följa SLAOS regler..
Isåfall bröt jag mot dem :D. Det var förresten 3dar innan säsongsstängning för liftarna.

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
Om högzon i Åre är stängd, vilken den ofta är, så tycker jag det finns många anläggningar som kan mäta sig. Räknar man bort högzon så tror jag inte fallhöjden är så imponerande...Dessutom blir det jävligt struligt att ta sig från ena änden till andra när det är stängt.
Dom brantaste pisterna har ju en förmåga att vara väldigt isiga!
Men en vacker solig dag så kan Åre vara helt underbart!

Ingen konkurans?
mountainbear sa:
Om högzon i Åre är stängd, vilken den ofta är
Ja, jag har endast varit 2 x 1 vecka i Are, bada gangerna i April manad, under dessa 2 veckor var högzonen typ öppen 1.5 timme. Ett skämt. Känns lite som Saas-Fee och Are kunde bilda egen klubb.

Ingen konkurans?
Jäkligt synd att Idre Fjäll aldrig får tillstånd att bygga på städjan. Den anläggningen skulle kunna ge Åre en rejäl match skidåkningsmässigt.

Ingen konkurans?
clay sa:
Att ens hålla på och jämföra Åre med orter i Alperna/USA/Sydamerika/Japan är ganska korkat. Skidåkningsmässigt kommer Åre aldrig komma upp i internationell klass! Festmässsigt är det en helt annans sak, där håller Åee hög klass.

Men helt seriös: Att sitta och säga att Åre är bra ur ett skidåkningsperspektiv visar bara på en otroligt liten skiderfarenhet (vad jämför ni med? Kläppen, Kungsbereget etc???). Åre har korta och tyvärr otroligt isiga pister, i mina ögon är inte detta bra åkning. Visst, Åre må ha de längsta pisterna i Sverige, fetaste fallhöjden, men vad spelar det för roll om det är blåis hela vägen? Jag kör mycket hellre i de mindre systemen som de flesta hävdar suger pga av låg fallhöjd. Bättre pister, med lössnö, kortare köer... Jag får garanterat fler höjdmeter i kroppen efter en dag än i Åre.
Nej det stämmer nog, men eftersom det är den enda skid ort i sverige som har WC tävlingar mm. så är det väl den enda som kan klassas som "tillräkligt bra" för att vara en internationell klassad skidort. Nej men jag tycker om långa backar, det är mycket bekvämare då man slipper ställa sig i liften hela tiden. Vid de tillfällen jag har varit där har jag kanske haft tur för blåis har det iaf inte varit i de backar jag åkt.

Ingen konkurans?
clay sa:

Aspen: http://www.aspensnowmass.com/images/dyn/trailmaps/jpg-High/sn.html Åre: http://www.skistar.com/Global/Destinationer/Are/PDF/Pistkarta 2011 Vinter2_1119.pdf Inte jätte stor skillnad i storlek?

Ingen konkurans?
Glömde du vad du läste i clay:s inlägg, eller är du bara mentalt efterbliven?
Han talar precis om att det inte är antalet höjdmeter, liftar och nedfarter som är det viktiga för honom. Vad som finns i backen är det viktiga.
En Formel 1 bil väger 600kg, det gör en fiat 600 också. Inte sköen har fiaten en chans på rakorna för det..
C4_Fudge sa:
clay sa:
Visst, Åre må ha de längsta pisterna i Sverige, fetaste fallhöjden, men vad spelar det för roll om det är blåis hela vägen? Jag kör mycket hellre i de mindre systemen som de flesta hävdar suger pga av låg fallhöjd. Bättre pister, med lössnö, kortare köer... Jag får garanterat fler höjdmeter i kroppen efter en dag än i Åre.
Aspen: http://www.aspensnowmass.com/images/dyn/trailmaps/jpg-High/sn.html Åre: http://www.skistar.com/Global/Destinationer/Are/PDF/Pistkarta 2011 Vinter2_1119.pdf Inte jätte stor skillnad i storlek?

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
Totemann sa:
Han talar precis om att det inte är antalet höjdmeter, liftar och nedfarter som är det viktiga för honom. Vad som finns i backen är det viktiga.
En Formel 1 bil väger 600kg, det gör en fiat 600 också. Inte sköen har fiaten en chans på rakorna för det..
C4_Fudge sa:
clay sa:
Visst, Åre må ha de längsta pisterna i Sverige, fetaste fallhöjden, men vad spelar det för roll om det är blåis hela vägen? Jag kör mycket hellre i de mindre systemen som de flesta hävdar suger pga av låg fallhöjd. Bättre pister, med lössnö, kortare köer... Jag får garanterat fler höjdmeter i kroppen efter en dag än i Åre.
Aa okej det var ett jävligt vänligt välkomnande man fick till det här forumet och det enda jag frågade efter var andra skidområden en Åre som har långa backar och om det finns konkurans mot åre (inom sverige) -.-

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
Totemann sa:
C4_Fudge sa:
Aa okej det var ett jävligt vänligt välkomnande man fick till det här forumet och det enda jag frågade efter var andra skidområden en Åre som har långa backar och om det finns konkurans mot åre (inom sverige) -.-
Ja, du ställde en fråga, men i samma andetag påstår du att det inte finns någon mer skidort än åre i Sverige som har mer en 380m fallhöjd, är man så dåligt påläst, ja då får man tåla lite skit också, åre är en bra skidort inget att snacka om, men det är också en väldigt överskattad skidort, Det bästa med Åre är ändå att Tåget, vad jag kan komma på så är det endast Åre/Duved/Storlien, Abisko, Björkliden och Riksgränsen utav fjällanläggningarna som har tågstation

Ingen konkurans?
Fallhöjd och liftar är absolut viktiga faktorer för en skidort, men det finns fler. Jag är Riksgränsenfantast och anser att åkningen där är i världsklass. För att tycka det måste man uppskatta att alltid åka på kalfjäll, gilla toppturer och njuta av att kunna åka i princip dygnet runt i maj. Naturligtvis kommer en sån liten ort aldrig kunna konkurrera om den stora massan skidåkare, men upplevelsen är för mig ofta större där än på de flesta andra svenska skidorter.

Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
Totemann sa:
Förlåt, var verkligen inte meningen att göra dig uppretad. Självklart inte. Bara för att du frågar efter något, får ett svar och sedan likt en fjortonåring kommer med konstiga följdutspel utan ens minsta vilja att förstå (hade du inte gett ytterligare ett svar hade jag inte ens trott du läst) ska du inte få konstiga svar.

Jag kan som försoningsgåva ge dig den sammanfattning som jag uppfattar i tråden: Det finns områden med bättre, men kortare åkning.

Ingen konkurans?
C4_Fudge sa:
C4_Fudge, läs vad du har skrivit, det står att "hittar inte ett enda ställe i Sverige som har mer 380, i fallhöjd" men man ska nog inte bli förvånad när man ser dina senare inlägg, världsrekord i att säga mot sig själv, sedan sluta kom med påståenden som inte stämmer, "Åre enda orten som har WC tävlingar", Tärnaby har haft, men det finns fler som skulle kunna ha om bara pengarna=sponsorerna finns där

Ingen konkurans?
Det är nog bara Åre
som kan ha WC tävlingar i störtlopp och super g där det fodras fallhöjd
Vemdalsskalet har haft slalom och Klövsjö har haft storslalom

Senast ändrad:
Ingen konkurans?
Förresten så ligger la Val Thorens(bortsett från åken eller orelle mot lac du lou) runt 800-900 fhm... = som Åre ;)

Den stora frågan egentligen, angående Åre måste ju vara hur det är möjligt att göra en så kass skidanläggning på en så bra plats.
Jesus Kristus vad mycket onyttjad potential de har med Västerskutor, baksidor, massor med plats i Tott, sadeln osv osv. (helt utan då att nämna alla liftar som borde ha bytts för länge sen...)

Ingen konkurans?
nilshannes2 sa:
Förresten så ligger la Val Thorens(bortsett från åken eller orelle mot lac du lou) runt 800-900 fhm... = som Åre ;)

Den stora frågan egentligen, angående Åre måste ju vara hur det är möjligt att göra en så kass skidanläggning på en så bra plats.
Jesus Kristus vad mycket onyttjad potential de har med Västerskutor, baksidor, massor med plats i Tott, sadeln osv osv. (helt utan då att nämna alla liftar som borde ha bytts för länge sen...)
Tänkte på det sist jag var där, att det finns hur mycket outnyttjat fjäll so hellst. Av någon anledning så byggdes det en till lift mellan björnen och Åre, som att det var där det behövdes mest?

Ingen konkurans?
Asch, bara berget har kul terrang och mycket sno ger jag blanka fan i vilken fallhojd berget har. Dock ar det klart att langa puder ak ar roligare an kort korta ak.

Felix, Aldrig trodde jag du skulle klaga pa att sta i en lift nar det ar kallt, haha.

Ingen konkurans?
En skidort som jag tycker håller samma klass som Åre är skönviksbacken.. kanske inte på fallhöjden men ändå lika bra skidåkning där

Ingen konkurans?
hade man byggt park av hela åre hade d vart relativt nice, men d går ju inte då alla sjuttiotalistsvin o deras ungjävlar
bara måste dit för att uppdatera sin status på fejsbok., o därmed ta en jävla massa plats.

Sen vore d bra om man itne hade VÄRLDENS ISIGASTE UNDERLAG i backarna heller, för de har åre. den som säger annat den ljuger.

Ingen konkurans?
till alla som säger att det är isiga backar i Åre, prova åk några andra backar än gästrappet, lundsrappet och stjärnbacken nångång, så ska ni se att det finns backar som är mjuka.
annars så kan ni lära er åka skidor så ni klarar av dom isiga backarna också...

Ingen konkurans?
Daniiiel8 sa:
Snälla kan du inte redigera inlägget och ta bort den nyskapande stavningen av ordet konkurrens och konkurrera?

Ingen konkurans?
Ryfjället vid Tärnaby skulle man kunna bygga på och isf skapa ett till "Åre" Men sannolikheten att det skulle byggas något där är tyvärr nog väldigt låg.

Ingen konkurans?
Jonek sa:
till alla som säger att det är isiga backar i Åre, prova åk några andra backar än gästrappet, lundsrappet och stjärnbacken nångång, så ska ni se att det finns backar som är mjuka.
annars så kan ni lära er åka skidor så ni klarar av dom isiga backarna också...
du ljuger din lögnare. dessutom är det bara töntar som kör utför.

Ingen konkurans?
ALPINBUTIK sa:
Det är nog bara Åre
Hmm, jag vill minnas att farsan har berättat om att Funäs har haft kvalificerade tävlingar (WC?) i störtlopp under sjuttiotal och tidigt åttiotal? Vet någon?

Ingen konkurans?
HeLium sa:
ALPINBUTIK sa:
Det är nog bara Åre
Hmm, jag vill minnas att farsan har berättat om att Funäs har haft kvalificerade tävlingar (WC?) i störtlopp under sjuttiotal och tidigt åttiotal? Vet någon?
Fel, ända stället som haft VC störtlopp i Sverige är åre, vad beträffar Funäsdalen så kan det ha varit SM, Björnrike hade störtlopps SM -86, kördes som slalom och storslalom i 2 åk, vann gjorde Niklas Henning om jag mins rätt,

Tillbaka
Topp