jib academy - åre

• Trådstartare Trådstartare freppen
  • Start datum Start datum
jib academy - åre
dark-rider = det var 10åkare som skulle gå vidare men sen sa dom eftersom den här omgången i Åre vart helt klart svårast tog dom med en extra åkare, den åkaren lottade dom fram bland alla åkare som var med..

jib academy - åre
när jag var med på jib academy förra året i lindvallen så snackade de nåt om att det inte alltid de bästa åkarna som gick vidare, typ att den som utvecklades mest eller nåt sånt grejs, fast det låter ju rätt konstigt.

jib academy - åre
apreski sa:
Dark Rider är ett sorts Wilde Card!
heter de dark rider för att alla tror att dom är svarta i Åre ?

isf borde wildcardet i japan eller nått annat asiatland heta yellow card.. och i amerika red card..

jib academy - åre
Jag har hört att bedömningen sker efter kommande talang och kanske inte efter vem som lärt sig flest trick fram till idag? Det är ju ingen vanlig poäng tävling utan ett sätt för sporten att utveckla nya talanger som inte har sponsorer.

jib academy - åre
låter helt sjukt som henrik säger.. varför sätta dom duktiga åt sidan å släppa fram andra unga? de är väl endå så att man dömer efter vilka som är bäst?

visst kanske dom inte lika kända åkarna borde få en chans.. men man kan väl inte dömma lite hursomhelst bara för att dom bästa är för bra för att få gå vidare å vinna överlägset??

låter sjukt.. jag vill gärna höra motivering av dommarna

jib academy - åre
Tror inte att de dömer hur som helst... orättvist eller inte, tror att det är bra för många åkare att få en chans. Och Acke som är med och dömer är ju tränare på Norska Jib gymnasiet.

jib academy - åre
hHarlaut sa:
dark-rider = det var 10åkare som skulle gå vidare men sen sa dom eftersom den här omgången i Åre vart helt klart svårast tog dom med en extra åkare, den åkaren lottade dom fram bland alla åkare som var med..
Eller så blev jag de för att jag körde så jävla slappt där i början när de var den som seriösa "tävlingen". eller vafan dom sa. eller gillade dom visst inte kanske en switch 9a mute heller. eller en stompat dubbel backflipp som ingen annan satte men endå.. Fattade inget alls av de där=P

jib academy - åre
Alltså, jag skulle vilja veta hur upplägget skulle se ut för den justaste tävlingen man kan tänka sig! Vad är drömscenariet?

jib academy - åre
Tjena Grabbar.
John Lönnqvist här som arbetar som turnéledare på Jib Academy.

Jag tänkte jag skulle stilla er förvirring runt Jib Academy.

Jib Academy letar efter Sveriges största talanger på skidor och snowboard mellan 10-16 år.
Vi tittar på helheten på åkarna under hela dagen.
Därför bedömmer vi inte enbart enstaka hopp utan helheten på vilka trick man kan och sätter under dagen.
Sedan så är formatet på tävlingen slopestyle vilket gör att vi dömmer hela åken.
Som i stort sett alla tävlingar så är ett åk där man inte står inte mycket värt.

Henrik du behöver inte vara orolig för att du inte vann, det gjorde nämligen ingen.
Du fick flest röster från åkar rösterna vilket jag också nämnde under prisutdelningen.
Men på kvalen så tar vi bara ut 10 st åkare som går vidare till finalen, däremot blir det lite annorlunda i finalen där vi kommer att ha en vinnare. Bara att ladda inför den...
De 10 åkare som kvalar i varje deltävling räknas INTE upp i någon ordning.

En Darkrider har vi möjlighet att ta med om vi känner att någon imponerat på oss så pass att vi känner att vi vill ha med honom eller henne i finalen.
Darkridern har inget med lottning att göra utan väljs ut på samma sätt som de andra 10 som kvalat från oss dommare och från röstningen.

Man kan säga att vi letar efter de bästa åkarna, med den bästa attityden och bästa utvecklingspotentialen.
Det är därför som tävlingsupplägget ser ut som det gör.
Vi vill att ni åkare ska få så mycket åkning som möjligt och en riktigt bra möjlighet att utvecklas under dagen då ni åker med andra duktiga åkare och med våra coacher som är med och ger tips till de som vill hela dagen.
Tanken är liksom att man ska komma ifrån det vanliga upplägget med en havltimme träning sedan 2 st kvalhopp som 10 går vidare till som sen får 2-3 hopp i finalen.
På Jib Academy får alla åka hela dagen.

Jag har själv tävlat hela min uppväxt, mestadels i Snowboardlandslaget och skulle vilja ge tipset till er som är aktiva i dag på tävlingarna att lyssna ordentligt när man tex går igenom information på åkarmöten mm.
Om ni gör det så kommer ni veta när det gäller och vad som eftersöks, det kommer ge er en fördel mot de som inte lyssnar till sån här information.

Om ni har några fler frågor är det bara att bomba dom här.

Och sorry Henke för att du fick fel efternamn till en början under prisutdelningen.
Hade skrivit lite slarvigt på papperet.

Peace out.

/ John

jib academy - åre
Tack så mycket för allt info!:D
galet bra skrivet...
syns på lördag och söndag..

jib academy - åre
Öj, ger det något att vara där på lördag? hinner man prov hoppa hoppen osv? elller får man bara stå på sidan av å kolla på eller? + är det någon som vet hur parken ser ut?

jib academy - åre
Hej.

Ni som redan är kvalade är välkomna att vara med på lördag.
Ni anmäler er som vanligt på morgonen, men vi kommer att märka er med något så vi lätt ser skillnad på dem som redan är kvalade. tex att ni kör linnet ut och in så det blir vitt eller så... Blir ju dock en rätt soft dag för er, ingen press liksom.

Det kommer att bli sjukt bra tryck i helgen.
Vi har över 80 åkare anmälda till kvalet på lör, mest hittils någonsin.

Finalen kommer vi lägga upp på ett helt annorlunda sätt än kvalen.
Tänker inte avslöja nått om det än förutom att det kommer att bli coolt.

Jag ska dra ut till Flottsbro i kväll för att bestämma hur vi ska bygga.
Vi kommer att försöka bygga arenan på samma sätt som kvalen.
Hoppas att de har tillräckligt med snö bara, är sjukt varmt här i sthlm nu.

EricNorrlander: Jib Academy växer och växer. I år är det ju tom internationellt och körs på flera ställen runt välden. Vi hoppas att vi kör i Sverige även nästa år.

Vi ses i helgen.

Mvh
/ John Lönnqvist
Turnéledare/coach/domare mm :)

jib academy - åre
varför kör ni så små hopp btw? den gröna linien i åre? värkar inte så stort.

jib academy - åre
bara så ni vet så e hoppet as litet i flottsbro(stockholm)...de kanske är 3-4 meter ifrån slutet av kicken till början av landningen,men dom kanske gör om hoppet fast förvänta er inget stort...

jib academy - åre
a ahlas:
Eftersom vår målgrupp är 10-16 år så är det viktigt att alla kan åka i parken.

Dessutom så är förutsättningarna samma för alla åkare.
De bästa åkarna kör bra oavsett storleken på hoppen.

Får se i kväll hur Flottsbro ser ut. Men jag vet att de har dåligt med snö.

Ska göra mitt bästa.

jib academy - åre
kolla på webb cameran på www.flottsbro.com där kan man se hur det ser ut,
Ja tycker själv att det ser GALET bra ut, perfekt stora hopp en skön 2kink mm.

men en fråga till någon som bor i sthlm som kanske har varit i flottsbro, har dom något stort GAP rail eller någon stor kink som man kan göra disaster på?

pz

jib academy - åre
hHarlaut sa:
kolla på webb cameran på www.flottsbro.com där kan man se hur det ser ut,
Ja tycker själv att det ser GALET bra ut, perfekt stora hopp en skön 2kink mm.

men en fråga till någon som bor i sthlm som kanske har varit i flottsbro, har dom något stort GAP rail eller någon stor kink som man kan göra disaster på?

pz
asså kinken du ser i camen är typ sne som man åker av ganska lätt,sen har do en box en C-box och en annan box som har blivit kinkad pga att pistaskinen har kört över den...

jib academy - åre
ok, men de ser iaf ganska Nice ut..:D
(längtar sjuukt) nån mer som längtar?:P

jib academy - åre
var det inga fotografer vid kvalet i åre eller?
är ju typ bara 2bilder som finns nu där åkarna är i luften.

dom borde varjefall ha haft minnst 1 bild var på de som gick vidare till final!

jib academy - åre
får hoppas att det finns snö kvar i flottsbro bara.. va sjukt varmt hela dagen i dag i Huddinge.. :(

lycka till allihop ^^

jib academy - åre
Tjena gubbar.
Se forumet om Jib Academy i Flottsbro här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=37459&p=1#r291484
Har skrivit en uppdatering.

Ang bilderna så arbetar vi på att få upp bilder.
Har tagit en hel del, men det är lite krångligt att ladda upp dem på hemsidan.
Man kan nämligen bara ladda upp en i taget vilket tar sjuukt lång tid.
Hemsidan ligger nämligen på en mindre bra fransk server (och ni vet ju hur fransmän kan vara i bland ;)

Ses i helgen
Mvh
/
John Lönnqvist
Turnéledare Jib Academy

jib academy - åre
hHarlaut sa:

pz
2 kinken går o köra disaster på.. med lite fart.. den e schööne!
Visst var den även med på Winterjam?

Tillbaka
Topp