Jag vill feta lagg!

MORISSON

Medlem
Jag vill feta lagg!
Men är lite dåligt påläst sista åren.
har skaffat familj och allt det där.
Nu måste jag köpa nya lagg, men har en stram budget.
Tänkte köpa beggat men vad?
Vill feta lagg som man ändå kan ha i Sälen med familjen smatidigt som dom funkar bra en vecka på berget (Gr Monte) eller Engelberg.

Min åkskicklighet skulle jag vilja säga är god/mycket god. (alltid lite kontroveriellt det där med skicklighet).
Vad sägs om sugger dady? Maiden?

Jag vill feta lagg!
Man blir ju alltid lite upphetsad när man tänker på feta lagg :)

Finns ju några trådar som handlar om feta lagg och allroundskidor. Kanske blir svårt att hitta en skida som är helt perfekt både för sälen och ett riktigt berg. Maiden är nog för mjuk för att bita i en lutande hockeyrink.

Läser man i gamla trådar verkar völkl mantra vara lite lagom allround. Testa en så kanske? Eller snarare testa flera hyffsat styva och breda skidor så hittar du nog nåt.

edit: usch va jag särskriver

Senast ändrad:
Jag vill feta lagg!
Suger Daddy, kanske kan funka. Maiden, alldeles för bred för Sälen (gäller det K2 så är både Seth & Apache Outlaw bättre val).

Ska du köpa begagnat så vill jag tipsa om förra årets Rossignol B4 eller äldre B3. Dom tycker jag är en mycket bra kompromiss mellan pist & puder.

Jag vill feta lagg!
Ross B3 ska ju vara lite väl mjuka har jag hört?
Maiden är ju så jäkla snygga, om man nu får lägga in den aspekten i val av lagg.
Vad får man ge för ett par lagom använda Seth eller Outlaw?

In med lite svar nu!, det börjar tjatas om städning bakom ryggen här.

Jag vill feta lagg!
men är det inte bättre att köpa ett par skidor som funkar i sälen och korta sthlmsbackar - då merparten av dina skiddagar antagligen kommer spenderas där - och sen hyra ett par när det blir dags för alpresa? ett par fetingar är bara onödigt och klumpigt i korta, isiga backar.

Jag vill feta lagg!
Mjuka, nja jag vet inte. jag upplever dom varken mjuka eller stenhårda. Jag har ingenting emot mjuka skidor (förutom mjuka pistracers). Jag tycker en puder skida ska va lagom mjuk så spetsen kommer upp och flyter fint.

Kolla runt lite under "Köp&Sälj". Där finns mycket skidor till salu, bl.a. ett par Fischer Atua 186cm med 98mm midja för 2300:-, säkert prutbart.

Köp&Sälj: https://www.freeride.se/admarket/view.php?category=1&type=1

Seth-skidor: https://www.freeride.se/admarket/view.php?type=1&category=1&county=&price=&search=seth

Senast ändrad:
Jag vill feta lagg!
Skidnarkoman´
Du har en poäng där, praktiskt och ekonomiskt Ja, men hur gött är det inte när man har lite raj raj hemma och man kommer till tiden då - ska vi gå och ta en bärs i garaget och kolla på mina lagg.
Eller varför inte en onsdag när det är ruttet på tvn.
Det jag menar är känslan av att äga! och drömma.
Sen kan man ju alltid ha med sig sina carver från -99 som funkar förmodlingen bättre i Citat: lutande ishockeyrinkar.

Jag kan ju dessutom erkänna att med åldern kommer oxå komplexen.

Jag vill feta lagg!
Hittar du ett par beg B3 så tror jag det vore perfekt. Men med hänsyn till ditt förra inlägg så leta efter ett par beg Maiden. Jag kan inte annat än lovorda dessa lagg. Dock tror jag inte att de är idealiska i Sälen. Men djävulst coola efter ett par bärs i garaget;-) ;-) I det lösa är de en fantastisk bekantskap!
Å du Morris! Ålder är bara en siffra!!

T-son 41 år å förvärvsarbetande puderhund.

Jag vill feta lagg!
MORISSON sa:
Skidnarkoman´
Du har en poäng där, praktiskt och ekonomiskt Ja, men hur gött är det inte när man har lite raj raj hemma och man kommer till tiden då - ska vi gå och ta en bärs i garaget och kolla på mina lagg.
Eller varför inte en onsdag när det är ruttet på tvn.
Det jag menar är känslan av att äga! och drömma.
Sen kan man ju alltid ha med sig sina carver från -99 som funkar förmodlingen bättre i Citat: lutande ishockeyrinkar.

Jag kan ju dessutom erkänna att med åldern kommer oxå komplexen.
hmm... emn trettioårskris som inte gått över eller går över i en fyrtioårskris.

varför köpa ett par skidor som du ändå knappt inte kommer använda utan mest ha som dekroation?

köp nya pistsskidor istället - mycket har hänt sen 99 - och hyr fetingar vid framtida alpresor. då får du ju de senaste istället för de som stått i garaget och bara samlat damm.

annars fixa en bild av ett par fetingar i naturlig storlek och klistra upp dem på kartong/träplankor, limma gamla rakblad på kanterna och ställ ut i garaget. i fyllan lär ju ändå ingen märka skillnaden ;P... eller?

Jag vill feta lagg!
Jag tror nog att ett par Maiden gör sig j-ligt bra i liftkön eller på parkeringen i Sälen och jag menar det är ju halva tiden på en skidag i Sälen så varför inte. Att man sen svär och svettas i backen är ju en annan sak ;)
När man väl är engelberg så får man ju dessutom användning för dom och slipper stå och svettas i en hyrkö.
Stora nackdelen är ju bara priset man får betala (på skidorna)

Jag vill feta lagg!
Jag åker hellre skiten ur dig än har ascoola skidor och åker som min morsa... Men, men... det är ju bara vad jag tycker är coolt. Hade du varit 13 år gammal så hade jag förstått dig. Premiera skidåkningen istället för attityden. Attityden håller man uppe på afterskin istället ;)

Jag vill feta lagg!
Sorry om jag lät brysk, det va inte meningen.

Well, well... bara att leta bland köp&sälj och sen slå till på det som "känns" bäst.

Lycka till.

Jag vill feta lagg!
MORISSON sa:
Jag tror nog att ett par Maiden gör sig j-ligt bra i liftkön eller på parkeringen i Sälen och jag menar det är ju halva tiden på en skidag i Sälen så varför inte. Att man sen svär och svettas i backen är ju en annan sak ;)
När man väl är engelberg så får man ju dessutom användning för dom och slipper stå och svettas i en hyrkö.
Stora nackdelen är ju bara priset man får betala (på skidorna)
pinsamt värre för dina barn med en poser till pappa (grundar denna slutsats på att kvinnor som passerat 30 sällan får ett behov av att abslut köpa t ex en sportbil för två när familjen behöver en större kombi) som halkar runt som bambi på hal is i backen med sina "coola" skidor.

Jag vill feta lagg!
Aja, så jäkla farligt är det ju inte... Vi riktiga skidåkare slipper ju se honom, vi hänger ju inte i Sälen... ;-)

Men seriöst, Maiden/Ak Enemy är inget bra val. Det är en mjuk skida, många upplever den tydligen som för mjuk. Den är antagligen grym för rent pow, men jag kan tänka mig att den inte klarar lite sämre förhållanden. OBS, detta är antaganden...

Däremot är Mantra som föreslogs tidigare ett grymt bra val. Den är snygg i liftkön, men till skillnad från Maiden så är den brutal i pisten. Bra kanter, god teknik och lite fart är allt som behövs för att ha sjukt kul de dagar då lössnön saknas.

Jag vill feta lagg!
Med tanke på att du antagligen kommer att tillbringa en stor del av åkningen i pisten, men jag skulle nog satsa på typ Salomon Scream, som dom nu säljer ut lite varstans. Den är ingen pisst-missil, och ingen extrem offoisst skida, men tillräckligt bra i båda!

//Axel

Jag vill feta lagg!
Dynastar Legend Pro! I passande längd , kanske 176 eller 186 om du ska använda dem i Sälen me, 194 om du ska ha dem som stora berg skidor.
Går som en storslalom skida i pisten och bär bra i puder.

Jag vill feta lagg!
Det tog visst lite skruv det där med att man köper lagg för att vara cool i liften osv. Helt plötsligt blir man en självklart värdelsös skidåkare.
Jag skojade bara med er.

Tror jag fått lite bra info ändå.

Völkl Karma alt Mantra eller varför inte Ross B3 som verkar finnas en del bra beg av.

Tack för alla tips!

Jag vill feta lagg!
Tänk på att B3:an har ändrats rätt radikalt de senaste åren i och med att Rossignol har stuvat om en del i modellprogrammet. För några år sen var det den bredaste skidan de hade, sen introducerade de B4:an varpå B3 blev en smalare och mjukare skida.

Nånting runt 90-95 mm under foten och lagom styva tror jag blir en bra kompromiss mellan Sälen och Engelberg. Fast absolut bäst är att köpa två par skidor, vardera avsedda för respektive ändamål.

Jag vill feta lagg!
Ja jag säger som vanligt;)

Hendryx Vodoo Child om du vill vara vanlig kille.
Hendryx Purple Haze om du vill vara lite extremare.

Bägge med 17 meter i radie.

//H

Tillbaka
Topp