Iran om man inte väljer charter.

nikekl

Ny medlem
Tja,

NickeH (?) har redan startat en tråd om charter till Iran, men jag är intresserad av att åka i egen regi, så jag har lite frågor som jag skulle uppskatta seriösa svar och funderingar på =). Jag funderar på att vara iväg ca 2 veckor.

Var: Skall man lägga all tid i Dizin, eller skall man åka runt till de andra fjällen också? För med lite hajk borde ju dizin räcka i 2 veckor, eller?

När: Funderar på att åka cirka 25-28 dec och vara borta i ca 2 veckor, verkar det vara en vettig period med tanke på snömängd och liknande?

Hur: Vilket bolag skall man flyga med? Har sett uppgifter på 1500.- tor, vilket är fruktansvärt bra pris. Har ni hittat något fynd?

Boende: Ge mig ett tak och en säng så e jag nöjd, så jag kräver inte mycket. Hur har ni som varit där innan gjort, bokat i sverige eller åkt ner och fixat det där? Vad kostar det?

Det här verkar ju hur kul som helst, fan vad man vill dit. Är det något annat man skall tänka på?

Piis/
Niklas

Kommer också att åka till Iran själv, tre veckor. När det gäller flygbiljetter så är Iran Air billigast och de flyger dessutom direkt. Billigaste biljetten jag hittat gick lös på 3 750:-, biljetter för 1500 har jag aldrig ens hört ryktas om. Lycka till, kanske ses vi i Dizin. Kör hårt!

Tillhör gänget som ska åka med NickeH och Co.

Dizin ska vara det största men även shemshak ska vara fint. Vi kommer förmodligen röra oss i främst dessa två orter. Fast beroende på väder och vind så får man kanske vara beredd på att man kanske får besöka de andra systemen också.

Du bör kanske fixa en guide som kan området. Där ska vara hög lavinrisk p.g.a. den torra snön och lavinpatruller existerar inte över huvud taget...

Lycka till!

Vet varken när, var eller hur jag ska bo. Min budget klarar hotell om det är den enda lösningen. Räknar med att sovplats kan kosta allt från 50 till 500 kronor per natt. Som sagt, det visar sig på plats.

se också tidigare tråden, men de biljetter som det ryktas om för 1500 spänn e troligen kish airlines, ta kontakt med dem om ni vill åka billigt, men flygplanen e inte tillverkade de senaste 2 århundraden......

Har kollat runt ännu mer och kommit fram till att det billigaste flyget är kish och det kostar 3300 tor. Men då du säger att de inte har nya plan så har jag fått fram att det billigaste ligger på ca 5300, och det är Austrian air. Dock har jag inget probb med kassa flyg, det tar ju mig dit och jag är inte flygrädd.

Sen vad gäller boende så är vi som skall dit väldigt flexibla så vi hittar nog något där, tänkte bara att någon kanske visste något i förväg. Skulle det vara hemma nån schysst iranier så e det lugnt, för vi röker vattenpipa och dricker te här hemma också.. =)

Vi har nog tänkt att försöka hitta en guide där lokalt, men vi har gjort flera säsonger var så kunskap har vi, det skulle ju iofs vara schysst med en som kan området. Och lavinpatruller förlitar jag mig aldrig på, det är tranceivers och kunskap som gäller.

Hursomhelst, det är sjukt hur man längtar till vintern. Älskar puder.. Förresten, är det nån som vet bra snöskor, som blir platta när man lägger dem ihop, och kanske vill sälja ett par? Det jag åkt med var 10 cm höga var så jag hade problem att fästa dem i ryggan.

Har kollat upp Kish airline lite. Det flyger ner på lördagar och så väljer man när man vilken lördag man vill flyga hem. Man jag vill flyga hem mitt i veckan, så det blir kanske ett annat bolag. Magnus76, hur bokade du din biljett med Iran Air?

Är det att växla till sig massa dollars som gäller? VISA funkar nog inte(?).

Ring Rese Gruppen på Sveavägen i Stockholm. De bokar Iran Air. Vill du hem mitt i veckan gissar jag att det blir dyrare, du måste gissningsvis flyga via Tyskland. Lycka till!

VISA är det ingen idé, dollar eller euro är ett måste. Man kan ju besöka "Tochal" också när man ändå är i Tehran eftersom den ligger just i norra delen av staden, det är bara att ta taxi dit.

Kish Air är billigt och man får även en gratis flygbiljett till ön Kish i persiska viken.

Jag tror inte man kan hitta billigare hotell än 200 kr natten.

Är inbokad med Iran Air två sista veckorna i januari, direktflyg till Teheran från Arlanda för 3200 t o r inkl skatter.

Vad gäller boende, priser etc - skaffa Lonely Planet Iran, räcker oftast långt så :) Egen sovsäck är säkert också att rekomendera. Egen erfarenhet från resor i "exotiska" länder på höjder som ger kallt klimat är att isolering och värmekällor är en klar bristvara... åtminstone på enklare boende.

Tillbaka
Topp