Japan 2016

Leder

Ny medlem
El-nino är röv för alperna och Japan. Omslag till nyår månne? Vi hoppas på det iaf!

MrHotDog

Medlem
Nu verkar Hakubaområdet fått lite snö senaste dygnen. Är lite orolig åker dit om en dryg vecka. Nån på plats som kan ge lägesrapport?

Senast ändrad:

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Bra snö i alpinterrängen, men det har det varit hela tiden. Är ännu inte åkbart hela vägen ner i dalen. Krävs ytterliggare någon meter eller så innan skogsåkningen blir tillgänglig.

ekbrand

Ny medlem
Hokkaido har fått rejält med snö iallafall.

Rusutsu 52cm senaste dygnet, 124cm senaste 72h...
Kiroro har fått lite mer, Niseko ser också bra ut..

Men inget japan för min del denna säsong..

NATIVE

Ny medlem
Är på plats i Niseko mellan 11 och 22/1 och hakar gärna på om nån/några kan tänka sig lite åksällskap:) Hör isf av dig/er!

LawndartGustav

Aktiv medlem
Enligt 6-dagarsrapporten på snow-forecast tycker jag det ser ut att snöa ok på Hokkaido, 45-70cm på 6 dagar men blir ju ändå under snittet för de orter som får mest snö om man nu kan dra ett veckosnitt =)

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
carl_couloir sa:
vilket innebär????

det ser ju inte så lovande ut för mig som åker dit om tre veckor.......
kanske fpr bli till att styra om till nordön istället

/C
Att 3 veckor är väldigt långt fram i tiden och jag har ingen spåkula? Finns mycket bra åkning i alpinterrängen just nu, och så fort det är högtryck är det prime conditions. Solen är ännu inte särskilt stark, och snöfallen har hittills varit moderata, så laddningen från nysnö har inte varit stor. Perfekta omständigheter för att gå stort eller gå hem alltså!

carl_couloir

Aktiv medlem
Vattendroppe sa:
carl_couloir sa:
vilket innebär????

/C
Att 3 veckor är väldigt långt fram i tiden och jag har ingen spåkula? Finns mycket bra åkning i alpinterrängen just nu, och så fort det är högtryck är det prime conditions. Solen är ännu inte särskilt stark, och snöfallen har hittills varit moderata, så laddningen från nysnö har inte varit stor. Perfekta omständigheter för att gå stort eller gå hem alltså!
tack för fint svar :)

/C

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
carl_couloir sa:
Vattendroppe sa:
carl_couloir sa:
vilket innebär????

/C
tack för fint svar :)

/C
Dagens uppdatering: Nordsidorna typ åkbara, exiten är dock jävligt läskig. Och blöt.

Vannish

Ny medlem
3 veckor kvar, då kan du sova extremt lugnt! Hakuba slår om på 1 stort snöfall, vilket räcker med 1-2 dagars snö. Tyvärr för alla er som är där nu så har det inte kommit riktigt än. Men vem vet, kanske mars blir fantastiskt istället? Det hoppas iaf jag på ;)

Bleyzor

Ny medlem
För er som är taggade på Japan så kan jag fresta med 3 seasonpasses! Vi har varit här några veckor men ska tyvärr åka hem nu!. Är någon intresserad/känner någon som är intresserad så hör av er!
Liftkorten är "personliga" men de är aldrig någon som kollar plus att bilderna på liftkorten är av sämsta kvalitet, vi har dessutom hjälm och halsdukar på oss!
Förövrigt, åk till Japan, de är bra skit!

carl_couloir

Aktiv medlem
Bleyzor sa:
För er som är taggade på Japan så kan jag fresta med 3 seasonpasses! Vi har varit här några veckor men ska tyvärr åka hem nu!. Är någon intresserad/känner någon som är intresserad så hör av er!
Liftkorten är "personliga" men de är aldrig någon som kollar plus att bilderna på liftkorten är av sämsta kvalitet, vi har dessutom hjälm och halsdukar på oss!
Förövrigt, åk till Japan, de är bra skit!
var?

/C

jcca

Ny medlem
Karhu sa:
jcca sa:
Karhu sa:
Fan vad ledsen jag blir! Kommer dit på söndag, ska vara där i 3 veckor så ser det ut sådär??
Det ska snöa hela nästa vecka så det kanske ordnar upp sig. Uppe på höjd är bra om väder å stabilitet tillåter :)
Får verkligen hoppas det! Första gången i Japan så man vill ju att det ska vara som man hört :|

Newlund

Medlem
jcca sa:
Karhu sa:
jcca sa:
Fan vad ledsen jag blir! Kommer dit på söndag, ska vara där i 3 veckor så ser det ut sådär??
Det ska snöa hela nästa vecka så det kanske ordnar upp sig. Uppe på höjd är bra om väder å stabilitet tillåter :)
Får verkligen hoppas det! Första gången i Japan så man vill ju att det ska vara som man hört :|
Men yes... Är i Tokyo nu. Åker dit på tisdag. Skulle fan bokat Kanada istället -_-

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Karhu sa:
Fast om du är i Norikura/Cortina just nu är du ju helt fel ute... Pys över till de riktiga bergen, fanns riktigt bra snö över ~1800 meter för en vecka sen i alla fall, det har förmodligen inte ändrat på sig!

Stenback

Ny medlem
Slänger ut en liten fråga:
Någon som har någon erfarenhet av att skicka (skeppa) skidor och pjäxor hem till Sverige ifrån Niseko alternativt Tokyo?
Ska vidare till Australien efter min 4 veckors vistelse här. Måste bara hitta ett sätt att få hem utrustningen.
Tacksam för svar

Knuta

Medlem
Någon som har en uppdatering om läget kring Niseko?
Är snart dags och blir lite orolig av alla tråkigheter som skrivs här.

Vannish

Ny medlem
Knuta sa:
Någon som har en uppdatering om läget kring Niseko?
Är snart dags och blir lite orolig av alla tråkigheter som skrivs här.
Nu får du väl ge dig? Har du koll på att Niseko är nordön och Hakuba är syd? Rusutsu tex har ju fått kopiösa mängder snö! Dessutom har det börjar snöa i Hakuba nu, så du kan sova lugnt!

Kolla snow-forecast tex, kolla facebook osv. Att det dessutom blir mer dött i denna tråden brukar innebära något bra ;)

Senast ändrad:

Knuta

Medlem
Jodå, lite koll har jag allt. Dock börjar resfebern och åksuget stiga till oproportionerliga nivåer :)
Alltid skönt att höra från nån med koll/på plats!

Pj78

Ny medlem
Stenback sa:
Slänger ut en liten fråga:
Någon som har någon erfarenhet av att skicka (skeppa) skidor och pjäxor hem till Sverige ifrån Niseko alternativt Tokyo?
Ska vidare till Australien efter min 4 veckors vistelse här. Måste bara hitta ett sätt att få hem utrustningen.
Tacksam för svar
Har en bekant som skickar vintagebrädor till mig från Japan. Han gör det med sjöfrakt och det tar ca 2 månader för paketet att komma fram. Max 20 kg , vet ej maxlängden. Kostar ca 700kr.

Antar att det är via Japan Post.

Johsk

Ny medlem
Tjena,

Vi är 3 grabbar som åker hem den 6e februari efter en månads åkning i niseko, för att komma till saken vi har 3 säsongskort till salu för ett förmånligt pris ;) vi bor i hirafu skicka om vid intresse

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp