Japan 2015

Japan 2015
Tjena folk,

Lade precis upp en video från vår resa nu 13/14

Vi var där i 14 dagar över nyår och passade på att vara i Myoko Kogen i 4dar och i Niseko i 10dar. Niseko var helt klart bästa delen på resan, snöade oavbrutet i alla dagar. Var sinnessjukt mycket snö.

Vi var 8st och lade ca 24-26'000 totalt inklusivle allt (även viss shopping).

PM:a om någon undrar något. Kommer med 99% sannolikhet vara i Niseko igen vid nyår.

Japan 2015
Jag tyckte Shizenkan var soft ändå. Stort kök, ganska spartanskt men billigt. 5 minuter gång in till byn men skidbuss till både Hirafu och Hanazono.

Japan 2015
Någon med liter erfarenhet som varit i Niseko/Moiwa sen innan.

Krävs det tur utrustning eller snöskor? Har hört att liftarna ibland kan vara stängda.

Har tänkt åka i januari.

Japan 2015
Alla verkar inne på Niesko. Är det överlägset där eller? Jag funderar på en resa till Japan ca 4 veckor i januari. Jag vill ha mycket snö, lite lutning och möjlighet till en och annan topptur.
Har jag beskrivit Niesko nu? Ingen aning. Skogsåkning vill man ju också åt...
Anywho, jag söker glatt folk att bo, åka, äta och garva med!
PM!

Senast ändrad:
Japan 2015
Maaggan sa:

Krävs det tur utrustning eller snöskor? Har hört att liftarna ibland kan vara stängda.

Har tänkt åka i januari.
Finns ju en anledning till varför dom stänger området ibland.
Kraftig vid, ofta i komination med att det är kallare än -15 och att det är kraftigt snöfall eller snödrev.

Det blåser så mycket att liftarna inte alltid kan vara öppna av säkerhetsskäl, inte så smart att vara ute och åka då..

Carl-Oscar-Nymo sa:
Alla verkar inne på Niesko. Är det överlägset där eller? Jag funderar på en resa till Japan ca 4 veckor i januari. Jag vill ha mycket snö, branta åk och möjlighet till en och annan topptur.
Har jag beskrivit Niesko nu? Ingen aning. Skogsåkning vill man ju också åt...
Anywho, jag söker glatt folk att bo, åka, äta och garva med!
PM!
Niseko är inte brant, det är brant nog för att åka den sjuka mängden lössnö.
Men letar du efter brant åkning är förmodligen Alperna eller Norge bättre...

Det finns möjlighet att tura och den mesta åkningen sker under trädgränsen!

Niseko är bra för dom får sjuka mängder kallsnö!

Japan 2015
Tancoll sa:
Niseko är inte brant, det är brant nog för att åka den sjuka mängden lössnö.
Men letar du efter brant åkning är förmodligen Alperna eller Norge bättre...

Det finns möjlighet att tura och den mesta åkningen sker under trädgränsen!

Niseko är bra för dom får sjuka mängder kallsnö!
Låt mig omformulera mig. Jag vill ha en schysst lutning. Lite utmanande kanske. Där mina skidor (122mm) gör sig bra.

Fick tips om att Hakuba är mitt resmål.

Senast ändrad:
Japan 2015
Maaggan sa:

Har tänkt åka i januari.
Tursaker är inte ett måste men när det har snöat så stängs inte bara Moiwa igen utan hela området.Finns mycket bra turing runt moiwa,

Japan 2015
Tjena folk,

Vi är två killar som tittar på att dra Niseko alternativt Hakuba men lutar mer åt Niseko.
I så fall drar vi ner den 6/2 och stannar 2-3 veckor, någon som har erfarenhet av hur förhållandena är under denna tiden? Niseko värkar ju i alla fall säkrast när man läser igenom tråden!

Tittat lite på boende på på Moiwa och deras dorm rooms! I alla fall, någon som är sugen på att åka ner under denna tiden eller kommer vara nere som man kan slå ihop sig med i Niseko?

Japan 2015
MPersson sa:
Tjena folk,

Vi är två killar som tittar på att dra Niseko alternativt Hakuba men lutar mer åt Niseko.
I så fall drar vi ner den 6/2 och stannar 2-3 veckor, någon som har erfarenhet av hur förhållandena är under denna tiden? Niseko värkar ju i alla fall säkrast när man läser igenom tråden!

Tittat lite på boende på på Moiwa och deras dorm rooms! I alla fall, någon som är sugen på att åka ner under denna tiden eller kommer vara nere som man kan slå ihop sig med i Niseko?
Finns alltid folk på Lodgen att åka med,
Rummen är bara sovplats,det finns stora sällskapsytor,Bar,stort torkrum för skidkläder och pjäxor en lokal onsen(japanskt varm badhus) på gångavstånd
Det är nog svårt att hitta på andra ställen.
Frågor?? Skicka ett Pm

Japan 2015
Har planer på Niseko två veckor över månadsskiftet januari/februari. Var är bra ställen att bo på? Slipper helst allt vad hyrbil och skidbuss heter.

Hur funkar det med att hyra skidor där nere? Ska vara i Singapore ett halvår från nu och känns lite övermord att släpa skidorna hela vägen...

Japan 2015
Råkade köpa nyaste numret av Åka Skidor. Där fanns en artikel om skidåkningen runt Sapporo. Teine lät underbart! Är numera helt inställt på typ Niseko!
Och självklart söker jag dig som har samma plan, annars skulle jag inte skriva här! PMa!

Senast ändrad:
Japan 2015
Tjena! Jag vill åka till japan i minst två veckor i januari. Jag vill få det så billigt som möjligt men ändå gärna åka runt lite - jag vill framförallt till Niseko och Rusutsu. Är det någon som har koll på om det går lätt att åka typ buss mellan orterna eller om man tjänar på att hyra bil? Eller om det är värt att hyra en husvagn och bo där i stället för på olika hostel? Funkar det bra att hyra riktigt feta puderskidor där? Tar även gärna emot tips på billiga, bra boenden framförallt i Rusutsu :)
Jag har en kompis som kanske vill med, men om hon bangar är det då någon annan som vill slå ihop sig? Jag är en skidlärartjej på 20 år som gjorde förra säsongen i Silver Star, Kanada (ganska nära Revelstoke) och kommer vara i Hemsedal denna vintern, förutom då några veckor under lågsäsongen i januari som jag förhoppningsvis får ledigt för att åka till japan!

Japan 2015
Tja! Jag och en kompis är grymt sugna på att dra till niseko/rusutsu alternativt något annat på hokkadio från mitten av januari till någon gång i mars alternativt längre. Vi är båda två grabbar från luleå på 20 år var som säsongade på olika håll förra året. Om någon har tips på boende(hellre billigt än lyxigt) eller behöver någon att bo med är vi sjukt intresserade av att talas vid lite närmare! PeaceOut!

Japan 2015
Hejhopp!

vi är 2 pers som ska till niesko i mitten av januari och ca 1-2 månader framåt! hittade ett rum för 217 kr natten om man är 4 stycken så om det är ngn som vill haka hade det varit skit kul!

hör av er!

Japan 2015
Jag är jäkligt sugen på att åka till Japan i allt ifrån 2-5 veckor. Planerade först att åka med ett resebolag, men det visade sig vara fett dyrt.

Någon som behöver en reskompis? Har inga vänner som vill åka till Japan:(

Är en säsong i Kanada/Alperna snarlik en säsong i Japan? Tänker mig boende, mat osv osv. Läst mycket om att man verkar bo på lodger istället för att hyra ett hus i Japan.

Japan 2015
Hej!
är 22 år tjej också väldigt intresserad av japan i några veckor!
Har inte så mycket erfarenhet av offpist men kan en del. Åkt skidor hela livet.
Ingen i min omgivning som kan åka med mig. Tänker mig 2- 28 januari ungefär. Niseiko verkar vara stället att åka till, eller? Söker åk-kompisar och bo-kompisar!!!

Japan 2015

@thomas58: Om man vill tura. Måste man äga bil för att ta sig runt eller finns det mycket man kommer åt från lodgen?

Är 27år, också ensam och sugen som fan på att upptäcka snön i japan i några veckor vilket fler verkar vara. Någon med lite lavinkunskap och lika gärna kan tänka sig tura en dag eller två bara för att komma åt bästa snön/åken för dagen?
Är också inne på några veckor i perioden av början på Januari till mitten februari.
//Kalle

Senast ändrad:
Japan 2015
Hej!

Jag är också nyfiken på vad skidåkningen kan erbjuda i Japan. Kan åka när som helst efter den 14 januari och stannar gärna ett tag, dock längst till den 20 mars. Men 1 månad kan mycket väl räcka också :)
Skriver främst här för att hitta ett trevligt gäng att åka med!

/Johan

Japan 2015
Så vi verkar ju vara ett "brö" gäng som vill iväg. Varför inte bara göra slag i saken och dra? Biljetter med finnair verkar ligga på runt 6500kr tur i jan/feb. Vad väntar vi på?

Japan 2015
Absolut! Hur går det för er
@Just4fun ? Ni hade ju ungefär samma tid ni ville resa som jag :)
Generellt sett känner jag att jag gärna vill vara iväg minst 1 månad, men som sagt väldigt gärna upp mot 2!

Japan 2015
Hur mkt skulle ni säga att 2 månader kostar cirka? Hade tänkt åka till japan 2 veckor och vara några månader i Kanada men just nu känns det roligare att spendera några månader i Japan istället + att riksdalerna nog inte räcker till för båda.

Japan 2015
Tja!

Mina partners in crime från tidigare vintrar har nu valt att växa upp (vemfan gör ens det???) så jag är lite ensam just nu...

Japan har ju typ varit en dröm ett tag så skulle va skit kul att åka dit, och nu när flyget ändå inte va så galet dyrt längre kanske detta är realistiskt. Tänker mig att åka någon gång i januari och stanna 1-2 månader. Just nu väntar jag dock på svar från ett potentiellt jobb i alperna så är lite oklart. Men känner att efter fjolårets torka i St Anton vill jag hellre söka mig till en plats med snö... Så om någon har en säng som behöver fyllas och vill ha någon mer att åka med så finns jag nog till förfogande.

Vad gäller pengar borde väl typ 35 000- 40 000kr räcka för typ 2 månader? Vet att folk tidigare sagt att det är dyrare än så men lokalt käk är väl billigare än "västerländsk"? och det är ju gott! :)

Japan 2015
Newlund sa:
Tja!

Vad gäller pengar borde väl typ 35 000- 40 000kr räcka för typ 2 månader? Vet att folk tidigare sagt att det är dyrare än så men lokalt käk är väl billigare än "västerländsk"? och det är ju gott! :)
Jag tänkte också att det går åt runt den summan. Går det att fixa hus i Japan? Har mest hört om att hyra rum i lodger/motell. Lär ju vara billigare att trycka in 5 pers i ett hus än att hyra rum?

Japan 2015
Fnorling sa:
Hur mkt skulle ni säga att 2 månader kostar cirka? Hade tänkt åka till japan 2 veckor och vara några månader i Kanada men just nu känns det roligare att spendera några månader i Japan istället + att riksdalerna nog inte räcker till för båda.
Jag gjorde av med ca 45000kr.

Fnorling sa:
Newlund sa:
Tja!

Jag tänkte också att det går åt runt den summan. Går det att fixa hus i Japan? Har mest hört om att hyra rum i lodger/motell. Lär ju vara billigare att trycka in 5 pers i ett hus än att hyra rum?
Tror du behöver ett arbetsvisum för att kunna hyra hus eller liknande.
Om du inte vill ha turistpriser och betala 9000kr/v...

Inte så farligt dyrt att bo i Japan. Under 200kr natten kommer man om man väljer att bo billigt!

Japan 2015
Försökt leta lite på Moiwa resort om man kunde köpa liftkort för cirka en månad, men hitta inget. Är det någon som vet om man kan köpa där och då köpa bara för en månad, så man inte behöver köpa ett helt season pass? Vad är det billigaste valet i den frågan?

Japan 2015
Det går att köpa ett säsongskort billigare genom Moiwa Lodge kommer inte exakt vad det kostar.
Sedan sälja det till någon som anländer när du åker.....

Japan 2015
Tjena! Vi är två stycken som kommer den 10/1 till Niseko, efter några dagar i Rusutsu. Vi tänkte bo på Moiwa i deras dorm rooms. Ser att det är fler som ska dit, hur ska ni bo?

Är det onödigt att bo i Rusutsu om man vill åka där ett tag? Finns det istället så att man kan ta någon gratis skidbuss från Moiwa till Rusutsu?

Gäller liftkortet för Niseko även i Moiwa?

Japan 2015
DavidRadstrom sa:
Tjena! Vi är två stycken som kommer den 10/1 till Niseko, efter några dagar i Rusutsu. Vi tänkte bo på Moiwa i deras dorm rooms. Ser att det är fler som ska dit, hur ska ni bo?

Är det onödigt att bo i Rusutsu om man vill åka där ett tag? Finns det istället så att man kan ta någon gratis skidbuss från Moiwa till Rusutsu?

Gäller liftkortet för Niseko även i Moiwa?
Lift korten är separata Moiwa kortet går att köpa rabatterat hos oss på Moiwa Lodge. Det är någon mil mellan rututsu och bussen går varje morgon från Hirafu. Som ligger 5 minuter från Lodgen jag kör er dit och hämtar. Annan möjlighet är att gå ihop och lejja bil. Förr om åren är det alltid någon med bil där det går att följa med. Bussen kostar inte många kronor. Om ni bokar Lodgen hälsa från mig Thomas
Syns i vinter

Japan 2015
Vissa saker är snordyra, tex goggles. Andra saker är riktigt bra priser. Köpte en Norröna jacka för 1/3 av priset, iofs va det i Tokyo.

Asics och elektronik är billigt ;)

Snödjup

Tillbaka
Topp