Introutbildning Idre

AnnaKN

Ny medlem
Introutbildning Idre
Hejsan! :)
Tänker börja med skidlärarutbildning på sidan om gymnasiet, går andra året nu, så att det blir lättare att söka jobb som skidlärare sen när jag blir klar med skolan. Jag hade tänkt gå introutbildningen hos friluftsfrämjandet nu i år, den 1-4 december. Eller så går jag i "hemmabacke", dock osäker på vad det innebär. I alla fall, är det någon här som tänkt gå utbildningen eller som gått tidigare år och kan berätta lite om hur det var? :)

Introutbildning Idre
Gjorde utbildningen förra året på gymnasiet! Rolig men kanske inte allt för givande! Vad jag fattade det som så behöver man det inte om man bara är duktig på att ta hand om barn och åka skidor!:) men klart det var roligt och du får dig en sjukt bra grund sen när du ska ta steg 1,2 osv!:)

Lycka till!:)

Introutbildning Idre
Trevligt att få träffa andra som gillar skidåkning/snowboard :)
Men det handlar ju mer om friluftsfrämjandet än att lära ut skidåkning.
Kommer jag ihåg rätt så sa dom att man kan göra introutbildningen inom vilken aktivitet som helst. Alltså att du får göra intro utför och sen gå utb 1 inom klättring eller tvärt om. Kan ju kanske vara värt att tänka på. Om det blir billigare eller av någon annan anledning.

Hoppas du har det kul i alla fall!:) ( Jag skulle endå ha åkt till idre för det är kul att få åka skidor :D )

Introutbildning Idre
Okej, så det är inte en superavancerad kurs med andra ord? :) Kanske blir praktiken som ger mest då... men, att åka skidor och träffa nya människor duger ganska bra det med, hehe :D

Introutbildning Idre
Introutbildningen är inte advancerad. Det är 3 dagar där man får en första inblick i hur det är att arbeta som skidlärare. Man får lära sig grunder i ledarskap, metodik, teknik och framför allt personlig färdighet. Det är 3 roliga dagar där man får åka mycket skidor och reflektera över hur man åker och hur man kan förbättra sin egen åkning.

Syftet med kursen är som sagt att få en introduktion till skidläraryrket och att förbereda sig för fortsatta utbildningar och sist men inte minst ha kul på skidor med likasinnande och duktiga skidåkare som man kan lära sig mycket av.

Man brukar efter Introsteget praktisera i någon skidskola och vill man kan man gå både Intro och Steg 1 samma säsong. Normalt sett tar man annars bara ett steg per säsong (ibland fler år mellan stegen).

Introutbildning Idre
Tack för infon! Vet du hur det går till med praktiken, får man hjälp av friluftsfrämjandet att få det, eller fixar man det själv? :)

Introutbildning Idre
Hur gick det för dig, blev det någon intro i Idre?

Efter intron behöver du praktisera, minst 10 timmar för att kunna gå Utbildning 1.
Det bästa är att göra praktiken i skidskola, antigen proffesionell eller ideell.

Men det är ok att göra praktiken inom tex fotbollsklubben eller vilken annan barn/ungdomsaktivitet sopm helst, det viktiga är att du praktiserar ledarskap/utbildning.

Många gånger har instruktörerna på kurserna kontakter inom skidskolor så prata med dem och fråga hur du ska gå tillväga för att ordna praktiken.

Någon skriver ovan att det är ok att gå inte i någon annan verksamhetsgren och sedan hoppa in på Utb1 Alpint.
Jag vill bestämt hävda att det är fel.

Tillbaka
Topp