Inköp av systemkamera

sockervadds

Ny medlem
Inköp av systemkamera
Kollade runt lite i forumet men senaste tråden av vettig storlek var från 1 år tillbaka, så tänkte att jag startar en ny =)

I alla fall, jag tänker införskaffa mig en digital systemkamera, en som jag ska använda till mycket naturfotografi, mycket skidåkning.
Vad ska man tänka på vid köp? Är huset det viktigaste, eller objektiven?
Är objektiven som ingår tillräckligt bra, eller ska man köpa till det direkt, dvs 18-55mm objektiven...

Jag är inte emot mindre märken, bara de är erkänt bra och har vettiga support/garanti villkor, dvs jag är inte låst inom Nikon, Canon och det största märkena.

Prisnivån jag vill ligga på, detta gäller då bara kamerahuset och objektivet, är ungefär 6-7 tusen. Å andra sidan vill jag ha en kamera som jag utvecklas med, inget som gör att jag måste köpa massa nytt så fort jag vill utvecklas. Mao, det får inte bli obsolete efter 1 år...

Den ska vara väldigt robust, inget plastigt äckel-päckel, det ska kännas gediget i handen, och man ska känna att man håller i ngt.

Jag har tidigare kört på en "långzoomare" som cyberphoto kallar det, nämligen en Panasonic DMC FZ-7...

Jaja, tacksam för all hjälp är jag iaf :P

Inköp av systemkamera
Tycker du ska köpa en D70s isf, med kittobjektivet 18-70 till en början, då det är ett bra utgångs objektiv! En kamera du kan utvecklas med då ett nytt objektiv skapar helt nya bilder!

Inköp av systemkamera
En Nikon D80 med 18-70 kitobjektivet är ett riktigt bra val. Kostar ca: 9-10k dock. Lite över din budget.
Har inte helt otippat själv en D80 fast med det billigare plastobjektivet 18-55mm. Har äldre manuella objektiv med grym kvalitet. Och visst märker man stor skillnad på bilderna.

Men att starta med skulle jag lägga på några kronor och få 18-70 objektivet iaf. Bra köp!
Angående själva kamerahuset och funktioner saknar jag inget. Förrutom just den saken att D80n inte klarar av att mäta ljus med mina gamla manuella objektiv. Detta klarar D200n men den är inte intressant för dig.

Vilken du än köper så gör du ett bra val. Finns få dåliga prylar idag verkar det som. Utan kvalitet överlever märkena inte.

Inköp av systemkamera
D40 har ingen fokuseringsmotorn i huset och det bli en nackdel då man måste köpa objektiv med en fokuseringsmotor i och dom är aningen dyrare.

Jag skulle sattsa på en Nikon D70 eller en pentax 100d i den prisklassen. Och om du går upp några tusingar skulle jag rekomendera en D80 starkt.

Inköp av systemkamera
d40 är en bra nybörjar kamera med hjälp funktion..men dock väldigt liten...
så om du har stora händer så går den bort direkt...men en d70 eller d70s tycker jag låter vettigt...

Inköp av systemkamera
pentax k10d är väl bland de husen i denna pisklass som har mest "proffskänsla" eftersom de är gjort i metal.

men annars skulle ja vänta eftersom de flesta märkerna ska ha flera presskonferanser nu i augusti där de säkerligen kommer att komma upp nyheter.

Inköp av systemkamera
d40 finns de inga många funktioner på. Jag har använt både d70 och eos350d några gånger och eos350d är skönare på nåt sätt, kan inte förklara men känns som de blir mer färg eller nåt. så köp en sån istället tycker jag

Inköp av systemkamera
men som sagt det viktigaste tycker iaf jag är hur husen käns i handen, provkläm på dom i nån fotoaffär, det hjälper mycket. begagnat marknaden är störst på nikon och canon, då dom är dom största märkena. nikon 18-70 objektivet ska vara bra, så satsa på det så har du ett allround objektiv. har själv en d80 och älskar den, med nikon objektiven 35-70, 180 å 50 å sigma objektivet 18-50. plus ett batterigrepp som gör greppet kung för mej med vikinghänder.

Inköp av systemkamera
Ah tack så mkt! :)

Nikon D70 verkar vara det som jag ska kolla på då ju iaf, alternativt D80 om jag kan klämma lite mer pengar ur farsgubben :D

Bör man känna sig avskräckt från att köpa begagnad kamerautrustning?

Inköp av systemkamera
sockervadds sa:
Ah tack så mkt! :)

Nikon D70 verkar vara det som jag ska kolla på då ju iaf, alternativt D80 om jag kan klämma lite mer pengar ur farsgubben :D

Bör man känna sig avskräckt från att köpa begagnad kamerautrustning?
ta även en titt på D70s, modellen mitt imellan dom 2!

Inköp av systemkamera
Har läst bra om Canon 400d i den prisklassen, beställde den , ska bli spännande när jag får den.

Inköp av systemkamera
Halloj,
Det viktigaste i min mening är att kameran känns bra i dina händer. I mina händer passar eos 400d som en smäck, skulle jag köpa en annan skulle jag vilja ha den nya 40d som är snäppet bättre, mer väderskyddad men å andra sidan dyrare.

Sen tycker jag att det är viktigt med ett bra objektiv, men jag är petig med bildkvaliteten. Jag använder Tamron 18-50, ger grym skärpa om man sköter sig, funkar i de flesta lägen, nästa projekt är ett bra tele.

Å andra sidan kan man väl också säga att hur bra utrustning man än har är den inte bättre än användaren. ;)

Kort sagt, oavsett märke är kamerorna bra. Köp den som passar dina händer. Lycka till! :)

Inköp av systemkamera
Jag kan inget om sånthär men tänkte bara tipsa om att du kan köpa begagnat om du inte har kollat på de redan :)

Inköp av systemkamera
Du bör inte vara allt för rädd för att köpa beganat.
många yrkes fotografer byter alltid upp sig och säljer sina gammla systemkameror.
min syster gav precis sin D70 till mig med blixt,fjärkontroll och 2 olika gluggar.
hon är yrkesfotograf och behöver alltid det nyaste.

och folk som lägger mkt pengar på sina nya dyra brukar ta hand om dem så begant kan vara ett bra alternativ.

egenerfarenhet. jag älskar min beganade D70

Tillbaka
Topp