Intuition eller zipfit?

Intuition eller zipfit?
Då känns det att dessa kommer inte göra sig så bra i fullblodiga racepjäxor som fräses (från 93mm läst till 95-96mm i mittfall) efter fotens form, original innerskor är i princip tvådagars skinn utan någon speciell stoppning. Eller är det någon som har lyckats å pressa i någon av Zipfits i sina racepjux?
Jag kör zips i raptor 96mm. Zippen är ju tunn i fram och tjock i bak. För framdelen och hälen blir det perfekt för mig men något tjockt runt ankeln. Beror helt på hur mycket utrymme det finns 🙂

Intuition eller zipfit?
Ja, det skulle innebära omfräsning av skalen. Har ingen erfarenhet av Intuition heller, jag har i alla fall inget minne om jag har haft dem i några av mina pjäxor, men har inte köpt dem lösa oavsett. Nu har jag inga problem med passformen av de original tofflor men de har blivit lite slitna nu, det får bli nya original eller man får fräsa fram helt nya dojor.
Finnns en model som heter corsa som är designad för pjäxor med smal läst.

Intuition eller zipfit?
Jaha! Säsongen har fortlöpt. Sen sist har jag egentligen bara kört i Intuition. En långhelg i Romme i slutet av januari så tänkte jag att jag iaf skulle testa Zipfiten igen så efter några timmars åkning med Intuition tog jag en liten stund där jag kunde köra på själv i Zipfiten. Förutom att det kändes som att trycka ner foten i en vettigt formgjuten träkloss så ströp de av precis allt blodflöde till tårna varpå jag tappade känseln i dem efter ett åk. Jaha, tillbaka till intuition och invänta v8. Nu har vi kört lite mer engagerat i Vemdalen och gjort lite mer insatser. Efter ett besök på några timmar där det mest seriösa förslaget var att jag efter att ha köpt en produkt som inte funkar för 5000:- skulle köpa en annan produkt från samma tillverkare för lika mycket till för att "det nog egentligen var rätt produkt från början" började jag någorlunda tröttna. Till slut provade vi iaf att ta ut en del kork runt fotknölarna vilket helt klart gjorde saker och ting bättre. Men fortfarande kvarstår ju problemet att innerskon inte kan bukta ut i en tryckt buckla i skalet utan ytterhöljet i innerskon är närmast stumt. Det kvarstår också att innerskon trycker rejält över fotryggen. Samtidigt är den ju löjligt obefintlig för den främre delen av foten. Så man sitter som ett skruvstäd över häl, vrist och några cm fram. Sen är det som att innerskon upphör. Nu när det ändå är vettigt kallt funkar ju inte det strypta blodflödet alls. Så sista insatsen var att verkstan skar bort delar av plösen i ett försök att göra den lite mjukare. Det gjorde absolut ingen som helst nytta utan gör det bara betydligt svårare att sälja dem vidare.

Absolut ska man ge butiken cred för att de anstränger sig och har försökt en jäkla massa men nu när det fortfarande inte hjälper verkar bilden mer vara att "aja, de passar inte till din fot". Jag hävdar dock att man då har fel i sitt påstående att de är mycket mer formbara än en intuition. Samma fot och samma skal. I Intuition trycker det inte och i Zipfit trycker det. Intuition är alltså mer formbar, det är ett faktum. Så kontentan, har du en fot där problemet är att du behöver få mer plats på en given punkt, framför allt över fotryggen, var jäkligt försiktig innan du skickar iväg så mycket pengar på Zipfit. Det finns stenhårda sömmar och skarvar som hamnar ovanför foten och dessa kommer inte att ge med sig. Har du problem med att din fot är för liten och glappar i den bakre delen, absolut. Då kommer du verkligen ha nytta av Zipfit.
Heyy! Har du provat att slipa ner boot boarden för mer rum över fötterna? De flesta boot boards kan slipas ner 2mm eller så. Brukar ju sägas att en millimeter är en mile när det kommer till pjäxor.

Intuition eller zipfit?
Då känns det att dessa kommer inte göra sig så bra i fullblodiga racepjäxor som fräses (från 93mm läst till 95-96mm i mittfall) efter fotens form, original innerskor är i princip tvådagars skinn utan någon speciell stoppning. Eller är det någon som har lyckats å pressa i någon av Zipfits i sina racepjux?
Mina pjäxor är ett mellanting mellan race och pist med lästen 96mm. Får ner fötterna med zipfits men det är jobbigt att komma i och ännu jobbigare att krångla sig ur när pjäxorna är kalla. Åker därför mest med de liners som kom med.

Intuition eller zipfit?
Först gjorde jag ett par Gara LV till mina Firebird 130 (som är mina racepjuck) men de blev för tighta så de fick landa i ett par Mach 1:or (som då är mina arbetspjuck) och numera sitter det ett par Corsa i Firebirden, lite extra kork runt fotknölarna och det blev helt grymt, bästa jag haft någonsin.
Sen har jag att par GFT i Cochisen (ja jag vet det är lite skruvat men....)
De hade jag med mig till alperna nu förra veckan och de levererade väldigt bra, har inte turat i dem än men känslan är att de kommer göra det excelent.
Tecnica Firebird 130 (race) = Corsa
Tecnica Mach 1 130 LV = Gara LV
Tecnica Cochise 130 Light = GFT

Intuition eller zipfit?
Ok, de verkar få plats i s.k. buitksräsers som har oftast formbara liners från fabriken. Det är ju superbra att de går fitta till/om med Zipfit.
Jag såg lite bilder på Zipfits och den där Corsa nättast av alla, men tyvärr kommer det inte få plats i mina Head R2 RD. Får ta en ny titt på dessa när det är dags att doja om mina Lange XT3 140, då ska det inte vara någon större problem få i dem.
De är så mjuka och tunna i skalet att man nästan se fotens blodådror gjenom dem. 🌞❤️❄️⛷️

Intuition eller zipfit?
Ok, de verkar få plats i s.k. buitksräsers som har oftast formbara liners från fabriken. Det är ju superbra att de går fitta till/om med Zipfit.
Jag såg lite bilder på Zipfits och den där Corsa nättast av alla, men tyvärr kommer det inte få plats i mina Head R2 RD. Får ta en ny titt på dessa när det är dags att doja om mina Lange XT3 140, då ska det inte vara någon större problem få i dem.
De är så mjuka och tunna i skalet att man nästan se fotens blodådror gjenom dem. 🌞❤️❄️⛷️
Jag skulle säga att den passar men enklast är ju att prova och se
Mina Firebird är WC versionen och de är frästa för att pass fötterna och jämför jag innerskorna så är de på ett liknande i tjocklek men originalen var mer över fotknölarna är Corsan, därav att jag fylde i lite extra

Intuition eller zipfit?
Först gjorde jag ett par Gara LV till mina Firebird 130 (som är mina racepjuck) men de blev för tighta så de fick landa i ett par Mach 1:or (som då är mina arbetspjuck) och numera sitter det ett par Corsa i Firebirden, lite extra kork runt fotknölarna och det blev helt grymt, bästa jag haft någonsin.
Sen har jag att par GFT i Cochisen (ja jag vet det är lite skruvat men....)
De hade jag med mig till alperna nu förra veckan och de levererade väldigt bra, har inte turat i dem än men känslan är att de kommer göra det excelent.
Tecnica Firebird 130 (race) = Corsa
Tecnica Mach 1 130 LV = Gara LV
Tecnica Cochise 130 Light = GFT
Vilket set up... Dina pjäx är ju värda mer än min bil 🙈

Hur stor skillnad är det mellan Gara och GFT?

Intuition eller zipfit?
Vilket set up... Dina pjäx är ju värda mer än min bil 🙈

Hur stor skillnad är det mellan Gara och GFT?
Ja jag vet det är lite overkill men det är skönt att kunna byta mellan beroende på vad man gör och sen behövde jag byta en del i setupen ändå och då fick det bli nya innerskor
Garan upplever jag som mer, mer fyllning, mer stadga och lite mer volym trots LV

Intuition eller zipfit?
Jag skulle säga att den passar men enklast är ju att prova och se
Mina Firebird är WC versionen och de är frästa för att pass fötterna och jämför jag innerskorna så är de på ett liknande i tjocklek men originalen var mer över fotknölarna är Corsan, därav att jag fylde i lite extra
Firebird 130 WC är väl 96mm vid stl 26,5, medans mina R2 är 160 i flex och råämnet är 93mm vid stl 26,5 då är nog skalen tightare överallt. Jag vågar att påstå att dina innerskor är bra mycket tjockare än mina och därmed dina stämmer väl med Zipfit. Jag kan som sagt fräsa mer på skalen men är inte så intresserad av att göra det på de som jag har nu, eventuellt kan det bli aktuellt då när jag köper nya skal.

Intuition eller zipfit?
Firebird 130 WC är väl 96mm vid stl 26,5, medans mina R2 är 160 i flex och råämnet är 93mm vid stl 26,5 då är nog skalen tightare överallt. Jag vågar att påstå att dina innerskor är bra mycket tjockare än mina och därmed dina stämmer väl med Zipfit. Jag kan som sagt fräsa mer på skalen men är inte så intresserad av att göra det på de som jag har nu, eventuellt kan det bli aktuellt då när jag köper nya skal.
WC'n är 93 som grund

Intuition eller zipfit?
WC'n är 93 som grund
Kul med fler som åker formfrästa pjäxor.💪🌞 Jag läste annat nån annanstans om lästmåttet. Och nice även det att du har fått Zipfit å lira utan mer fräsning. 🫶⛷️❤️❄️

Intuition eller zipfit?
Finns ju några olika Zipfit. Jag har Gara (grymma!) men dessa är mer allround/freeride. För lite rejsigare pjäxor finn Corsa som är betydligt tunnare och för tightare skal. Svårt att säga om de passar dina skal. Du får testa. Har provat både Intuition-liner och Strolz-pjäxor och tycker att Zipfit är överlägsna.

Tillbaka
Topp