jävlit ont benen av snowboardåkning

• Trådstartare Trådstartare pSundberg
  • Start datum Start datum
P

pSundberg

Guest
Har åkt i kanske 5år men på dom sista två åren har jag fått ont som fan i fötterna och benen speciellt i smalbenen när jag åker och känns lite på kvällen efter man åkte men det är inte mycke. Det är inte bara i början av sesongen utan mer eller mindre hela vintern.
Nån som vet vad det kan vara för fel ?

Senast ändrad:
Jag skulle föreslå att du tränar innan säsongen. Springa lite, gå på gym och liknande.
På det viset så tränar du upp musklerna inför vinter och då tål du mer belastning.
Det kan också bero på bootsen, de kanske har fel storlek?

Jag brukade få ont i hälsenorna och smalbenen efter så mycket skråande och svängande men så bytte jag till wide-bräda (Bredare bräda) och då var alla värk och liknande borta.

Fördelen med widebrädorna är att du vilar fötterna och benen lite mer men nackdelen är att det kan bli svårare att svänga.

Du kanske helt enkelt behöver en lite stabilare bräda och lite hårdare skor. Svårt att säga om det är så eftersom du inte skriver din längd, vikt eller vad du åker på. Men prova ett par Burton Driver X tillexempel det är en väldigt skön sko med mängder av support för fötterna när du sätter in/tar upp kraft på brädan.

Det finns förstås andra alternativ, men helt enkelt lite mer stöd för foten kanske är vad som skulle hjälpa!?

/Rob

väger 65 kg och är 176 lång, drake 5ifty bindnigar, har burton freestyle skor och en evol bräda som är 145 lång och kanska smal. Har nyss köpt ny bräda kanske blir skillnad. Kan det vara att skorna är för mjuka, köpte dom för ett årsen elelr var det två kommer inte ihåg.. men tänker inte köpa nya skor för har inte råd
Åker mäst pist och lite offpist o bland när det är tillfälle och hoppar inte mycket men det kan hända. Vet inte om det spelar nån roll men skitsamma

Senast ändrad:
är det bara att jag är dåligt tränad när jag får ont i smalbenen och vaderna av snowboard åkning ? Men borde det inte bli bättre efter några dagars åkning då ? för det blir det inte :/

Jag har svåra problem med benhinnorna under vintrarna och jag åker bräda. Hjälpte inte med nya skor...

Ska kolla upp detta innan säsongen denna gång hos nån gå och löp klinik

Jag vet att om man får ont i smalbenen vid åkning bör man raka benen. Detta är inget skämt, det fungerar faktiskt. Exakt hur vet jag dock inte.

sebbe_b sa:
Jag vet att om man får ont i smalbenen vid åkning bör man raka benen. Detta är inget skämt, det fungerar faktiskt. Exakt hur vet jag dock inte.
Lät ju bara sjukt :) kan inte tänka mig att det hjälper :D

lät kul det med håret, åker man på sommaren utan underställ kanske det kan svida lite, själv åker jag med sönderskejtade ledbandmed smärtstillande, det gör ont på riktigt.

Tillbaka
Topp