Instalera techinserts?

Instalera techinserts?
Provade pjäxor här om dagen och kom fram till att jag med mina höga vrister kommer behöva tredelat. Testade ett par dalbello panterra som satt som en smäck. Problemet är att jag ska säsonga nästa år (troligtvis Chamonix) och tänker att det finns en risk att jag hamnar med folk som vill tura och att jag då vill kunna hänga på (eller att jag bara kommer på att tura är sitkul). Så jag undrar om det i sånafall går att sätta i techinserts i tån (panterran har ej techsulor och det finns ej att köpa till heller) och sen skita i hälen och köra typ marker kingpin eller blir det skit? Håller det för att åka på? Turar folk ens i Chamonix eller är det bara sele och rep som gäller?

PS. Vill inte ha tips på touringpjäxor. Prio 1 är friåkning, insertsen är mest "just in case" så jag inte behöver köpa nya pjäxor (om det nu inte går att installera inserts i tån som håller för åkning)

Senast ändrad:
Instalera techinserts?
Jag kan inte riktigt uttala mig om att modda pjäxorna men det känns inte som att det kommer hålla för någon hårdare åkning. Däremot gick jag från ett par pantera till ett par lupo TI och är väldigt nöjd, skulle säga att utförsprestandan är minst lika bra, testkörda en vecka i Cham. Hade jag varit i din position hade jag starkt övervägt ett par 130flex tech pjäxor.

Du kan ju såklart åka en säsong utan att tura men du kommer missa mycket bra åkning, och så blir det lättare på ryggen när du firar dig ner, bara fördelar...

Instalera techinserts?
Kommer lupo även funka i mina marker jester med ställbar tå? Ser ju ut att vara gummisula hela vägen men det kanske inte spelar någon roll?

Instalera techinserts?
Mig veterligen går det bara att installera inserts för gång, typ för Cast och sådana system där man byter ut bindningen för gången.

Instalera techinserts?
Du kan byta sulor på lupon, dock inget man gör fram och tillbaka bara för att. Original går inte att få in i mina jester pro 2015, har det hänt något sedan dess vet jag inte.

Instalera techinserts?
Bjersing sa:
Du kan byta sulor på lupon, dock inget man gör fram och tillbaka bara för att. Original går inte att få in i mina jester pro 2015, har det hänt något sedan dess vet jag inte.
Går det inte att byta till DIN sula och köra tech ändå? Insertsen sitter väll ändå ovanför det man byter

Instalera techinserts?
Bjersing sa:
Jag kan inte riktigt uttala mig om att modda pjäxorna men det känns inte som att det kommer hålla för någon hårdare åkning. Däremot gick jag från ett par pantera till ett par lupo TI och är väldigt nöjd, skulle säga att utförsprestandan är minst lika bra, testkörda en vecka i Cham. Hade jag varit i din position hade jag starkt övervägt ett par 130flex tech pjäxor.

Du kan ju såklart åka en säsong utan att tura men du kommer missa mycket bra åkning, och så blir det lättare på ryggen när du firar dig ner, bara fördelar...
Glömde fråga, är det någon skillnad i passformen mellan panterra och lupo? (Har höga vrister)

Och hur är gåläget? räknar med att varkenköpa carbon eller plus om jag kör på lupo och på "standard" går det ju inte att ta bort tungan (eller?).

Senast ändrad:
Instalera techinserts?
Lupon ska väl på pappret vara lite smalare med hårdare liner, löste sig utmärkt efter jag värmt och kört in de lite.

Gå läget är jävligt meckigt att gå tillbaka i åk läge, det är helt enkelt för tungt att få fram även om jag står på ett ben och pressar med 100kg. Turar jag på något ställe där jag verkligen inte vill brottas med det så turar jag hellre i åk läge. Det är möjligt att det är en vanesak också, jag har fortfarande bara typ 20 dagar i de.

Instalera techinserts?
Okej, smalare läst löser sig nog om jag formgjuter sula och värmer.

Gåläget låter ju mindre roligt. Får försöka testa i butik och se hur bökigt det är där. Lär ju vara mycket värre på berget och med kall pjäxa men då får man ju ändå ett hum om hur struligt det är.

Instalera techinserts?
Jag bytte från Panterra 120 till Lupo Carbon och har också ganska höga vrister. Det enda jag tyckte skiljde i passform var att Lupon är smalare. Har ganska breda fötter men det var inga problem att lästa ut dom.

Åkmässigt känns Lupon hårdare och mycket lättare. Oavsett vilken Lupo du väljer kommer inte åkningen bli lidande jämfört med Panterra. Jag har aldrig haft problem alls att få i/ur gåläget men en kompis med lika pjäxor som är kort och lätt får kämpa lite med Carbonen. Jag tyckte Panterrans åkläge var svårare att få i.

Instalera techinserts?
Okej, läste något på TGR om att gåläget på lupo carbon skulle va bättre än på lupo men som du beskriver de så verkar de ju va lite si och så beroende på exemplar

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp