Jag mina Soul 7 och Japan

martenax

Ny medlem
Ännu en fråga om skidor och Japan men please - bear with me.

Jag 50 år (på måndag :cool:) 183 cm 84 kg, vältränad.

Åker Svea Rike och Alperna med mina Rossignol Soul 7 188 138/108/128 och helst då offpist förstås.

Funkar klockrent för mig tycker jag.

Mountain Guide Travel skriver: Vi rekommenderar en fetare skida (ca 100 mm i midjan)
Active Ski skriver: Offpistskidor av bredare modell rekommenderas. Reser med dom förresten.

Så frågan till er med erfarenheter

Gör jag bort mig eller inte med mina Soul 7 och varför eller varför inte?

Ingen erfarenhet av Japan. Men själv skulle jag lägga mig på (+)120 breda skidor. Det blir nog roligare så med lite bättre flyt. Men kör in dig först hemma lite. Kommer ihåg en tråd från förra året då tex Line Sickday 125 rekommenderades som man också ofta kan hitta på rea.

Se det som en anledning att få köpa ytterligare ett par skidor! Woho! Det finns gott om begagnade grejer som dyker upp här på freeride som platsar inom det bredare segmentet.

Mina resekompisar körde båda på 108 och var väldigt nöjda, en hel del djupt puder blev det. De är väldigt duktiga åkare, men ska sägas att vi turade en del och förstås var det lite smidigare då. Har själv kört både 92 och 110 i japanpuder med behållning, fast det är inte riktigt relevant då jag väger väldigt mycket mindre än dig.

Åkkänslan och upplevelsen av en skida beror ju på så många andra faktorer också. Rent personligt så är det inte alltid jag gillar att poppa upp på pudret och dra iväg i superspeed. Ibland är det en sån skön känsla att surfa puder lite under ytan.. Ibland. Men viktigast är nog att du gillar dina skidor och har en feeling för dom - då gör du inte bort dig.

erik_lagg sa:
Ingen erfarenhet av Japan. Men själv skulle jag lägga mig på (+)120 breda skidor. Det blir nog roligare så med lite bättre flyt. Men kör in dig först hemma lite. Kommer ihåg en tråd från förra året då tex Line Sickday 125 rekommenderades som man också ofta kan hitta på rea.
Jo det är ju rådet man generellt får +120. Tack för input.

vickepick sa:
Se det som en anledning att få köpa ytterligare ett par skidor! Woho! Det finns gott om begagnade grejer som dyker upp här på freeride som platsar inom det bredare segmentet.
Helst lägger jag dom pengarna på en långweekend i Stora Blåsjön. Tack för tipset i alla fall.

KrisL sa:
Mina resekompisar körde båda på 108 och var väldigt nöjda, en hel del djupt puder blev det. De är väldigt duktiga åkare, men ska sägas att vi turade en del och förstås var det lite smidigare då. Har själv kört både 92 och 110 i japanpuder med behållning, fast det är inte riktigt relevant då jag väger väldigt mycket mindre än dig.

Åkkänslan och upplevelsen av en skida beror ju på så många andra faktorer också. Rent personligt så är det inte alltid jag gillar att poppa upp på pudret och dra iväg i superspeed. Ibland är det en sån skön känsla att surfa puder lite under ytan.. Ibland. Men viktigast är nog att du gillar dina skidor och har en feeling för dom - då gör du inte bort dig.
Det är ju som om du läst mina tankar. Precis så tänker jag. Är dessutom inte så mycket för att dra på mig en massa utrustning om det jag har duger. Gillar det enkla helt enkelt. Ett par skidor och ut och behärska vad naturen ger dig. Tack för dina tankar.

Jag tycker inte man ska ha något under 110 och självklart skall de vara full-rockade.

Åkte själv på ett par opinion i 3 månader på hokkaido och trots att 118 är ganska brett kunde man ibland önska sig lite bredare! :D

Senast ändrad:
Man kan ju inte säga att man är snabb till beslut alla gånger :cool: . På måndag hämta jag ett par Völkl Shiro
på nääästan 120 (119). Åker torsdag morgon och får börja med helt oåkta skidor. Hur smart är det nu är?

Äh, det är klart det blir bra om bara snön är på plats. Viljan finns i varje fall :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp