Japan 2013

A-Pow

Medlem
Japan 2013
Okej nu börjar abstinensen bli alldeles för stor, måste få skriva av mig (tjejen börjar bli trött på mitt tjat) och höra vad ni andra har för planer?

jag och en kompis har/håller på att planera in en resa till Niseko i slutet på januari till början på februari. vi skall vara borta i ca 15dagar är planen.

Vi tänkte flyga till tokyo, för att byta och flyga vidare till sapporo.

här börjar frågorna... jag har läst att det ska gå buss mellan sapporo och niseko väldigt frekvent, samt för en billig peng. stämmer detta? måste man boka innan eller kan man göra det på plats? eller finns det nå smidigare sätt att ta sig till niseko med skidor och all packning?

sen är det alltid kul att veta hur alla har tänkt att bo?! vi siktar iaf på att bo så billigt som möjligt i relation till hur lätt det är att ta sig till backarna. är det någon som sitter på ett guldkorn som ni vill dela med er av?

vi har inte kommit så jätte lång i planeringen som ni kan se, mer än att vi har börjat spana på flygresor och boenden.

så ta nu och dela med er av alla era tipps, tankar och funderingar så ska vi nog lyckas med att göra denna vintern grym med :)

Japan 2013
Det går bussar och man köper biljetter i ett bås på flygplatsen, priset minns jag inte, men det var inte dyrt.

Januari är en bra tid för skidåkning på Hokaido!

Japan 2013
A-Pow sa:
jaså där ser man, någon som har varit i hakuba som kan uttala sig??
var dar forra aret en vecka och det var kanon. Har ju inte varit Niseko sa kan inte jamfora stallerna.
Flyg till narita, boka en plats i en shuttlebus och sa ar du i Hakuba pa 5 timmar.

Fick inte med de basta puderdagarna pa kameran men har ar en video

Japan 2013
Jag och en polare kommer nog sticka till Niseko,stannar runt en månad sen vidare på äventyr. Sticker runt nyår någongång!

Japan 2013
josh sa:
A-Pow sa:
jaså där ser man, någon som har varit i hakuba som kan uttala sig??
var dar forra aret en vecka och det var kanon. Har ju inte varit Niseko sa kan inte jamfora stallerna.
Flyg till narita, boka en plats i en shuttlebus och sa ar du i Hakuba pa 5 timmar.

Fick inte med de basta puderdagarna pa kameran men har ar en video

Hakuba ser ju inte helt fel ut :) hur är miljön och och allt runt skidåkningen? tänker främst på om det är väldigt turistigt runt dessa lite mer "udda" skidorterna som man inte hör så mycket om. Det som jag är lite rädd för, om vi ska åka till Niseko, är att det enda som man får uppleva av den japanska kulturen är massa fulla Australiensare.

hur är prisbilden för mat, boende, liftkort på dessa orter? har mest kollat på niseko om jag ska vara ärlig så jag har inte så mycket koll på andra orter.

Palish sa:
btw någon som har koll på billiga boende i Niseko?
jag har irrat runt på massor av hemsidor, bara för att få mig en prisuppfattning. och vad jag har lyckats gräva fram än så länge, är att det finns några få boenden för ca 2500-3000jpy och de flesta kostar 3000+jpy.

lyckats hitta något bättre själv?

Japan 2013
Någon som vet någon bra sida att leta boende på i niseko eller hakuba.

3000 jpy för boende blir ju på en höft 250 spänn. Är det då för en vecka? Låter svinbilligt! Gillar

Japan 2013
3000jpy är förmodligen per natt, priserna ligger runt de...

http://www.snowjapan.com/e/hotel/index.html
Här är en bra sida för att hitta boenden på massa orter i japan, de postar även snörapporter (finns även historik) och de finns bilder från de flesta skidorterna.

Och ja, både hakuba och niseko är riktigt bra men i år blir det till att leta efter fler roliga orter :)

Japan 2013
Det går tåg direkt från flygplatsen i Sapporo upp till närmsta byn till Niseko. Förmodligen ditt bästa alternativ. Därifrån kan du ta taxi eller förmodligen t.o.m. skidbuss.

Japan 2013
Berggrund sa:
Det går tåg direkt från flygplatsen i Sapporo upp till närmsta byn till Niseko. Förmodligen ditt bästa alternativ. Därifrån kan du ta taxi eller förmodligen t.o.m. skidbuss.
ahh du ser! ja det låter ju som en smidig lösning :)

någon som kan tippsa om hur man enklast löser det med skidfrakten. vad jag har lyckats hitta så får man flyga med minst 2 olika flygbolag för att ta sig till sapporo.

exemplevis så kan man flyga med lufthansa till frankfurt, byte till Air china till Tokyo, och byte vidare till Sapporo. så jag undrar.. eftersom man flyger med olika bolag och gör flera mellanlandningar, kommer det då bli problem med att ta med sig skidor, pjäxor och allt annat som man behöver? vad har ni för erfarenheter? hur löser man det på smidigast sätt?

Japan 2013
Har varit på ett par olia japanska skidorter med närhet till Tokyo och Yusawa, Hakuba är i mitt tycke de områden som är mest intressanta.
I Hakuba området finns flera bra skidområden, gå in på "Snow Japan" och kika. Här hittar du bra utbud av boende oxå.
När vinden kommer från norr så snöar det konstant...det kom en halv meter per dygn när vi var där:P

Japan 2013
någon som kan tippsa om hur man enklast löser allt med skidorna när man ska flyga dit å hem? såg att air asia skulle ha typ 800$ för att ta med sidor. det kan väl inte stämma eller? vilket bolag är enklast? vilka ska man hålla sig borta från?

Japan 2013
Lufthansa är alltid bra att ha å göra med. I alla fall inom europa så åker man med gratis skidfrakt, har inte kollat långsistans reglerna, men det lär inte kosta 800$ iaf. Gratis öl på flyget med :)
Kolla om du kan åka direkt till Sapporo med samma biljett, tex Frankfurt->Beijing->Sapporo , då behöver du bara ta dig igenom en inchecknigsdisk. Se till att ha marginaler vid bytena. Min erfarenhet är att Tex frankfurt inte kan flytta ett par skidor mellan två flyg på under en timme.

Blir min första resa till Niseko. Jag och 3 polare åker i 2 sista veckorna i Januari.
Fick ett bra pris med Finnair till Tokyo och sen lågpris till Sapporo (Jetstar tror jag det var).
5.5k för flyget till Tokyo och ytterligare 1500 för flyget till Sapporo.
På Finair kunde man byta ut sitt vanliga incheckade bagage mot skidbag, max 23kg, kostandsfritt. Så det blir dubbelskidbag med hjul och in med allt där i.

Kolla in freerides reportage https://www.freeride.se/content/1917/ några år på nacken nu, men fortfarande någorlunda aktuellt gissar jag.

Japan 2013
Tja, jag var i både Niseko och Hakuba förra året. Båda bra orter, men på olika sätt. Mer japanpuder garanti i Niseko, men inte lika mycket brant och inte lika lätt terräng att vandra i. Men sjukt mycket snö. har bra boende i båda orterna samt bra sätt att resa dit.

Resa: Jag flög med SAS Köpenhamn- sapporo via Tokyo. 400 kr flygfrakt. betalade bara en gång då ajg bokat hela resan Köpenham- Sapporo med ett bolag. Dock var det drygt 1000kr dyrare att boka allt genom SAS än boka själv med Air Japan. Så orkar nis å boka transfer själv. Enklast från Sapporo till Niseko är busstransfer som går ofta. Boka i förväg så väntar bussen på dig. inte dyrt heller, kommer inte ihåg priset.

Boende i Niseko är LOg Kanon billigast, men kvaliten är därefter http://www.niseko-kanon.com/LOG LINK ENGLISH/index.html . Men boka tidigt då detta ofta blir fullt snabbt. Kan komma ner i 2000yen per natt om du sover mer än 30 dagar.

Inte jättebra kvalitemen ändå helt okej samt närmast liften i Niseko är Niseko Powder Lodge http://nisekoresortservice.com/PowderLodge.html Billigaste alternativet om Log Canon är bokat

OBS! Förboka säsongskort om ni förväntas stanna länge. Man behöver inte köpa det direkt utan man blir uppskriven på en lista. Beroende på hur tidig man förbokar får man antingen 30 eller 15 %.

Hakuba

Enklast transport är taxi från flygplatsen i Tokyo, fast pris 10 000 yen. Går även att ta buss för 4200 yen från Shibuya busstation i tokyo. Men då hamnar man ju inte vid sitt boende i hakuba. och behöver släpa runt sin skidutrustning i tokyo. Taxi från flygplats i tokyo till shibuya kostar över 6000 yen så smidigare att bara åka direkt.

Prisvärt boende i Hakuba är Hakuba powder lodge http://www.hakubapowderlodging.com/ Vid längre boende kan Nick ordna priser runt 2000 yen natten. OBS! egen säng med duntäcke och riktgit kudde. Inte sån skit som man bruakr få på backpackershotel. Dock ligger hostellet inte vid något område utan mellan alla. Men nära busshållplats. Trevlig stämning på hostellet men många åkare som gärna turar.

Skriv om ni undrar något emr :)

Japan 2013
2012 Jan/feb var vi 3v i Niseko & bodde på Black Diamond Lodge (BDL). Ok & hyfsat billigt boende, okej kvällsmat (restaurang) & bra frukost (ingår) gratis wifi. Ligger nära backen men en liten bit i från "centrum" Hirafu som har mer utbud på barer & restaurang. Gratis buss till Hirafu ingår i ditt liftkort.

Det som var lite kul med BDL var att det var mycket skid kändisar där. Lite Cult status..omnämns ju i varenda skid/snowboard film.

Som någon sa till oss före avfärd. - Niseko e platt!
Inte helt sant. Funkar bra men Hakuba ska vara brantare.
Skön skogsåkning (som säkert hela Japan) & lätt åtkomlig.
Kvällsåkningen var en kul grej... köra offpist i skenet av backens belysning, en klar 5a :)
Fanns riktigt bra restauranger i backen (även vissa riktigt dåliga).
Vi hade sjukt bra med snö vilket gjorde vistelsen extra bra.
Lite dags utflykter till närliggande skidorter & onsen's är värt att göra.
Jag kan verkligen rekommendera Niseko.

Film från vår resa
(Lite bilder i min profil, )

Senast ändrad:
Japan 2013
Skafte. Ser att de tagit bort early discount och istället sänkt priset på liftkorten väldigt mycket. Win Win för alla, slipper man skriva upp sig.

Sen brantheten i Niseko är omtalad överallt. Den är inte så usel, men stora klippor att hoppa får man leta länge efter. Plusset är att man åker ospårat djup puder VARJE dag, heeeelt sjukt med mycekt snö. I hela Japan snöar det så mycket så de dagar de vräker ner kan man spendera i Nisekos suveräna skog och itne som på andra orter tvingas vara hemma för man är helt snöblind. PLus med att de varje dag har lavinrapporter amn kan följa så man vet var det är säkert att åka varje dag.

Japan 2013

@Christer_h: om man vill dra ut på några dagsutflykter. Har du några tips då?
Hur gjorde ni för att hitta info om bra utflyktsmål?

Andra orter är intressant
Onsen är intressant
Allmän japansk kulturupplevelse är intressant :)

Japan 2013
Soppan sa:
Plusset är att man åker ospårat djup puder VARJE dag, heeeelt sjukt med mycekt snö. I hela Japan snöar det så mycket så de dagar de vräker ner kan man spendera i Nisekos suveräna skog och itne som på andra orter tvingas vara hemma för man är helt snöblind.
Förstår inte... i hela Japan snöar det som fan? För det gör det inte. :)

Japan 2013
Tancoll sa:
Har bokat boende i 2 månader i Niseko.
Åker ev 31e dec då det var billigare att resa då. :)
Okej trevligt!! vilket ställe ska du bo på??

Nu har vi iaf boka flyg till tokyo. planen är att vi ska bo på Log kanon men har inte lyckats att få tag på dem ännu :/ Någon som har lyckats eller har tipps?

Japan 2013
A-Pow sa:
Tancoll sa:

Nu har vi iaf boka flyg till tokyo. planen är att vi ska bo på Log kanon men har inte lyckats att få tag på dem ännu :/ Någon som har lyckats eller har tipps?
Har boende på Log Kanon, dem är inte snabbas i världen på att svara på mail så ha tålamod.

Vi kommer boka flyg hela vägen, hittat för ca 6000kr ToR för 2 månader.
Inväntar slutet av september innan vi bestämmer oss helt 100 vilka datum vi är borta.
Handlar om att har jag jobb oktober ut har jag råd för 2 månader annars blir det "bara" 6 veckor.

Japan 2013
Det blir en vända till Hakuba även kommande säsong för min del. Var där 5 veckor förra säsongen. Bokade flygbiljett till Tokyo igår. Flyger med SAS. Jobbet tillåter endast 4 veckor denna säsong. Komer att vara där i Januari och 1a veckan i Feb. Har inte bokat boende ännu men det lutar åt Hakuba Backpackers (där jag bodde förra säsongen) eller Monkey Rider.
T-son

Japan 2013
Tancoll sa:
A-Pow sa:
Tancoll sa:

Har boende på Log Kanon, dem är inte snabbas i världen på att svara på mail så ha tålamod.

Inväntar slutet av september innan vi bestämmer oss helt 100 vilka datum vi är borta.
Handlar om att har jag jobb oktober ut har jag råd för 2 månader annars blir det "bara" 6 veckor.
Okej skönt då kanske jag inte behöver vara så orolig eftersom de inte svarar. finns det något annat sätt att kontakta dem än den där mailen som de har via hemsidan?

6000t/r till sapporo, var väldigt billigt! vilket bolag flyger ni med? vi kör SAS till tokyo (5,5k) sen så ska vi ta ett lågprisflyg typ Air asia vidare upp.

Japan 2013
A-Pow sa:
Tancoll sa:
A-Pow sa:

Okej skönt då kanske jag inte behöver vara så orolig eftersom de inte svarar. finns det något annat sätt att kontakta dem än den där mailen som de har via hemsidan?

6000t/r till sapporo, var väldigt billigt! vilket bolag flyger ni med? vi kör SAS till tokyo (5,5k) sen så ska vi ta ett lågprisflyg typ Air asia vidare upp.
Inte bokat än, men det var något ryskt bolag via moskva från sthlm.
Vi får se hur vi gör, hojta till om ni får tag på boende på log kanon eller inte.

Japan 2013
Tancoll sa:
Vi får se hur vi gör, hojta till om ni får tag på boende på log kanon eller inte.
Aeroflot, när jag läste på om dem inför min Japan-resa blev jag avskräckt i alla fall. Fulla ryssar, otrevliga flygvärdinnor, saknad med och stora portioner borttappat baggage...

Japan 2013
Hallå alla Japan resenärer,

Har precis köpt mig en flyg billjet till Japan i Januari. Jag har tänkt att ställa siktet mot Hakuba.
Åker själv och stannar i ca 3 veckor, så hoppas naturligtvis att man träffar lite schysst folk att åka med.

Japan 2013
Intressant hur svenskar migrerar i flock. först var Niseko det enda ställe i Japan man kunde resa till, och nu Hakuba... Är det ingen här som ens tittar på alternativ? :)

Japan 2013
Lee-nus sa:
Intressant hur svenskar migrerar i flock. först var Niseko det enda ställe i Japan man kunde resa till, och nu Hakuba... Är det ingen här som ens tittar på alternativ? :)
Jag har ju försökt fråga dig, men du hänvisade till "research" så då fick det va' ;) Hakuba verkade som ett ställe man lätt kan spendera 2-3 månader på utan att åka slut så att säga!

Japan 2013
Vattendroppe sa:
Tancoll sa:
Aeroflot, när jag läste på om dem inför min Japan-resa blev jag avskräckt i alla fall. Fulla ryssar, otrevliga flygvärdinnor, saknad med och stora portioner borttappat baggage...
vi kom väl fram till ungefär samma sak, därför valde vi SAS. men vem vet man kanske inte ska tro allt man läster på INTERNET ;)

Japan 2013
Lee-nus sa:
Soppan sa:
Plusset är att man åker ospårat djup puder VARJE dag, heeeelt sjukt med mycekt snö. I hela Japan snöar det så mycket så de dagar de vräker ner kan man spendera i Nisekos suveräna skog och itne som på andra orter tvingas vara hemma för man är helt snöblind.
Man får bara ha koll på jarlenäs resplaner och åka någon annanstans när han kommer :P

Japan 2013
Lee-nus sa:
Soppan sa:
Man får bara ha koll på jarlenäs resplaner och åka någon annanstans när han kommer :P

Tillbaka
Topp