Inköp av puderlagg

rikardsvensson

Ny medlem
Inköp av puderlagg
Tja, är dåligt insatt i puderskidor så jag skulle vilja ha lite tips om att hitta ett par skidor att ha i alppuder samt när backarna börjat blivit uppkörda samt i vårslask.
Lite info om mig: 176 lång, 70 tung och åkt skidor sedan jag föddes.

Tack på förhand

Inköp av puderlagg
du förstår, till höger här i forumet finns det en funktion som heter "Sök". Där kan man HITTA saker som man SÖKER på!

Men för att göra det lättare för dig:
1. Gå in på Freerides "Pryldatabasen 2010"

2. Välj ut 4-5 skidor som du tycker ser bra ut och som du tror kommer passa DIN åkning. Tänk på att med din längd och tyngd behöver du inte en skida som är t.ex. 120 + på midjan!

3. Använd funktionen "Sök" som vi pratade om tidigare

4. Använd din kunskap som du lärde dig när du började skolan, och precis det som Oscarius skrev, LÄS!

Inköp av puderlagg
Då säger jag det uppenbara (eftersom ingen budget satts)...Hendryx Rhino Chaser...helt gudomlig skida...carvar pist helt kanonskönt, bara att daska in i pucklar...skön rockerprofil...120 under foten....mer eller mindre perfekt i alla avseenden...förutom prislappen...10 loppor för plank utan bindning...

Alternativ: Extrem Big Pen, Black Diamond Megawatt (hört att den ska gå sjukt bra i pist för att vara så bred)

Good ruck samulai.

Inköp av puderlagg
Victor_BB sa:
du förstår, till höger här i forumet finns det en funktion som heter "Sök". Där kan man HITTA saker som man SÖKER på!

2. Välj ut 4-5 skidor som du tycker ser bra ut och som du tror kommer passa DIN åkning. Tänk på att med din längd och tyngd behöver du inte en skida som är t.ex. 120 + på midjan!

4. Använd din kunskap som du lärde dig när du började skolan, och precis det som Oscarius skrev, LÄS!
varför så överdrivet jävla otrevlig? kul liv du måste ha i så fall för att vara så sur.

Inköp av puderlagg
Victor_BB sa:

Förlåt men när jag sökte på "skidor 176cm 70kg" så fick jag inga direkt klockrena resultat.
Men till alla er andra vill jag bara tack för alla tips!
Och fortsätt gärna med dom.
Jag hittade ett par Faction The Royale i 183cm, vad tros om dom?

Inköp av puderlagg
Haataja sa:
Victor_BB sa:
Förlåt men när jag sökte på "skidor 176cm 70kg" så fick jag inga direkt klockrena resultat.
Men till alla er andra vill jag bara tack för alla tips!
Och fortsätt gärna med dom.
Jag hittade ett par Faction The Royale i 183cm, vad tros om dom?
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=29661

Om det finns en FAQ klistrad så inebär den för det mesta att det är bra att läsa den..
Ifall du inte orkar skumma igenom den så är ett av de viktigaste tipsen:

FAQ:en sa:
MALL: Vilka skidor ska jag köpa?
Om du vill ha köpråd så ska du ha med denna information i din tråd:
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:
För att hjälpa dig lite på traven
- Åkstil: Åker både alppuder, pist och slasksnö.. (Till detta är det rätt bra att lägga in HUR du åker i de olika förena. fort, hårt, lekfullt osv..)
Det finns otroligt många skidor som har liknande mått men är helt olika uppbyggda beroende på HUR man åker i de olika förena..
- Erfarenheter: Enligt vad du angett så har du alltså åkt ungefär 365x21=7665 skiddagar. Stämmer detta eller var det en överdrift? Kanske har du åkt 1 vecka om året till du var 15 och därefter 100 dagar om året? Då landar du mot mer rimliga 7x15+100x6=705 dagar. Kanske kan man återigen anta att detta är lite överdrivet och istället på 1-2 veckor om året? Då landar vi istället på 7x10+11x14=224 dagar.. Man får ju anta att denna skillnaden på ungefär 7400dagar gör viss skillnad i nivå på åkningen? :P

Men efter att ha fått tyka lite så kan man ju ata: Du letar efter en rätt allround skida? Antagligen ska du bara ha ett par skidor? Det finns ju otroligt många olika modeller, så om du ger lite mer info så ska du nog se att det kommer lite seriösare svar än de som hittills har kommit..

Tillbaka
Topp