Iran Banan

Mevva1

Ny medlem
Iran Banan
Är det någon som har lite koll på bergen i Iran... Jag ska dit några veckor och har planer på att hajka runt på bergen. Sk nog föröka hålla oss lite brota från de vanliga skidsystemen... Är det någon som har lite erfarenheter från detta är ni hjärtligt välkomna att dela med er av de...

Salam- Martin
 
Iran Banan
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter så det är lite svårt att svara. Något att rekommendera förutom Shemshak-Dizin-Tochal-Abali som alla ligger i Elbrusbergen och om du inte heller är intresserad av Kuhrang i Zagros är SABALAN. Sabalan är Irans tredje högsta berg på 4800 m och ligger i Nordöstra Iran nära staden Ardebil där man talar turkiska. Berget har både glaciärer och en sjö på toppen det finns oxå varma källor i området. Jag vet att Sabalan är en populär hiking ort på sommrarna men jag har ingen personlig erfarenhet om hur skidåknigen är där förutom att det finns en skidanläggning där som heter ALVARES. Snöförhållandena i Sabalan är i alla fall mycket bra under en längre säsong än på andra ställen i Iran.
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp