Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mountain_Man sa:@scotschmidt
Om du har ett par välbyggda skidor med bra kantgrepp och vassa kanter går det att åka på skär även i isiga och branta partier. Det är i grunden fråga om teknik och styrka. Felet de flesta gör är att man inte vågar släppa på och låta skidorna styra genom skäret utan istället av rädsla för branten och farten instinktivt tvärställer skidorna och sladdar. Ett bra sätt att studera teknik är att slå på teven och titta på någon WC tävling, här får man bra exempel på hur ett par skidor kan hanteras i branta isiga partier!
/MM
Tvärt om, för att få bra grepp gäller det att samla kraften på en liten yta. Anser du det vara new-school att ha 50% på innerskidan? Jag tycker inte det skiljer någon mellan new-school och old-school i det avseendet.scotschmidt sa:För har man trycket bara på dalskidan och inget på innerskidan så har man nästan tappat 50% av greppet om man kör oldschool tekniken med största trycket på ytterskidan/dalskidan.
Är du skidlärare?Jamt69 sa:Tvärt om, för att få bra grepp gäller det att samla kraften på en liten yta. Anser du det vara new-school att ha 50% på innerskidan? Jag tycker inte det skiljer någon mellan new-school och old-school i det avseendet.scotschmidt sa:För har man trycket bara på dalskidan och inget på innerskidan så har man nästan tappat 50% av greppet om man kör oldschool tekniken med största trycket på ytterskidan/dalskidan.
Är det inte så att man pratar främst om en aktiv innerskida, d.v.s. att innerskidan kantas lika med ytterskidan, och man strävar efter att lägga så mkt vikt man kan på den. (Fortfarande med majoriteten av vikten på ytterskidan)scotschmidt sa:(...) jag syftade mest på den nyare carvingtekniken där det sägs att båda skidorna skall ha tryck när man svänger...
Du har rätt, det var precis det jag försökte komma till, det du nu säger Nojlas. Om man då inte gör en s.k "smearsväng" med nästan hela trycket på innerskidan då blir det 90/10 fördelningNojlas sa:Är det inte så att man pratar främst om en aktiv innerskida, d.v.s. att innerskidan kantas lika med ytterskidan, och man strävar efter att lägga så mkt vikt man kan på den. (Fortfarande med majoriteten av vikten på ytterskidan)scotschmidt sa:(...) jag syftade mest på den nyare carvingtekniken där det sägs att båda skidorna skall ha tryck när man svänger...
Ska man komma nära en reell viktfördelning på 50/50 känns det, med tanke på att innerbenet får sämre verkningsgrad, som om att man blir då tvungen att kämpa något djävulskt mkt mer (ansträngningsmässigt) med innerbenet, vilket känns som ett enormt slöseri med kraft och energi.
Eller?
Ja fast nu är väl inte JJ en så väldigt mjuk skida ändå? Tip och tail är mjuka medan resterande skida är riktigt hård. Under foten är den ju löjligt styv! Henrik menar på en skida som är mjuk i alla ledder är bäst när det kommer till isgrepp...så JJ faller inte helt in där nej.SSyk sa:Mycket intressant tråd.
Jag åker för första året på ett par "moderna" skidor, Armada JJ. De är breda och mjuka, men fäster mot min förmodan bra i hårda pister!! Så rent empiriskt från min sida verkar det ligga nåt i Hendryx resonemang.
Jag upplever det som viktigare att ha rätt position (tillräckligt långt fram) på dessa skidor än på racingskidor, för att få fas dem.
ska man tro armadas hemsida så ska den ju nästan vara lika mjuk rakt igenom, 6 - 7 - 6,5 tip - waist - tail.PNyberg sa:Ja fast nu är väl inte JJ en så väldigt mjuk skida ändå? Tip och tail är mjuka medan resterande skida är riktigt hård. Under foten är den ju löjligt styv! Henrik menar på en skida som är mjuk i alla ledder är bäst när det kommer till isgrepp...så JJ faller inte helt in där nej.SSyk sa:Mycket intressant tråd.
Jag åker för första året på ett par "moderna" skidor, Armada JJ. De är breda och mjuka, men fäster mot min förmodan bra i hårda pister!! Så rent empiriskt från min sida verkar det ligga nåt i Hendryx resonemang.
Jag upplever det som viktigare att ha rätt position (tillräckligt långt fram) på dessa skidor än på racingskidor, för att få fas dem.
Wierd. Har man klämt på de och åkt på de så vet man att midjan är styv som attan!skanken sa:ska man tro armadas hemsida så ska den ju nästan vara lika mjuk rakt igenom, 6 - 7 - 6,5 tip - waist - tail.PNyberg sa:Ja fast nu är väl inte JJ en så väldigt mjuk skida ändå? Tip och tail är mjuka medan resterande skida är riktigt hård. Under foten är den ju löjligt styv! Henrik menar på en skida som är mjuk i alla ledder är bäst när det kommer till isgrepp...så JJ faller inte helt in där nej.SSyk sa:Mycket intressant tråd.
Om du ligger på skär så spelar isfläckar mindre roll, då fortsätter du skära isenmountainbear sa:Passar på att ställa en fråga...
Jag har problem med att få bra fäste på is, speciellt när man ligger hårt på skär och det kommer en isfläck. Då är är det nära ryggåka...Hatar is!
Har ett par Atomic B5i när jag åker pist. Grymma skidor, men med extrem skärning.
Tycker Anders beskrev filosofin för skidåkning på isigt bra. Det man ska veta är att det finns fler faktorer rent teoretisk (även praktiskt) för att få fast skidorna på is, vilket gör att det inte är så enkelt som att åka på skär (visst på ett helt rent skär, vilket även inkl att alla yttre krafter träffar skidan på rätt ställe, vid rätt tid osv). För att ge dig två tips, som faktiskt brukar fungera rent praktiskt.mountainbear sa:Passar på att ställa en fråga...
Hur viktig är vinkeln på kanten? Vilken vinkel är den mest optimala? Hur mycket kan man ha utan att det greppar "för" bra och blir oåkbart?
Jag har problem med att få bra fäste på is, speciellt när man ligger hårt på skär och det kommer en isfläck. Då är är det nära ryggåka...Hatar is!
Har ett par Atomic B5i när jag åker pist. Grymma skidor, men med extrem skärning.