Japan utanför Hokkaido/Niseko?

Lee-nus

Aktiv medlem
Hej gott folk!

Har en snabb och enkel fråga till er som planerar att komma till Japan för skidåkning i vinter, vare sig ni ska bumma, hänga en månad eller bara någon vecka. Hokkaido och Niseko har, av delvis förståeliga skäl, fått nästan odelad uppmärksamhet på Freeride enligt min uppfattning. Det snöar som f-n, alla känner till det, terrängen är öppen, osv.

Vad jag nu undrar är om det inte finns en endaste svennebanan som tänkt tanken på att ta sig bort från Niseko och testa någon ort utanför Hokkaido! Niseko har ett erkänt enormt årligt snöfall, men det är ingenting man är ensam om i Japan. Orter som Nozawa Onsen i Nagano-området, till exempel, ligger bara nån meter bakom Niseko vad gäller ackumulerat snöfall per säsong, men får inte alls samma uppmärksamhet.

Nu säger jag inte att man måste lämna Hokkaido och ta sig nån annanstans, men det vore roligt att höra om det är någon som har planer på att ägna sig åt skidåkning på den japanska huvudön. Själv bor jag i Osaka i centrala Japan, och det vore roligt att kunna hooka upp med andra bananer om det nu skulle vara så att någon vågar sig på nåt annat än Niseko! Om någon skulle vara intresserad av att komma förbi Gifu län, som också får gott om snö (förra säsongen, 12-13 meter på många håll) så kan jag troligen ordna gratis boende på en liten ort med ett flertal anläggningar inom en timme!

Så, låt höra! :)

Senast ändrad:
Hej!

Kan tänka mig att dra ned till Honshu. Gärna till mindre ställen med bra offpist. Fått för mig att det är mycket folk och mer svårtillgänglig offpist än på Hokkaido, läste något om att Hakuba förbjuder offpist i närheten av systemet, men är det fel är jag gärna på att testa även Honshu. Just nu har jag tänkt mig Niseko mellan 28 Jan-11 Feb, sen kanske ned till huvudön eller göra det omvända och börja på Honshu. Har tid till 26 feb. Hur ser dina planer ut?

/T

okej, det låter ju som en schysst plan!

jag kommer att dra till sverige över jul och nyår och så, kommer tillbaka till japan vecka 2 eller 3 2011, men därefter är jag öppen för åkning närsomhelst!

Senast ändrad:
OK, jag ska läsa på mer om orterna på Honshu. Bara läst om Hakuba än så länge. Verkar mycket hiking om man ska åka Offpist i Hakuba, men det är OK med mig.

Hej Lee-nus!

Hur ser planerna ut för dina åkningar i Japan? Jag hänger gärna på under 1 eller gärna 2 veckor om det passar in. Du verkar ju ha grym koll på ställena där. Just nu tänker jag mig att ändå börja i Niseko 2 v sedan åka till Honshu och ställen där från Niseko 12/13 feb. Tänke flyga från Sapporo till Niigata. Borde vara hyffsat nära skidorterna eller?

hej och hå!

oj, har det redan gått en månad sedan jag startade den här tråden?
sedan dess har planerna utvecklats enormt och gifu är ärligt talat inte aktuellt längre. jag har två projekt och gjort klart med boende på fyra orter, så allting är tyvärr redan spikat och jag får nog inte loss en enda vecka till som det ser ut nu.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp