Kanada. Större åkning, större risk med snötillgången. Bästa är att utgå från Calgary och orterna i British Colombia. Revelstoke, Banff, Fernie osv. I Kanada brukar det vara rätt bra med säsongare som livar upp. Att bo på vandrarhemmet Raging Elk i Fernie är en svensk klassiker. Åkningen ligger väl någonstans mellan alperna och Sverige. Betydligt mindre risk att råka svänga fel och störta ut för en 60m klippa. Men fortfarande stort nog att man ibland undrar vad f-n man håller på med.
Japan. Norra ön, Hokkaido, är mest pudersäkert men det minst avancerade åkningen. Utgå från Niseko som är största orten med mest folk. Med en, en och en halv timmes omnejd finns det flera mindre små orter att utöka åkningen med.Åkningen påminner ganska mycket om svensk offpist. Tät fjällbjörk. Gånger tre. Lite längre, lite brantare åkning.
Partajet finns men jag var för gammal när jag va där för att leta efter något sådant. Men det är aussies och kiwis (Japans motsvarighet till svenskar i Norge) som håller igång. Det är väl bara att knalla in på en skiduthyrning, haffa en aussie och fråga när partajet börjar.
Hakuba på sydön är större risk med snötillgång men har större berg.
Har aldrig varit där så jag vågar inte riktigt uttala mig.