Jag tycker till om brädåkare!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jahren

Medlem
Hej på er.
jag ill bara passa på att seja vad jag tycker om brädåkare och brädan i allmenhet.
För det första så vill jag påpekaatt skidorna kom först och var det enda man åkte ganska länge innan nån kom på att de var kul att åka snett på en tjock breda... jättekul.
För det andra så er det mycket kolare snyggar o bättre att åka skidor på alla sätt, det ser bättre ut och det är roligare. har prövat åka bräda, det var kul men inte hälften så kul som skidor. sn ser det ju tio gånger snyggare ut at hoppa e skidor och grinda. två saker vill jag dock tacka brädkningn för. 1. alla fina parker och halfppes ni lyckats driva fram. 2. Den lite skatepräglade klädstilen funkar mycket bra för skidåkare också + att det er snyggt.
Tack för uppmerksamheten. Nu er det bara att kritisera och skriva spydigheter. men jag hoppas att någon håller med iallafal.
P.S jag utgår från att alla som klagar på min stavning er brädålkare...

eeeeehhhh
ska inte klaga på stavningen eller dina åsikter (vi lever ju i ett fritt land och folk får tycka vad dom vill)
Men din fakta
dvs att skidor har funnits längre än bräda.
Det stämmer inte man har hittat bla på hawaii surfingbrädor gjorda för att åka på snö som var mer än 5000 år gamla.

Word ChamBenkeYxan. Skulle vilja säga att skidans uppåttrend de senaste åren beror en del på snowboarden,med parkåkningen och den mysiga känslan av att ha ngt bredare under fötterna när man åker offpist och icke att förglömma twintipen. Rätta mig om jag har fel. Out

Word! det finns även materiella bevis för att munkar i Tibet åkte bräda långt innan Gustav Vasa drack sin första blåbärssoppa...

Men jag förstår din ståndpunkt. Jag har själv tagit upp skidåkningen och åker nu förhållandevis lite bräda, min personliga uppfattning är att båda disciplinerna har sina fördelar och nackdelar.
Det fanns en tid då brädåkare inte var välkomna i alla liftsystem och skidåkare inte var välkomna i parker a.k.a. "snowboardland"... tur att tiderna förändras.

Låter ju hyfsat otroligt att man sägs ha hittat 5000 år gamla "surfingbrädor" på Hawaii, som dessutom var gjorda för att åka på snö med.....??
Låter som en stor lögn tycker jag!

Det är ett välkänt faktum att det för 5000 år sedan var betydligt kallare på Hawaii än vad som är fallet nu. Att invånarna åkte snowboard borde inte vara förvånande.
"Det är också ett välkänt faktum att Patrick Duffy ifrån TV-serien Dallas i allra högsta grad lever"
Det bästa med att åka bräda är ju inte att det är roligare eller bättre på något sätt utan att man inte alls behöver åka. En brädåkare kan hänga en hel dag i en backe utan att åka en meter. Man kan sitta vid ett stort hopp en timme, sen går man ner för backen för att kolla om hoppet verkligen är stort och tufft nog. Efter ett par cigg, gärna med lite gräs i, går man upp igen och sätter på sig sina extrastora hörlurar och lyssnar på lite skön musik. Sen klagar man lite på alla snowboardwannabe skidåkare som förstör parken och som har den dåliga smaken att köra med hjälm! En riktig jibber behöver inget skydd för huvudet... Mot slutet av dagen hasar man ner för backen och går på afterski istället.
Hoppas att någon tar illa upp och börjar med personangrepp, det är kul med pajkastning!

Kram, O*

kan inte du JAHREN ha en rosa mössa på dig i vinter så jag vet vem jag skall sikta på

inte rosa som i kon rosa, utan rosa som i färgen rosa.

/japps

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.....................

Väck mig när du torkat bort klegget från mungipan.

Får flashbacks till den tiden då man var 11 bast och satt i rampen och tjafsade om skate eller inlines var ballast...

Det är med inlines/skateboard som med skidor/snowboard. Brädan kom först och brädan är tuffast. Hur tufft är det egentligen att åka rullskridskor? Förstår inte hur ni ens kan diskutera saken. Skateboard är det tuffaste som finns. Bara att stå på en rullbräda utan att ramla är en bedrift och att sen köra runt i en ramp eller torrlagd pool och hoppa och snurra är ju egentligen helt omöjligt. En stor eloge till alla grabbar och tjejer som kör skateboard, jag önskar att jag var lika cool...
Puss på er!
/O*

Jahren är ju fan mer dyslektisk än kungen....... lägg din energi på svenska lektionerna i högstadiet istället...

färsking...

Hmm.. inte helt oväntade reaktioner. tycker att vissa kanske er lite barnsliga, men det tyckte ni kanske att jag var från början. kan tillägga att jag er norsk vilket i viss mån har gjort det svårt för mig att stava fullkomligt korrekt svenska.

hmm
trebor: svenskalektioner är ett ord... =)

på tal om skateboard/inlines så ska jag o min polare ta fram en helt ny grej, nästan helt ny. Rullskidor med ett mer alpint stuk, typ fullängd o lite sånt =) fett ball kommer det bli iaf

Yutta: svensklektioner heter det, inte svenskAlektioner... ;) Liksom det inte heter svenskAlärare (eg. heter det: svensklärare)

tycker att ni ska hålla er till ämnet d.v.s. skidor vs. bräda........... och inte inlins o felstavning.

shit... lär dig STAVA dude.. sen kan ja allafall läsa va du har att säga!

Vad har egentligen hänt med freerides forum? Jag minns en tid när dylika inlägg belönades med upprörda motattacker och långa utlägg om hur man själv har den rätta åsikten. Allt kryddat med personangrepp av lägsta sort. När en norsk dyslektiker som bor i Skåne på ett så raffinerat sätt dissar alla snowboardåkare borde de hatfulla svaren hagla in. Jag tolkar avsaknaden av sådana repliker som att skidåkarna håller med jahren i hans påstående om att skidor är bäst och att snowboardåkarna inte är smarta nog för att formulera ett tillräckligt vasst svar.
Puss och kram.
/O*

höstrugget ligger tungt på sinnet
norrmän i skåne nu bor
skidåkning finns bara i minnet
jag käkar inte kor

oskarix ett tappert försök gör
men där finns ingen som vill
på detta sätt jag för han förstör
morsan min hon säljer sill

klockan e mitt i natten endast ChamBenkeYxan e vaken

folk har väl äntligen fattat...

vore ju skönt om vi slapp alla den här skiten och diskuterade lite riktig åkning istället.

snowboarden är ju som en gud för oss skidåkare det va tackvare snowboarden det blev en twintip skidaså nästa gång ni ser en brädåkare i liftkön ska ni buga å låta dom gå för!!!!!!!!

Jo, trick är snyggare med skidor. Som alla vet så försöker snowboardåkarna efterlikna sina kusiner skidåkarna och det ser ju lite fjantigt ut när man försöker göra Spread Eagle och Daffy med fötterna fast i brädan.
Sen heter ju alla snowboardtrick samma sak som skidtrick, tex Helikopter (dubbel, trippel etc), Twist, Mule Kick osv. De kan inte ens hitta på egna namn. Sen kan man ju visserligen konstatera att new school-skidåkning efterliknar sina föregångare och tar efter dom, t.ex grinds från längdåkningen och tanken att ta tag i skidorna från störtloppet. Skidåkningen skulle inte vara något idag utan sina rötter i traditionella nordiska skidsporter (som idag kallas livsstilssporter).
Och tänk om man hade tagit efter t.ex skateboard och surfing och skapat en extremt tävlingsinriktad kultur där ingen glädje fanns kvar. Tacka freestylen för det och den enorma påverkan den har haft i utvecklingen av trick och pressandet av gränser...
Slutsats: snowboardåkare, sluta ta efter skidåkarna och skapa något eget istället.

postscript - de äldsta arkeologiska fynd som gjorts visade att jägarfolk i norr tog sig runt på en skida och hade en slags snösko på den andra. Kalla den en snöskateboard eller till och med snowboard.

JAHA? HUR FAN KAN DU SÄGA ATT SKIDOR ÄR ROLIGARE? HÖR DU SJÄLV HUR JÄVLA DUMT DET LÅTER??? VISSA TKR VÄL BRÄDA ÄR ROLIGARE? ÅH DU? SKATEBOARD Å SNOWBOARD BÖRJADE MED RAMP/HALFPIP, ÅH SEN KOM DEN DÄRA JÄVLA SUPER PIPEN. JAG HAR INTE NÅ EMOT SKIDÅKARE, MEN DU VERKAR VARA SÅ JÄVLA SÄKER PÅ ATT SKIDOR ÄR BÄST, DET FINNS INGET BÄST, Men men du för göra som du vill, it´s a free county maaan!

peace

:D

Brouhaha sa:
Jo, trick är snyggare med skidor. Som alla vet så försöker snowboardåkarna efterlikna sina kusiner skidåkarna och det ser ju lite fjantigt ut när man försöker göra Spread Eagle och Daffy med fötterna fast i brädan.
Sen heter ju alla snowboardtrick samma sak som skidtrick, tex Helikopter (dubbel, trippel etc), Twist, Mule Kick osv. De kan inte ens hitta på egna namn. Sen kan man ju visserligen konstatera att new school-skidåkning efterliknar sina föregångare och tar efter dom, t.ex grinds från längdåkningen och tanken att ta tag i skidorna från störtloppet. Skidåkningen skulle inte vara något idag utan sina rötter i traditionella nordiska skidsporter (som idag kallas livsstilssporter).
Och tänk om man hade tagit efter t.ex skateboard och surfing och skapat en extremt tävlingsinriktad kultur där ingen glädje fanns kvar. Tacka freestylen för det och den enorma påverkan den har haft i utvecklingen av trick och pressandet av gränser...
Slutsats: snowboardåkare, sluta ta efter skidåkarna och skapa något eget istället.

postscript - de äldsta arkeologiska fynd som gjorts visade att jägarfolk i norr tog sig runt på en skida och hade en slags snösko på den andra. Kalla den en snöskateboard eller till och med snowboard.
DU KAN JU INTE SÄGA ATT TRICK ÄR SNYGGARE PÅ SKIDOR!!!!! jag åker bräda och älskar bräda, min åsikt är att bräda är snyggare och sen så finns det inga namn som twist, mule kick, helikoptern inom snowboard, vi har fått alla "tricknamn" från skateboarden som, nosegrab, japan air, seventwenty(720 =P) , Och DÅ ÄR DET NI SOM HAR SNOTT VÅRA TRICK!!

Sen så till jahren så kan jag bara säga att du e störd i huvet, bräda är det bästa som finns.. OCH VARFÖR ÄR DET INGA SOM KLAGAR!!!!! JÄVLA SKIDSAJT!! fan! var är alla jävla brädaåkare på denna sida!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp