Ischgl '07?

motleycrue

Ny medlem
Ischgl '07?
Hey,

Eftersom alla posts angående Ischgl är äckligt out-of-date så slänger jag upp en ny tråd, hoppas ingen misstycker. Undrar lite angående bostadssituationen, enligt vad jag har läst är det jäkligt svårt att få boende. Någon som vet hur det ligger till nu? Tänker inte jobba en sekund utan bara åka 24/7 så boende via arbete är uteslutet...

/Mikey

Ischgl '07?
Goddagens

Jag + god vän tänker åka ner och säsonga till Ischgl.
Vi hade dock tänkt jobba samtidigt.
Har varit i Saalbach, så där har ni något att jämföra med så att jag förstår.

Tips från meriterade personer är välkomna!

/Davvan

Ischgl '07?
Om någon mer ska ner så är det bara att säga hej, vi är inte farliga + att vi kan tänka oss att dela boende. Pass på min kompis bara, han svettas ganska mycket under nätterna. Skämt ås(k)ido(r)... Vi är i behov av boende, ekonomi, information om Ischgl ochvettiga tips om vad man som första-gågen-säsongare bör tänka på. Ursäkta mina dåliga skämt. Klockan börjar bli mycket för lilla David.

Ischgl '07?
Direkt ska nämnas att jag endast har gjort en säsong, och den i Ischgl, så jag har därför ingen annan ort att jämföra med när det gäller t.ex. svårighetsgraden att hitta boende.

Åker ni ner tidigt på säsongen borde det inte vara några problem att hitta ett boende, åtminstone inte för ett tag. Det kan däremot vara svårare att hitta boende direkt som räcker hela säsongen ut, detta pga att det runt jul, sportlovsveckor och liknande kan vara fullbokat på många ställen långt i förväg. Priserna för ett billigt boende i Ischgl ligger runt 25-30€ per natt och person, men då är också standarden högre än i de flesta andra orter (det vet jag trots att jag bara har säsongat i Ischgl). Man kan hitta billigare boenden också men de är självklart mer sällsynta och kan ligga i någon grannby. Turistinformationen är ett bra ställe att utgå ifrån när ni ska leta boende, men lite inte bara på deras information, det är ofta det inte stämmer.

Ett tips, även om ni inte hade tänkt jobba, är att ändå ta ett jobb direkt när ni kommer ner. Detta pga att ni då får liftkortet för ca 200€ istället för ca 600€ för hela säsongen. När ni sen har köpt det är det ju bara att säga upp sig.

Känner att det är svårt att ge nogra konkreta svar och tips utan konkreta frågor. Ställ gärna såna så ska jag svara på dem utefter vad jag kan.

/ Patrik

Ischgl '07?
Var och snackade med en kille idag som gjort tre säsonger nere i alperna. Det första han svarade när jag nämde Ischgl var att det var dyrt. Han tipsade om St:Anton, som jag även funderat på innan, och som jag fortfarande är grymt intresserad av. Vi får se som sagt, inget är bokat än.. Tack för informationen!

Ischgl '07?
Ischgl kontra St:Anton!

vad jag märkt här på freeride är att många tänker styra sin kos till St:Anton denna säsong. Jag med vänner har ännu inte bestämt oss själva vart vi skall åka. Men det blir troligen just Ischgl eller St:Anton.
Då kan man ju fråga sig: Vilken ort är bäst att åka till?
Om det är någon som kan ge konkreta tips skulle jag bli positivt överraskad!
Tack tack

Ischgl '07?
Jag e ganska sugen på Ischgl.. va i Cham förra året med surnade lite på puderhetsen.. någon som kan berätta hur det mer i Ischgl?? Vore najs.. ska bara övertyga kompisarna att vi ska dit :) mors!

Ischgl '07?
Den stora (och då menar jag verkligen stooora) skillnaden mellan St Anton och Ischgl är koncentrationen av säsongsarbetande svenskar och svenskor, vilket verkar bli fallet även kommande vinter. Senaste säsongen hörde jag obekräftade uppgifter om att det var 300-500 svenskar i St Anton, medans jag i Ischgl räknade det till drygt 20 nordbor sammanlagt, varav 12 (tror jag) var svenskfödda (1 hade blivit norska på senare år).
Vad gäller den nämnda puderhetsen så är den således betydligt större i St Anton än i Ischgl. De turistande tyskarna som kommer till Ischgl åker i stort sett bara upp det puder som finns precis bredvid pisten.

Om man ska se det ur ett rent socialt perspektiv så är det givetvis en smaksak om man vill ha mycket landsmän runt sig och kunna använda sig av sitt modersmål allt som oftast, eller om man nöjer sig med att göra det lite då och då.

/ Patrik

Ischgl '07?
hur är det med priser o löner då? har hört att det ska va rätt dyrt i ischgl men om man tjänar bättre så spelar det ju ingen större roll? och vad är det som är dyrt/dyrare, boende, mat i affärer eller restaranger, uteliv eller är det allt??
har även hört ett läskigt ryckte som gör en tveksam till en hel säsong i ischgl, nämligen att det endast lär finnas ca 20% av det kvinliga könet där + några ungerska gogo dansare!!! stämmer detta så känns det som om anton är att föredra trotts något större puderhets.

anton eller ischgl eller vad blir det??

Ischgl '07?
Ja, det stämmer att det är lite dyrare i Ischgl, främst vad gäller boende. Men däremot är det en ytterst marginell skillnad mellan Anton och Ischgl ute på restauranger, krogar, mataffärer o dyl.
När det kommer till lönen kan jag inte uttala mig särskilt mycket i den frågan då jag inte har särskilt stor kännedom om lönen i Ischgl kontra Anton, mer än att boende (som ju är det som det är mest prisskillnad på) oftast ingår när man får ett jobb.

Och vad gäller kvinnor... hrmmm, ja... Att det endast skulle vara 20% kvinnor är att överdriva en del, men det är riktigt att det inte är något direkt överflöd på dem, även om dem finns. Ischgl är inget ställe du åker till bara för att lufta flöjten (med kvinnor). Är det vad beslutet hänger på så ska ni direkt åka till Anton, där finns det många söta flickor.

Var det något mer?

/ Patrik

Ischgl '07?
okej men vad ligger boende priser på i ischgl på på ett ungefär och finns det gott om säsongsboenden där?
nej det viktigaste är helt klart åkningen, framförallt gott om puder o en bra park at latja i på slaskiga dagar men det vore ju ändå jäkligt trist en hel säsong utan flickor o fest så det ska ju helst finnas enhel del av det med.

Ischgl '07?
Jag och min kompis Anna ska också åka ner till Ischgl
nu i december, vi behöver också någon stans att bo!!!!!

därför undrar vi om någon har något tips var vi kan hitta en lägenhet,
eller eventuellt dela lägenhet med några fler!?

alla tips som går att få!? // Anna

Tillbaka
Topp