Iran

• Trådstartare Trådstartare LIZA_LIZA
  • Start datum Start datum
Iran
det finns en skidort några timmar (~3 h?) norr om Teheran. Det är nog väldigt fin terräng men ganska dåligt pistat och sisådär med säkerheten osv skulle jag tippa på. min pappa har vart där och åkt lite, så jag har endast sett bilder, alltså det är verkligen fint men det runt om kring är nog inte som standarden runt om i europa. det kan nog vara väldigt fint och roligt beroende på vad man prioriterar. som du kasnke vet så är finns det ingen (laglig) tillgång på alkohol i landet.

Iran
Salenko sa:
det finns en skidort några timmar (~3 h?) norr om Teheran. Det är nog väldigt fin terräng men ganska dåligt pistat och sisådär med säkerheten osv skulle jag tippa på. min pappa har vart där och åkt lite, så jag har endast sett bilder, alltså det är verkligen fint men det runt om kring är nog inte som standarden runt om i europa. det kan nog vara väldigt fint och roligt beroende på vad man prioriterar. som du kasnke vet så är finns det ingen (laglig) tillgång på alkohol i landet.
Jag har vart i Iran och jag har åkt skidor i detta land, jag är själv persisk dvs.
Det finns många berg i Iran man kan åka skidor på, finns några stora och väldigt många små backar, dvs sunnerstabacken x2 storlek.

I vintras var jag i skidbacken Dizin med min far och min kusin, cirka 2.5 timme resa dit dock på kvällen, resa på kvällen rekomenderas inte anledningen är att det är sjukt mycket trafik och vägarna är inte välbehållna... men runt 2 tiden så slipper man trafiken och är framme i god tid. När vi var i Iran så var vädret i dizin cirka -20 grader på kvällarna, när det var dags att åka skidor var det sommar och sol kändes det som. När vi var i backarna träffade vi på allt ifrån Svenskar till Fransmänn som inte hade snö i sina backar och deras åsikt var att persiska backarna var mycket bättre, bra pistad bättre miljö, osv. det bästa var verkligen mijlön, vackert! helt klart, inga måln eller något.. PERFEKT skidväder, när vi är påväg hem så ser vi på ett rökmåln över tehran.

Men om du ska till Iran att åka skidor, dizin är en självklar rekomendation! fast varnar dig för fartdårar som kör 110 i kurvor i motsatt trafik. Eventuella frågor kan du altid pma mig.. =)

Snödjup

Tillbaka
Topp