Jag tror att du blandar ihop länderna i öst alldeles för mycket, vännen (kanske för att namnen Iran och Iraq klingar likadant, men betyder helt olika saker!). Iran är definitivt inte Irak och har ofrivilligt klassats som ”mellan östern”. Men ta fram en karta så förstår du att Iran ligger mestadels i Eurasien, dvs. mellan Central Asien och Kaukasus. Och för det andra, med tanke på senaste fakta: sedan när har Iranier varit inblandade i ”Bombningar”, som du pinsamt uttrycker? Ge mig ETT exempel på det! Såvitt vi vet, har individer med Iransk påbrå aldrig fysiskt skadat västerlänningar i Iran. Det är fakta! Jag tror att du felaktigt blandar ihop det krigshärjade Irak +Västbanken med Iran. Länderna råkar ha muslimer som majoritets befolkning, men har helt OLIKA trosuppfattningar, kulturer, bakgrund, etc. Det är nästan en förnedring för Iranier att bli jämförda med Irak (eller ett annat Arabiskt land). ”ALLAH AKBAR” ( på arabiska) är inte Iranskt/Persiska och betyder lika lite för en Iranier som ” FACIT INDIGNATIO VERSUM ” (på latin) gör för en finskspråkig. Skaffa fakta!
Det finns påtaglig många, välinformerade människor som vill mer än gärna åka till Iran. Om det finns någon som blir utsatt för Iransk ”terror”, så är det Iranska folket själva, och varken du, jag eller en Amerikan. Läs vilken tidning/bok som helst och du kommer att begripa bättre! Just därför är Iranier trevliga mot västerlänningar. Självklart har Iran enorma brister när det gäller turistisk infrastruktur. Men eftersom landet är rikt och dynamiskt föränderligt, ser framtiden ljust ut för turismen.
Tyvärr har alla fördomar.