isyxa/stegjärn

• Trådstartare Trådstartare Axl
  • Start datum Start datum
isyxa/stegjärn
Grivels G14 stegjärn är prisade, vertikala fronttaggar men ändå bra bärighet i snö. Funkar bra på alt från snö till vertikal is. Enligt mig ett av de absolut bästa allround-järnen på marknaden. Dock ganska dyra och tunga, så kanske inte är det du tänkte på.

Fast du är väl mer inne på lättare stegjärn gjorda för snö, så ett par 10 taggars med horisontala frontaggar kanske ett bättre alternativ. T.ex. Grivel G10, eller de i den pakken som du länka till. Har själv användt de en säsong, tror det va samma modell iaf, och de funka bra. Användes på glaciär, kamvandring och branta snörännor. Tyckte dock att de hade en tendens till att klabba mer än Grivels modeller. Grivels anitiklabb-platta är grym. :)

Vad gäller isyxor, ska du slå i snö så funkar det med en lättviktsaluminium. Men har du planer att plantera den i is också så satsa på lite tygnd...eller iaf där tyngden är i huvudet.
Grivels air Tech är bra yxor, har själv en air tech evo, T-klassad. Hög kvalitet och hållbara.

Men som baskit för randonee och lättare alpinism funkar det paket bra, är ett överkommligt pris också.

Du kan också kolla www.northstar.se, de har en hel del billiga stegjärn och isyxor.

Senast ändrad:
isyxa/stegjärn
WITMatrix sa:
Grivels anitiklabb-platta är grym. :)
Förra veckans fälttest av Grivels antibot, otroligt grym ;)

ant03.jpg

Jag tycker paketet är vettigt för ändamålet och den bästa kombination blir - Billigast + Lättast - oavsett märke. Alla märken har ju i princip samma motsvarigheter! Det finns ju lättare varianter från Camp om jag inte minns fel? Jag kör dock på mina G12 och är nog en av marknadens bästa allroundstegjärn enligt personligt tycke.... Men dock skulle det vara roligt att ha ett par lättare i bagaget ibland!

isyxa/stegjärn
det blev en petz snowracer och ett par petzl dart, pris 650 kr totalt. rea är bra grejer! när ska man ha 1 respektive 2 fronttaggar?

isyxa/stegjärn
WITMatrix: Inte heller några problem efter denna helgen, kanske dyker upp några bilder till ;)

Angående Petzl Dart så finns det ju två modeller - Mono/Dubbel - och egentligen så är det ju avancerade klätterstegjärn för is/mix klättring. De har ju vertikala fronttaggar, något man vill ha vid teknisk klättring. Modellen Irvis har ju horizontella fronttaggar och är betydligt mer lämpade vid klassisk alpinism/toppturer just pga detta utförande.

Kanske du tänkt göra något väldigt avancerat? Men jag skulle inte gå iväg med monos på för toppturer... (beroende som sagt vad du tänkt hitta på?)

För avancerad vertikal is och/eller mixad is och drytooling så är ju Kayland da the shit

icedragon%20db.jpg

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp