Instalera bindning med offset

Anatoli

Ny medlem
Hej!
Jag undrar om vad föredrar folket för om man är tvungen att förflyta från rekomenderande bindningsposition? Det vill man göra till exempel om nya bindningar ska instaleras och passar inte befintliga hålmönstret. Så jag undrar om man skulle välja 15 mm fram eller 20 back från befintlegt lägge?

Beror ju helt på hur bindningen är monterad och vilken skida det är.
Så vilken skida är det och hur är det monterad?

Senast redigerad av en moderator:
Det var mera generelt fråga. Vanligast har jag inträffat det på deep powder skidor. Det var monterat som det ska och nu måste det förflytas antingen 15 mm fram eller 20 back. Det är någonnting jag har set ofta och många väljer back så varför? Blir det bätre? Jag vet vad kan det påverka men vill ha andras åsikter med.

Sägs väll att en borr diameter mellan hålen, i så fall får du ju en ny hålbild 8-10mm framåt eller bakåt.
När jag borrat om har det berott på annan storlek på pjäxor och då blir det ju ändå en ny centrering för bindningarna.

Annars beror det väl på hur du vill att de ska upplevas?

Det skulle förenkla om du talade om vilka skidor du har och varför du ska flytta bindningen ... Men, men generellt ger en montering längre bak på en "lössnöskida" bättre lyft och högre stabilitet medan en montering längre fram ger en kvickare skida men risk att man tappar i flyt. Men hur du ska göra beror på vad det är för skida, var bindningen är monterad idag och vad du själv föredrar.

/MM

Som MM säger, berätta mer om det faktiska scenariot för det kan göra beslutet ganska mycket enklare...

Lägg igen hålen med värmd epoxi som flyter ut ordentligt och montera om precis där du vill ha bindningen. Är du osäker på hållfastheten så montera med inserts.

Då är det som jag trodde. Som sagt har jag ingen skida just nu. Det var en hel del skidor jag monterade och då var det begäran att förflyta back. Jag har funderat faktiskt att om man fyller på med tun epoxi då borde fungera att borra till och med på samma ställe men jag har aldrig vågat att göra så.

Mountain_Man sa:
Det skulle förenkla om du talade om vilka skidor du har och varför du ska flytta bindningen ... Men, men generellt ger en montering längre bak på en "lössnöskida" bättre lyft och högre stabilitet medan en montering längre fram ger en kvickare skida men risk att man tappar i flyt. Men hur du ska göra beror på vad det är för skida, var bindningen är monterad idag och vad du själv föredrar.

/MM
Tack för förklaring. Jag har aldrig tästat skidor med förflyttad centrumlinje. Gör verkligen 10 mm mycket?

Tillbaka
Topp