Jackson Hole

Micke_P76

Aktiv medlem
Jackson Hole
Hej
Jag ska över till USA under våren ca 5 veckor uppdelat på 2 tillfällen. Feb/Mars och Mars/April. Tips om skidåkning behövs. Har varit i Mt Baker och Crystal mountain. Kommer att flyga ut från LA och bila om det behövs vilket gör att hela Canada och USA är aktuellt. Men helst nära nån flygplats typ inom 2h med bil.

Nån som har koll på Jackson hole? Är det så brant som de säger eller? Har som lust att köra Colberts.
Är ute efter brantåkning och helst puder. Boende spelar ingen roll.

Bra tips på guider/åkkompisar osv.

Mvh
Micke

Jackson Hole
Vad menar du med "så brant som de säger"? Ja, åkningen i Jackson Hole är generellt sett lite brantare och mer avancerad än på många andra Nordamerikanska skidorter, men det där är ju extremt relativt. Dessutom finns det gott om flack, familjevänlig åkning på berget. Däremot finns det en enorm potential i åkningen utanför skidområdets gränser, i backcountryn. Granite Canyon, Pinedale/Four Pines, Hobacks och så vidare. Klart det lutar på men det är inte brant i samma andemening som Aiguille du Midi i Chamonix, eller det mesta i La Grave. Men kul för det, skogsåkning i 30-40 graders lutning kan man ju leva med alla dagar i veckan.

Corbet's Couloir är en kort test piece och inte direkt något åk. Egentligen är det väl bara insteget, som är rejält brant i några meter, som blivit mytomspunnet. Och än en gång, det finns hundratals liknande rännor i Alperna som ingen pratar om.

I mina ögon är Jackson en av dom bästa skidorterna i hela Nordamerika. Terrängen är fantastiskt varierande och utmanande, backcountryn är hyfsat lättillgänglig (kräver däremot att du är beredd att gå en del) och skidorten har fortfarande en väldigt genuin stämning. Problemet är att du är långt ifrån ensam om att tycka samma sak och berget är proppfullt av sinnessjukt duktiga åkare, och prisnivån är hämtad från den översta hyllan. Men ändå, ett ställe som är värt att besöka minst en gång i skidlivet.

Jackson Hole
Tackar :-)

Läste på Tenton forumet precis det du skrev att det är brantare än andra skidorter i Nordamerika. Därför frågan, visste inte riktigt va de menade. Bra att få riktmärke mot alperna :-)

Jo enda anledningen Colberts är ju pga att det är mytomspunnet. Lite bucket list.

Låter som jag måste till Jackson. Nån tidsperiod som är bäst? Funderar på steep and deep camp om jag inte får tag på gudie eller nån att åka med. Bort kastat pengar på campet? iofs nån som är där och vill tjäna extra pengar på visning av lift systemet eller backcountryn ca 1 vecka?

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp