Japan vs. Canada 2020?

Philiby

Medlem
Japan vs. Canada 2020?
Hejsan. Jag och min kompis ska på första längre skidturen. Ungefär 6 veckor. Vi vill inte åka i alperna ( Europa) eftersom vi åkt där mycket innan. Vi är inne på Canada eller Japan eftersom det låter fett . Vi är erfarna, älskar puder och skulle tänka oss ett ställe med lite liv . Billigt är bra ! Har någon tips på vilka ställen man ska åka till? I både Japan och Canada :) tak!!

Japan vs. Canada 2020?
Kanada. Större åkning, större risk med snötillgången. Bästa är att utgå från Calgary och orterna i British Colombia. Revelstoke, Banff, Fernie osv. I Kanada brukar det vara rätt bra med säsongare som livar upp. Att bo på vandrarhemmet Raging Elk i Fernie är en svensk klassiker. Åkningen ligger väl någonstans mellan alperna och Sverige. Betydligt mindre risk att råka svänga fel och störta ut för en 60m klippa. Men fortfarande stort nog att man ibland undrar vad f-n man håller på med.

Japan. Norra ön, Hokkaido, är mest pudersäkert men det minst avancerade åkningen. Utgå från Niseko som är största orten med mest folk. Med en, en och en halv timmes omnejd finns det flera mindre små orter att utöka åkningen med.Åkningen påminner ganska mycket om svensk offpist. Tät fjällbjörk. Gånger tre. Lite längre, lite brantare åkning.

Partajet finns men jag var för gammal när jag va där för att leta efter något sådant. Men det är aussies och kiwis (Japans motsvarighet till svenskar i Norge) som håller igång. Det är väl bara att knalla in på en skiduthyrning, haffa en aussie och fråga när partajet börjar.

Hakuba på sydön är större risk med snötillgång men har större berg.
Har aldrig varit där så jag vågar inte riktigt uttala mig.

Japan vs. Canada 2020?
Kanada. Större åkning, större risk med snötillgången. Bästa är att utgå från Calgary och orterna i British Colombia. Revelstoke, Banff, Fernie osv. I Kanada brukar det vara rätt bra med säsongare som livar upp. Att bo på vandrarhemmet Raging Elk i Fernie är en svensk klassiker. Åkningen ligger väl någonstans mellan alperna och Sverige. Betydligt mindre risk att råka svänga fel och störta ut för en 60m klippa. Men fortfarande stort nog att man ibland undrar vad f-n man håller på med.

Japan. Norra ön, Hokkaido, är mest pudersäkert men det minst avancerade åkningen. Utgå från Niseko som är största orten med mest folk. Med en, en och en halv timmes omnejd finns det flera mindre små orter att utöka åkningen med.Åkningen påminner ganska mycket om svensk offpist. Tät fjällbjörk. Gånger tre. Lite längre, lite brantare åkning.

Partajet finns men jag var för gammal när jag va där för att leta efter något sådant. Men det är aussies och kiwis (Japans motsvarighet till svenskar i Norge) som håller igång. Det är väl bara att knalla in på en skiduthyrning, haffa en aussie och fråga när partajet börjar.

Hakuba på sydön är större risk med snötillgång men har större berg.
Har aldrig varit där så jag vågar inte riktigt uttala mig.

Hur kan du missa Kicking Horse? :D 5 gånger bättre än Revelstoke, Banff, Fernie skulle jag säga och ligger mitt emellan Banff och Revelstoke.

För övrigt, åk till Kanada, ni får mycket roligare där om ni gillar större och mer öppen åkning, Japan är ganska tråkigt skulle jag säga, visst kan det vara mer snöfall men de väger inte upp för terrängen är inte mycket häftigare än svenka fjäll t.ex Åre eller Vemdalen! Väldigt lik terräng som de svenska fjällen, iaf på Hokkaido, Hakuba är lite större terräng men då är snön sämre och då är Kanada ändå bättre =)

Japan vs. Canada 2020?
Funderar på samma sak fast gällande 2021! Någon som har en ungefärlig prislapp på en månad i Japan kontra Canada? Förstår att många faktorer spelar roll, men mellan tummen och pekfingret från er som varit där?
Mvh kristofer

Japan vs. Canada 2020?
Men är det inte lite att gå över ån (Atlanten) efter puder? Jag menar: skidåkande amerikanare och kanadensare drömmer om att åka ”in the alps”. (Sen finns det terräng på närmre håll som påminner om Kanada med nederbörd som liknar Japan: vårt kära grannland! 🇳🇴)

Japan vs. Canada 2020?
Vi körde en 15dagar roadtrip i BC förra februari. Inte riktigt vad ni letar efter men tänkte att det kunde va en ögonöppnare. Hyrde största husbilen, 9,5m, var fem pers som tuffade runt i banff, golden, revelstoke och Fernie. Bodde väl ganska primitivt men 160sek/natt/gubbe för boende och transport var ganska billigt och dessutom väldigt flexibelt.
//P

Japan vs. Canada 2020?
Vi körde en 15dagar roadtrip i BC förra februari. Inte riktigt vad ni letar efter men tänkte att det kunde va en ögonöppnare. Hyrde största husbilen, 9,5m, var fem pers som tuffade runt i banff, golden, revelstoke och Fernie. Bodde väl ganska primitivt men 160sek/natt/gubbe för boende och transport var ganska billigt och dessutom väldigt flexibelt.
//P
Räknar du in kostnaden för husbil i dem 160kr/natt?? (låter billigt! Men bra såklart!)

Japan vs. Canada 2020?
//P
Hur löste ni det med el och värme? körde ni gasol eller fick i hyra nått eluttag vid skidorternas bas t.ex i kicking horse och revelstoke?

Kom själv nyligen hem från en 3 veckors roadtrip i BC, då hyrde vi vanlig bil och bodde på olika Motels i byarna, tänkte på husbil då att det vore optimalt och kommer nog göra det nästa år men frågan är ju hur man löser det med el och värme...

Tillbaka
Topp