Ingen som bryr sig?

Ingen som bryr sig?
la_grave sa:
Ogi-June sa:
En handfull människor från Västra Götalands län ( av dialekt att döma ) har varit på "aprés-ski".
1st mansperson ( aka Göran,ca 8 min in i filmen ) har överskridit gränsen där sinnen och kontroll är förlorad, konsekvens av för stort intag alkohol.
Herregud!

Jag tror Luna Green (på vinyl) borde fungera bra som musik efter en dag i backen. Tillsammans med lämplig dryck DFS.
Luna Green ? Trodde bestämt du var mer Van Morrison. Men + för att hon har värmländska rötter, övrigt är det väl Miss Li samt Amanda Jensen som går i bräschen för denna genre.

Fortsatt trevlig kväll!

Ingen som bryr sig?
Lovar att göra det nästa gång jag är i Romme.

Lyssnar på High (inte Hi) Fives nu. Skulle nog funka även för svennebananefterskidåkning.

Ingen som bryr sig?
Begreppet indie är ju rätt vagt, om inte brett, om man skulle göra en fack-mässig skivaffärs-sortering - precis som genren jazz.

Mycket av det som spelas på en sk indie-klubb klassas ju annars även inom andra fack som pop, singer/songwriter, rock, emo, goth o jazz, exempelvis. Därför har ju det ursprungliga begreppet indie(pendent) alltså breddats/urholkats en del.

Men går man på "en riktig" indie-club någonstans i ex. Europa så lär man ej höra ex. Håkan Hellström, The Cure, Bruce Springsteen eller The Smiths i första taget, såvida inte uret börjar närma sig stägning :) Nej nu talar vi obskyr, okänd och stundtals magnifik oberoende musik. Är det detta trådskaparen syftar till, eller det det mer breddade begreppet indie, eller kanske en mix?

Någon nämnde tidigare Nick Cave. Men Nick Drake och en stänkare, ja då mår man efter en dag på ski. Kanske toppat med lite Röyksopp och Blondie-superben Rifle range.

Vet att i ex. Åre har de ju precis som i större tätorter tema-musik-dagar på vissa ställen. Och lika är det väl på många skidorter. Gäller bara att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, om man vill ungå Dj Alligator, Dj Günther och liknande!

Senast ändrad:
Ingen som bryr sig?
la_grave sa:
Vad är det? Och i vilket land? Är nog få länder som är så indie som Sverige/Stockholm/Göteborg.
Är nog få länder eller städer i världen som är lika hysteriskt skitnödiga som Sverige/Stockholm/Göteborg. Platser som gett den trendängsliga bajsnödigheten ett förvridet och plågat ansikte med knäna i kors.

Och förresten, herr la_grave, du torde väl hänga på Alpernas mest indie skidort. För på vilket annat ställe än Hotel Castillan har man en reell chans att höra Edith Piaff på afterskin?

Senast ändrad:
Ingen som bryr sig?
Glisseur sa:
la_grave sa:
Vad är det? Och i vilket land? Är nog få länder som är så indie som Sverige/Stockholm/Göteborg.
Är nog få länder eller städer i världen som är lika hysteriskt skitnödiga som Sverige/Stockholm/Göteborg. Platser som gett den trendängsliga bajsnödigheten ett förvridet och plågat ansikte med knäna i kors.
Fördelen är man i stor utsträckning slipper fula människor. Glid runt en dag i Hamburg och man har ingen matlust när man kommer hem.

Och förresten, herr la_grave, du torde väl hänga på Alpernas mest indie skidort. För på vilket annat ställe än Hotel Castillan har man en reell chans att höra Edith Piaff på afterskin?
Det kan nog stämma!

Ingen som bryr sig?
la_grave sa:
Fördelen är man i stor utsträckning slipper fula människor. Glid runt en dag i Hamburg och man har ingen matlust när man kommer hem.
Glid runt en dag i Stockholm och man har ingen livslust kvar, trots, eller kanske tack vare, dessa påstått vackra människor. 100% medvetenhet, 0% hjärta. Jag glider hellre runt i månader bland skabbiga, enligt våra bajsnödiga svenska ideal anskrämligt klädda, skoterraggare i Revy eller Mt Baker och lyssnar på AC/DC:s samlade verk (inklusive deras 90-tal) än tvingas utstå en timme i Hornstull med veckans artist i högtalarna – även om man bortser från den uppenbara förekomsten av skidåkning på de två förra ställena, och dom fördelar som snö och berg har för ett drägligt liv. Dessutom är bärsen bättre i Nordamerika, bara en sån sak.

Och vad f*****n har Hamburg med något att göra? Hänger du ofta i inomhusbacken i Wittenburg eller är det bara Reeperbahn som lockar?

Ingen som bryr sig?
Glisseur sa:
la_grave sa:
Glid runt en dag i Stockholm och man har ingen livslust kvar, trots, eller kanske tack vare, dessa påstått vackra människor. 100% medvetenhet, 0% hjärta. Jag glider hellre runt i månader bland skabbiga, enligt våra bajsnödiga svenska ideal anskrämligt klädda, skoterraggare i Revy eller Mt Baker och lyssnar på AC/DC:s samlade verk (inklusive deras 90-tal) än tvingas utstå en timme i Hornstull med veckans artist i högtalarna – även om man bortser från den uppenbara förekomsten av skidåkning på de två förra ställena, och dom fördelar som snö och berg har för ett drägligt liv. Dessutom är bärsen bättre i Nordamerika, bara en sån sak.

Och vad i hela fridans namn har Hamburg med något att göra? Hänger du ofta i inomhusbacken i Wittenburg eller är det bara Reeperbahn som lockar?

Ingen som bryr sig?
Glisseur sa:
la_grave sa:

Och vad f*****n har Hamburg med något att göra? Hänger du ofta i inomhusbacken i Wittenburg eller är det bara Reeperbahn som lockar?
Tur att du bor i Åre då. Men prova en öl på Moldau nästa gång du är i Hornstull.

Hmaburg var bara ett exempel. Kan bytas ut mot Manchester, Lyon, Milano eller vad som helst.

Ingen som bryr sig?
Broken på Kungsgatan borde väl rimligtvis ha en hejdundrades Afterski?!

Jag är förvirrad här, vad är det vi försöker uppnå? Försöker vi uppnå nåonting? Och i så fall varför? Vad faller all Fransk-efteråkning under för epitet? Ni vet, där det stod en dj och spelar ett slött, dunkande beat hela tiden och folk sitter i baren och softar och önskar att de fick röka lite inomhus.

Ingen som bryr sig?
Jibberisch sa:
Jag är förvirrad här, vad är det vi försöker uppnå? Försöker vi uppnå nåonting? Och i så fall varför?
Grunden för all after whatever är enkel: vi (och nu använder jag ordet vi som ett samlingsnamn för arten homo sapiens skierus) har sedan urminnes skidtider känt behov av samlingsplatser där vi kan skryta om våra bedrifter på berget, dricka oss salongskanon på lämplig rusdryck och ragga på personer av det kön vi föredrar att ligga med. Och allt detta iklädda svettstinkande funktionsunderställ. Simple as that. I vissa kulturer har detta tagit sig hårresande vulgära uttryck som pjäxdans till ompa-ompa-schlager-dagistechno med en rejäl dos småsunkig hembygdsromantik (Österrike), ett hopplöst slaktande av bortglömda (av en god anledning) hits av antingen gleshårade trubadurer eller blekfeta coverband som inte hållt takten sedan 1993 (Sverige), nyrikt champagnesprutande sponsrat av valfritt kreditkortsföretag (Sverige eller Norge), nachosfrossa (USA eller Kanada), Jägermeister (Över hela världen. Vad fan är det för fel på folk?), enliters Weissbier (mmmm, Österrike), haschrökning (La Grave eller Gulmarg). Jag skulle kunna hålla på i evigheter. Grundanledningen står fortfarande fast. Skidåkare är törstiga. Och vill ligga.

Ingen som bryr sig?
Jibberisch sa:
Broken på Kungsgatan borde väl rimligtvis ha en hejdundrades Afterski?!

Jag är förvirrad här, vad är det vi försöker uppnå? Försöker vi uppnå nåonting? Och i så fall varför? Vad faller all Fransk-efteråkning under för epitet? Ni vet, där det stod en dj och spelar ett slött, dunkande beat hela tiden och folk sitter i baren och softar och önskar att de fick röka lite inomhus.
Gott avslut.

Ingen som bryr sig?
Glisseur sa:
Jibberisch sa:
Jag är förvirrad här, vad är det vi försöker uppnå? Försöker vi uppnå nåonting? Och i så fall varför?
Grunden för all after whatever är enkel: vi (och nu använder jag ordet vi som ett samlingsnamn för arten homo sapiens skierus) har sedan urminnes skidtider känt behov av samlingsplatser där vi kan skryta om våra bedrifter på berget, dricka oss salongskanon på lämplig rusdryck och ragga på personer av det kön vi föredrar att ligga med. Och allt detta iklädda svettstinkande funktionsunderställ. Simple as that. I vissa kulturer har detta tagit sig hårresande vulgära uttryck som pjäxdans till ompa-ompa-schlager-dagistechno med en rejäl dos småsunkig hembygdsromantik (Österrike), ett hopplöst slaktande av bortglömda (av en god anledning) hits av antingen gleshårade trubadurer eller blekfeta coverband som inte hållt takten sedan 1993 (Sverige), nyrikt champagnesprutande sponsrat av valfritt kreditkortsföretag (Sverige eller Norge), nachosfrossa (USA eller Kanada), Jägermeister (Över hela världen. Vad fan är det för fel på folk?), enliters Weissbier (mmmm, Österrike), haschrökning (La Grave eller Gulmarg). Jag skulle kunna hålla på i evigheter. Grundanledningen står fortfarande fast. Skidåkare är törstiga. Och vill ligga.
Eller där ! Spiken i kistan.
P.s Bra där " Glisseur "

Ingen som bryr sig?
la_grave sa:
Jag trodde de ville åka skidor? De som faktiskt ägnar tiden åt att åka skidor, är de någon slags indiegren av inom skidåkarkulturen?
Exakt, precis som dom skidåkare som är sociala och uppskattar att umgås med andra människor.

Ingen som bryr sig?
Det är ju generellt lättare att ljuga om skidåkning om man inte åker så mycket. Att umgås med folk är väl lite som att dansa framför en spegel? Efter ett tag har man ju sett alla moves och då tar det slut.

Ingen som bryr sig?
@ la_grave
Syftar på ursprungs-idén till begreppet indie. Och sådana "mer true" indie-clubs kör de ju, ofta på mindre o gemytlig lokal, i ex Sthlm kontinuerligt - bara att söka genom nöjesportaler o prova sig fram.

Dock: den mer vardagliga indie'n är nog vanligare än man kan tro på AfterSki, gäller bara att ha flax o att i stort hålla sig borta från de stora AfterSki-ställena. I alperna finns ju många mindre sköna barer där man i lag med nyanserad musik/klientel verkligen kan ta en Toy, och charmas av hjärt-skärande människor med mycket behåring på sina otvättade könsorgan (ringade jag in begreppet indie där?).

En tanke om ursprungs-frågan i tråden: sport (skidor) är ju historiskt förknippat med något som för något gott med sig (positivt), o iom det en vilja till en mer lättsam o klarsynt inställning till tillvaron. Skidåkning specifikt förknippar nog många med "något sunt familjärt". Och därför kan ju AfterSki upplevas som rätt oindie, då indie ju ofta förknippas med starka känslor (även sk negativa) och ett mer nyanserat uttryck.

Kontenta: mer indie-inslag på AfterSki (och även i samhället i stort) vore nog sunt. Dvs mindre klamydia och slagsmål, mer stark kärlek och nyttiga samtal - kanske :)
Det kommer nog smygande till den breda massan på sikt, då nya bildade generationer stå på ski, och den intetsägande vita-mannen-strukturen stilla suddas ut.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp