Italien Vecka 7 2008

henrikHCL

Ny medlem
Italien Vecka 7 2008
Hej!

Vi ska flyga med Ryan till Bergamo V7 2008. Biljetter bokade och klara. Problemet är bara att vi inte vet var vi ska sedan. En kanske inte så liten detalj... Någon som har bra tips till en familj med två barn på 12 och 14 år.

Italien Vecka 7 2008
Jag var i Italien det här året och besökte lite olika orter, själv bodde jag i Bormio. Perfekt liten stad, med bra åkning det som är bra är att från bormio går även bussar dagligen till bla Livigno som ligger dryga timman bort och erbjuder lite fler nerfarter med lika bra åkning. Bra med båda ställerna är att dom har snowparker också fall ungarna gillar att hoppa & ha sig.

Ciao

Senast ändrad:
Italien Vecka 7 2008
Tack för svaret:-)

Någon som har tips på billigt boende, gärna med halvpension på någon ort på lagomt avstånd från Bergamo. Vi tänkte hyra bil på flygplatsen men finns det bussförbindelser till skidorterna från Bergamo flygplats, någon som vet?

Italien Vecka 7 2008
Jag var riktigt nöjd med Monterosa med boende i Gressonay La trinite. Lift till Alagna och Champoluc ingår också. Rätt nära från Bergamo och det går även bussar. Ang boende så känner jag inte till något med halvpension men en sökning på nätet och några mail brukar fungera bra.

/p

Italien Vecka 7 2008
Oj! Jag var riktigt missnöjd med Monte rosa, bodde även jag i La Trinité.
Åker man som barnfamilj kan man kanske uppskatta byn mer men är man 23 eller önskar någon form av alternativ aktivitet vid sidan av åkningen förutom öldrickande på byns enda bar är stället rent bedrövligt. Finns det snö kan åkningen dock vara riktigt bra, åker man under veckorna slipper man även stå i liftkö.

Italien Vecka 7 2008
Jag var med familjen och en polare i Madonna Di Campiglio v. 12 i år och jag måste säga att det antagligen skulle passa perfekt. Skidåkningen var inte alls svår men man kan hitta hyfsat svår åkning om man försöker. Byn är inget partyställe direkt, utan en väldigt lugn by och man har nära till allt (om man inte bor utanför den såklart). Maten var riktigt schysst, fast det är den antagligen på de flesta ställena i Italien, däremot var den sjukt dyr i backen. En läsk på 33 cl för typ 40 kr.

Hur som helst så var det en riktigt bra skidort med relativt enkel skidåkning, om om ngn av ungarna vill åka park så finns det en sjukt välshapad park högst upp på Passo Groste (tror jag det hette). Så jag rekommenderar absolut Madonna.

Om du undrar något mer så kan du ju alltid fråga.

EDIT: Måste tillägga att liftköerna inte alls var stora, vilket kanske i o för sig berodde på att det oftast var dåligt väder. Men jag tror aldrig jag stog i en kö i ens 5 minuter.
peace.

Senast ändrad:
Italien Vecka 7 2008
Sopan,

Tror det kan vara lättare att få bättre information om du ger lite mer specifika uppgifter om vad Ni är ute efter?

Om man känner att det viktigaste med en alpresa är att dricka öl tillsammans med lite ompa-ompa musik så kanske Monte Rosa (det är ju faktiskt ett helt bergsområde) inte är det bästa valet. Men att skidåkningen för en icke-nybörjare skulle vara så dålig däromkring får mig att nästan ramla av stolen av skratt......

Ps. Huggybear, bra skrivet!

Italien Vecka 7 2008
Åk till Monterosaområdet! Sjukt rolig åkning. Någon som vet när den nya kabinen är klar som går upp till 3700 m.ö.h?

Italien Vecka 7 2008
Robbott sa:
Åk till Monterosaområdet! Sjukt rolig åkning. Någon som vet när den nya kabinen är klar som går upp till 3700 m.ö.h?
Nya toppliften ska vara klar till kommande säsong om man ska tro på vad som sägs där nere av dem själva.. personligen tycker jag dock fortfarande att man gott kan satsa på något annat ställe om man endå ska ut med en massa pengar.

Italien Vecka 7 2008
SleazyRider sa:
Robbott sa:
Nya toppliften ska vara klar till kommande säsong om man ska tro på vad som sägs där nere av dem själva.. personligen tycker jag dock fortfarande att man gott kan satsa på något annat ställe om man endå ska ut med en massa pengar.
Okej gott gott.
Vad det gäller skidåkning i Italien så tycker jag det är här du hittar den bästa åkningen, men som sagt partylivet är inte det bästa och då finns det andra skidorter i Alperna som kan leverera lika bra åkning med bättre partyliv. T ex St Anton, Cham, Engelberg

Italien Vecka 7 2008
Huggybear sa:
Jag var med familjen och en polare i Madonna Di Campiglio v. 12 i år och jag måste säga att det antagligen skulle passa perfekt. Skidåkningen var inte alls svår men man kan hitta hyfsat svår åkning om man försöker. Byn är inget partyställe direkt, utan en väldigt lugn by och man har nära till allt (om man inte bor utanför den såklart). Maten var riktigt schysst, fast det är den antagligen på de flesta ställena i Italien, däremot var den sjukt dyr i backen. En läsk på 33 cl för typ 40 kr.

Hur som helst så var det en riktigt bra skidort med relativt enkel skidåkning, om om ngn av ungarna vill åka park så finns det en sjukt välshapad park högst upp på Passo Groste (tror jag det hette). Så jag rekommenderar absolut Madonna.

Om du undrar något mer så kan du ju alltid fråga.

EDIT: Måste tillägga att liftköerna inte alls var stora, vilket kanske i o för sig berodde på att det oftast var dåligt väder. Men jag tror aldrig jag stog i en kö i ens 5 minuter.
peace.
Var där med i vinter V.8, Folgarida(?) / Madonna. Och kan bara hålla med om att det är ett skönt ställe!

Italien Vecka 7 2008
Skulle föreslå dig och andra att vi skulle kunna slå oss ihop vad gäller v7. Vi är 9 pers som ska till Val di Sole. Madonna di Campiglio-systemet. Billigt boende. Har bokat buss Bergamo-Valdi Sole. Fler nyfikna?

Italien Vecka 7 2008
Livigno är trevligt, vi har varit där tre gånger, men tyvärr är det, enligt min smak, lite väl mycket svenska turister där numera. Eftersom ni landar i Bergamo har ni drygt 20 mil till Livigno.
Väljer ni hellre att köra 28 mil hamnar ni i Gröden (St Christina och Ortisei). Jag har själv inte varit där men vi ska dit över jul och nyår med vår husbil. 176 km pist varav: 25 km svart, 106 km röd och 45 km blått.
Om du vill söka efter resrutten på www.viamichelin.com söker du efter
39047 Santa Cristina Valgardena

Ett annat alternativ jag kan rekommendera är Ischgl. 30 mil att köra. Rätt dyrt boende skulle jag tippa däremot. Mycket trevlig åkning och vi var där två gånger i vintras med vår 7-åring och han älskade stället. Mycket åkning att välja på i stora böljande pister. Finns lite mer utmaningar också om man gillar det. Goda möjligheter till lättillgänglig (bredivd pisten) offpist om lusten skulle falla på.

Eftersom ni har hyrbil kan ni alltid dra vidare om ni tycker att det inte uppfyller era förväntningar. Så har vi rest med två barn och knackat dörr efter boende när vi kommit fram. Det har alltid funkat för oss.

Ett annat tips är att du köper boken Adac Skiguide. Finns att köpa på Kartcentrum i Stockholm men även på nätet. Kanonbra bok på dryga 700 sidor med alla kända och mindre kända skidorter runtom Europa.

Lycka till på er tripp!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp