Italien

• Trådstartare Trådstartare Guest
  • Start datum Start datum
G

Guest

Guest
Italien
Italien är inte helt fel, det var en fröjd ska jag säga! Men vad lite fölk det är där, alla verkar leta backar någon annanstans? Är frankrike/Schweiz bättre tycker ni??

Italien
mm..man kan nog påstå att folk drar mer till schweitz eller österike än till italien nu mera. kanske för at det har blivit mer och mer av en trend att åka `extremt` o offpist o heliski, och för att åkningen anses vara mer extrem där? men vad vet jag, jag e ju bara en 16 årig snorunge..hehe. va tror du?
ha de fint

Italien
Inte är väl Italien helt fel.
Men från att ha varit ett billigt land att skida i har det ju blivit lika dyrt som i alla andra Länder.
Dessutom har ju dom Italienska orterna delvis förstört för sej själva med sin jakt på offpiståkare. I sin nit att begränsa lavinolyckor har till och med bergsguider från grannlandet blivit haffade av Gendarmeriet i Monterosa när dom guidade sina grupper.

Snösäkerheten är väl inte alltid den bästa. Dom flesta Italienska orter får ju snö på sydvindar och vissa år såsom det förra blev dett ju ganska klent.

Men största orsaken är väl att skidtidningarna glorifierat andra orter.

Men det finns många pärlor i Italien. Valgrischenche med sin heliski tex. Claviere i Via Latea området med sin överlägsna skogsåkning efter ett snöfall. Alagna / Gressoney högalpint med tyvärr vindutsatt. La Tuile med sin närhet till Frankrike och bra offpist med eller utan helikopter.
Cervinia för den som vill bränna motorväg. Hela Sydtyrolen med sina fantastiska röda berg.
Visst är Italien värt en resa.

Italien
Har aldrig varit i Italien men stället har ju det mesta, utom fullt med folk!
Man kan ju undra hur det kommer sig att alla (framförallt svenskar) ska åka till de "kända" orterna, såsom Chamonix, Val d mm när det finns likartad åkning utan trängsel på annat håll.
Det har kanske med att alla måste visa upp sig hela tiden.
Tänk er en jibbpark utan åskådare. Hur många jibbande "nördar" skulle hålla till här? Inte många skulle jag tro.
Det kan väl visserligen vara kul och höra positiv kritik från andra åkare men jag tror att själva grundtanken (min grundtanke) har förbisetts. Det är din egna, inre upplevelse som är det viktiga. Detta är nog lättare att uppnå i det lite mindre befolkade Italien. Jag vet i alla fall att jag måste till dit nångång!

Italien
Var i Champoluc, Gressoney Alagna V4! Har nog aldrig tidigare känt mig så ensam i Alperna! Tolka inte det som negativt, tvärtom jag är stört nöjd.....Inga köer till lift, käk m.m. ingen hets för att hinna med att åka orört. Nästan löjligt hur länge snön kan ligga orörd efter ett snöfall! kunde åka orört tredje dagen efter att snön dumpade. "Vart kan man det?" utan att behöva gå iväg. Det räcker med att skråa en del. Sen så är maten ute fortfarande billigare än övriga Alpländer.

Tyvärr så är det snö osäkerheten som spökar!!

/Jonas

Italien
Jag var i Cervinia med famljen på sportlovet (v7). Vi hade sol hela veckan och gott om snö var det med, god mat och allt annat man vill ha på en skidsemester. Enda problemet med stället var väl att det inte lutade nåt. Såhär i efterhand har jag kommit på att jag borde köpt till liftkortet för Zermattsidan också.

Joye

Italien
Italien, Dolomiterna, ja vilka vackra berg! Hela Dolomiti Superskiområdet är ju så gott som tomt på svenska freeridewannabees. Pisterna slår ju det mesta i åtminstone Frankrike. Offpiståknigen är lite mer besvärlig, kan ofta verka ganska extrem och pistpolisen kan vara väl ambitiösa. (Ett knep här, är att åka på sådana platser där polisen helt enkelt inte hänger med...)
Men, maten är ju helig och prisvärd, detsamma är vinet o grappan.
Kvinnorna är kvinnliga och du är kung på berget.
Forza Italia!

Italien
Hmm med tanke på det föregående inlägget så vill jag avråda alla dumdristiga försök till att åka där inte skidpolisen hänger med... jag kan lova dig DE HÄNGER MED...
åk där det inte finns några liftar i närheten i så fall...

Buena fortune!

Nä nu ska jag dra till Frankrike i alla fall... eller om 12 timmar=)
*studsar av lycka*

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp