jibb/TwinTip tips till nybörjare !

TwinTipV8G

Ny medlem
Hej,
jag har åkt skidor i vallåsen föra veckan och var där en vecka. Jag har bara åkt några gånger innan så man kan ju säga att jag är nybörjare(vet att det är annorlunda i fjällen och sälen men ändå) . Jag åker rätt bra och åkte både i pisten och off- pist.
jag skulle vilja börja åka i park och jibba och så. Jag klara min första 180 föra veckan och prövade lite andra tricks.
Nu undrar jag om ni har några tips till en nybörjare som vill börja åka Jibb/freestyle ?? ska jag ha mindre TwinTips eller normal för min längd???
skulle helst vilja ha mindre skidor, för ha hört att det är lättare :) ( jag vill att det ska vara så lätt och enkelt som möjlgt)
skulle vilja ha massa olika tips för en nybörjare !!!

jag är :
cirka 155 cm 13år.
väger 48 kg.

tacksam för svar ,
mvh TwinTipV8G

det är bra mycket skönare med långa skidor(lika långa som du själv) - ju längre skidor du har desto stabilare blir det.. men vill du ha korta skidor så köp det :)

Axxxxel sa:
det är bra mycket skönare med långa skidor(lika långa som du själv) - ju längre skidor du har desto stabilare blir det.. men vill du ha korta skidor så köp det :)
Men om man är nybörjare kan det vara lite skönare med korta skidor, lite roligare och enklare om man vill ha snabbare utveckling right? :) Nu menar jag inte överdrivet korta men själv har jag 181, och är 186

Skall försöka mig på en liten hjälptext även fasst jag inte är den bästa jibbaren :)

Det beror ju helt på hur skoj du tycker det är, Tex jag har åkt skidor sedan jag var 3. runt 13 års ålder så började jag hoppa men inget mera än det. Vid åldern 15 så hittade jag jibbingen såg alla dessa proffs göra sjuka grejer och jag tyckte det var det bästa jag någonsing skådat. Då förståg jag att det var min grej, och endå så gick vi och köpte twintip på Stadium som var för korta, inte mittmonterade och rent ut sagt kassa Jibbskidor.

och nu detta året när man fick mera insyn på hur det låg till osv så har det vart jobbigt varje sekund och åka på ett par skidor som inte är specielliserat på det enda man gör. Och så har man inte hafft pengaflowet och köpa nytt. Det slutade med att jag fick skrapa ihop pengar och låna från diversa folk.

Det jag vill komma fram till då är att om du verkligen tycker det värkar sjukt skoj och vill hålla på med det tycker jag att du skall köpa normalånga skidor, Kanske lite under normalmåttet men endå inte för korta.

du skall värkligen kolla på alternativ som passar dig och vad du vill köra. Då råder jag dig att gå till några andra affärer än Stadium eller Intersport. Inte för att dom är kassa men Det finns affärer som specialliserar sig på just bara skidor och kan det mera. Tex när jag köpte min pjäxor på Intersport så sa säljaren att Jibbpjäxor fanns bara och hitta på internet men dom hadde ett par i affären. Och han sa att det spelar ingen roll endå, flexxet är likadant det är bara grafiskadesignen som är coolare.

Jag råder dig alltså att inte göra såsom jag gjorde. Och om du har en farsa med dig som alltid tror han vet bättre än dig, och han vet minsan bättre vad man skall hålla på med än en själv så koppla bort honom!

Det spelar bara stor roll med mittmonterade om du åker på smala rails eller snurrar 360 och uppåt, ett gott råd är att skaffa ganska långa skidor, c.a 5-10 cm under din egen kroppslängd, men det är en smaksak. Vissa vuxna tror att det blir lättare att hantera trixen om skidan är kort. Jag tycker att det blir svårare att t.ex grabba skidan om den är kort.
Ett tips på skidor är Heads mojo-serie

Senast ändrad:
Tycker verkligen inte att man ska ha för korta skidor. Som nybörjare bör du ha ca lika långa som du själv. Då man blir duktigare kan man öka på längden. Ska du köra mycket park tycker jag även att du ska satsa på mittmontering direkt. En vägledning kan ju vara att jag är 175 cm lång och kör på 186 cm långa skidor. Vill aldrig ha kortare igen.

Själv började jag med korta skidor nu ska jag köpa lika långa som mig själv när du har kortare skidor så är det lättare och snurra när du har lärt dig och snurra tex en 360 så kan du börja med en skida som är like lång som dig själv tycker du ska satsa på mittmontering

maxxat sa:
Skall försöka mig på en liten hjälptext även fasst jag inte är den bästa jibbaren :)

Det beror ju helt på hur skoj du tycker det är, Tex jag har åkt skidor sedan jag var 3. runt 13 års ålder så började jag hoppa men inget mera än det. Vid åldern 15 så hittade jag jibbingen såg alla dessa proffs göra sjuka grejer och jag tyckte det var det bästa jag någonsing skådat. Då förståg jag att det var min grej, och endå så gick vi och köpte twintip på Stadium som var för korta, inte mittmonterade och rent ut sagt kassa Jibbskidor.

och nu detta året när man fick mera insyn på hur det låg till osv så har det vart jobbigt varje sekund och åka på ett par skidor som inte är specielliserat på det enda man gör. Och så har man inte hafft pengaflowet och köpa nytt. Det slutade med att jag fick skrapa ihop pengar och låna från diversa folk.

Det jag vill komma fram till då är att om du verkligen tycker det värkar sjukt skoj och vill hålla på med det tycker jag att du skall köpa normalånga skidor, Kanske lite under normalmåttet men endå inte för korta.

du skall värkligen kolla på alternativ som passar dig och vad du vill köra. Då råder jag dig att gå till några andra affärer än Stadium eller Intersport. Inte för att dom är kassa men Det finns affärer som specialliserar sig på just bara skidor och kan det mera. Tex när jag köpte min pjäxor på Intersport så sa säljaren att Jibbpjäxor fanns bara och hitta på internet men dom hadde ett par i affären. Och han sa att det spelar ingen roll endå, flexxet är likadant det är bara grafiskadesignen som är coolare.

Jag råder dig alltså att inte göra såsom jag gjorde. Och om du har en farsa med dig som alltid tror han vet bättre än dig, och han vet minsan bättre vad man skall hålla på med än en själv så koppla bort honom!
Håller med dig om det med farsan han tror alltid han vet bäst villka skidor jag ska ha

Hej jag tänkte köpa mig ett par twintips jag är nybörjare och har åkt några gånger förut. Men nu tänke jag köpa mig ett par kan nån hjälpa mig vad jag ska ha för twintips som e bra för nybörjare och till ett rimligt pris?

skulle vara as schysst!

Ålder: 15 fyller 16
Längd: ungefär 1.75
Vikt: 60 kg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp