Intergralhjälmar

J-Andersson

Ny medlem
Intergralhjälmar
Hej är det någon som vet vart man kan få tag på en shyst integralhjälm för skidåkning har kollat runt lite och utbudet är enormt smalt, så om det är någon som vet någta bra ställen så snälla tippsa mig... Johan

Intergralhjälmar
Tänkte på en grej. Om man droppar och slår hjälmen i knäna, borde det inte då finnas risk att man blir strypt av bandet man har runt halsen, eftersom hjälmen tar tvärstopp och huvet måste ju bromsas upp på något sätt? Bara en tanke.

Men överlag är det nog ett vettigt extra skydd. Se bara till att åka lika stort, som det ser ut du gör, om du ska ha en sån på dig ;)

// Fredrik

Intergralhjälmar
Tror att ni kan hitta ett ganska bra utbud hos välsorterade cykelhandlare. De integralhjälmarna är lättare och smidigare än MX-varianterna.
Jag skulle nog kunna tänka mig att åka skidor i min downhillkruka iallafall.

Intergralhjälmar
Jag, iallafall, skulle nog tycka det såg larvigt ut om jag såg en tysk med integralhjälm, ryggskydd, ny diverse utrustning mm, som ploga nedför barnbacken. Skulle kännas lite overkill. Tror inte du passar in på den beskrivningen, så du är kvalificerad! ;)
Vill du ha en, så köp en. Alltid skönt att slippa slå sönder ansiktet.

// Fredrik

Intergralhjälmar
Svar till Skiersdown: Skulle det bero pa att hjalmen blir tyngre om det ar en integralare? Har svart att forsta det argumentet. Samma problem skulle ju uppsta vid motorcykelakningen...

Hade jag varit dig hade jag nog tagit det tipset med att gang nypor salt.

/Knarren

Intergralhjälmar
Jag har en Scott-hjälm sedan 2 år tillbaka (trotjänare som ska bytas till nästa säsong). Detta året köpte jag till ett integralskydd för 20euro, funkade grymt bra!

Den enda nackdelar som jag kan se är att det blir en väldig snösamling innanför skyddet vid en major klotning (Sen får man ju inte den kända gogglesbrännan;)).

Har inte upplevt problemet att slå knäna i skyddet eftersom jag är brädåkare, dock har jag inte hört några klagomål från Österrikare och Tyskar som åkte med oss under säsongen (trots 10-20meters dropp)

//Champ

Intergralhjälmar
Att åka skidor med crosshjälm fungerar nog. Dock vet jag inte om jag skulle vilja åka transoprtsträckor med skejting med min (onehelmets.com) iaf (ganska tung i sammanhanget, ca. 1350g). Blir nog lite tungt, och framförallt känns det nog klumpigt. Men det är klart. Ska man åka på riktigt kniviga ställen kan det säkert vara på sin plats att ha med crosshjälmen. Downhillhjälmar tror jag däremot är mer lämpliga för ändamålet, i de flesta fall. Jag åker helst snowboard i min mysiga Arnette plug-in, cyklar i min Bell-hjälm och kör cross i min One-hjälm!

Nojlas! Kom till Halmstad-Gustav i Halmstad så fixar jag en shysst störtkruka.....

Intergralhjälmar
kolla i cykel afärer, DH hjälmar borde väl funka oxå??? annars så kan du ju alltid be om att få titta i återförsäljarens kataloger o genom butik beställa, då slipper du frakt osv.

Intergralhjälmar
MX hjälmen är för tung.. Tänk på att huvudet accar ju när du ramalar med en tyngre hjälm och du inte behöver en sån när du åker skidor.Farten är ju inte lika hög bland annat. DH hjälmar funkar annars så har juh bland annat BRIKO, Pro-Tec skid/snowboard hjälmar. Kollade på Pro-tecs i dag och den såg riktigt bra ut. Kommer kosta ca 1000 kr ut till kund så det är ju ett bra alternativ. Annars så funkar Troy Lee Design bra men då snackar vi lite mer pengar. Och ska du ha den motivlack från Dave-Art så är du lätt uppe på 10000 kr. Fråga mig jag har gjort det.... Men snyggt blev det iaf.

Intergralhjälmar
Risken för nackskador beror inte i första hand på vikten, utan att nacken bryts bakåt om du landar på hakan... Många MX har fått erfara detta. Vill man defenitivt köra med integralhjäm ska man välja en med lös integral, tex arai eller vissa DH-hjälmarn (giro).

Intergralhjälmar
jag kör med vanlig crosshjälm, kostade bara tusen spänn. om du e rädd för nackskador om du skulle landa på hakan så e risken lika stor att du krossar käken istället och i värsta fall trycker upp käkbenet i skallen om du inte har integral. det går givetvis att se många nackdelar med integral, men även lika många nackdelar med vanlig öppen hjälm. du kan ju bolla det där fram å tillbaks hur länge du vill. det e ju väldigt lätt att vara efterklok om man har smällt. sen kan ju även tillägas att man inte kör med integral varje dag. tex om det e stenhårt och uppkört i offpisten. då kanske risken för nackskador vid faceplant e större. om det e mjukt däremot och du smäller så är nog den enda skillnaden att du slipper spotta om du kör med integral. integral e väldigt rätt i offpisten, väldigt fel på alla andra ställen.

Intergralhjälmar
Nacken....
Det finns ett skydd, s.k. nackkrage (EVS) som ska motverka att nacken vrids bakåt. Kommer mer och mer inom crossen. Se: www.racingshop.se, de har dem i sitt sortiment!

Intergralhjälmar
Med lös intergral menas att den är skruvad i hjälmen. Den blir inte lika stum som om den var gjuten, den flexar lixom...

Snödjup

Tillbaka
Topp