Jibba i vinter/höst, skid tips?

• Trådstartare Trådstartare Clabbeyayo
  • Start datum Start datum
C

Clabbeyayo

Guest
Tjena alla, vet att det är ganska många trådar som den här så ursäkta för det..

Jag hade tänkt börja mer seriöst med Jibber i höst/vinter och vill ha ett par skidor som passar mig.

Jag har åkt skidor i ca 12 år, väger runt 70kg, ca 180cm lång och är allmänt en duktig åkare.

Mitt mål för skidan är att den ska vara lätt, mjuk och lätt att jibba med.

Kommer nog tillbringa 80-90% i Parken och nöta.

Tja det är nog allt, så frågar er lite mer kunniga inom detta och undrar ifall ni har ett par bra skidor att rekommendera :)

Kan tillägga att jag har kollat lite på Armada AR6 & K2 Fujative.

har k2 fujative och fungerar bra för mig hittills, kört en säsong i parken själv och utvecklats något enormt.

okej jag lånar tråden lite här men jag behöver mjuka, lätta och lekfulla skider till ett pris under 5000:-. men krånglet är att jag e 150 cm lång och väger ca 45 kg så nästan alla bra skidor e för långa

Okej tack så mycket, jag tänkte också på 169cm långa.. För kort? Vill som sagt ha ett par lekfulla skidor.

Om man jämför K2 Fujative och AR6, hur stor skillnad på dom? Vilka + och - finns det?

Jag har kört på head J.O pro model dom röda dom e grymt lätta och lekfulla enligt mig. jag tycker du ska satsa på dom :)

Smurfproductions sa:
okej jag lånar tråden lite här men jag behöver mjuka, lätta och lekfulla skider till ett pris under 5000:-. men krånglet är att jag e 150 cm lång och väger ca 45 kg så nästan alla bra skidor e för långa
line afterbang

finns från typ 153 :)

Clabbeyayo sa:
Okej tack så mycket, jag tänkte också på 169cm långa.. För kort? Vill som sagt ha ett par lekfulla skidor.

Om man jämför K2 Fujative och AR6, hur stor skillnad på dom? Vilka + och - finns det?
Jag har ingen större erfarenhet av Fujative mer än att jag testat dom 2-3ggr med en halv dassig Marker bindning. Men min känsla av fujative är att den är väldigt klumpig, relativt bred och ganska hård. Sen så tycker jag inte att den är lätt heller för den delen. Så jag tycker att Armada AR6 är ett solklart val, då den är extremt lätt och väldigt rolig park skida. Du kan använda dom på hela berget. Jag körde ett par i 176 längden har jag för mig att det var. Jag var då 170 ungefär.

Hoppas det hjälpte lite

ovashoot sa:
Clabbeyayo sa:

Jag har ingen större erfarenhet av Fujative mer än att jag testat dom 2-3ggr med en halv dassig Marker bindning. Men min känsla av fujative är att den är väldigt klumpig, relativt bred och ganska hård. Sen så tycker jag inte att den är lätt heller för den delen. Så jag tycker att Armada AR6 är ett solklart val, då den är extremt lätt och väldigt rolig park skida. Du kan använda dom på hela berget. Jag körde ett par i 176 längden har jag för mig att det var. Jag var då 170 ungefär.

Hoppas det hjälpte lite
Tack så hemskt mycket, det var nog det jag behövde höra :)
Långt kvar tills vintern men nu har jag ett par skidor jag kan utgå från, får lära mig lite mer om vallning osv när vintern närmar sig.

Men ah tack så mycket för alla svar boys! En moderator kan låsa tråden om dom vill

Alla twintips är egentligen bra, Rossignol tkr jag har gjort bra skidor genom alla år, Nöjd med mina dynastar nu.

Skulle valt ngn av dom lite mer "nybörjar" modellerna, Dvs typ fujative eller ja, något enklare. Köp dock en riktig bindning om du ska nöta och kanske ramla lite. Och köp inte för korta. Köp ca 176-182 skidor om du är 180 lång.

ovashoot sa:
Clabbeyayo sa:

Jag har ingen större erfarenhet av Fujative mer än att jag testat dom 2-3ggr med en halv dassig Marker bindning. Men min känsla av fujative är att den är väldigt klumpig, relativt bred och ganska hård.
Vänta nu vänta nu, Hur kan du tycka Fujatives är hårda? Enligt mina erfarenheter är dom mjuka och ungefär alla jag känner som kör på dom..?

Pizzaaugust sa:
Alla twintips är egentligen bra, Rossignol tkr jag har gjort bra skidor genom alla år, Nöjd med mina dynastar nu.

Skulle valt ngn av dom lite mer "nybörjar" modellerna, Dvs typ fujative eller ja, något enklare. Köp dock en riktig bindning om du ska nöta och kanske ramla lite. Och köp inte för korta. Köp ca 176-182 skidor om du är 180 lång.
Om man köper lite "sämre" skidor, hur stor skillnad är det på hur länge dom håller då?

För pengar är inte ett så stort problem, frågan är ju bara om det är värt att köpa ett par lite bättre skidor som kanske håller lite längre?

Detta blir ju mina första skidor så jag har absolut ingen aning om hur länge ett par håller.

Och om det är stor skillnad på "bra/dyra" skidor än "billiga/lite sämre" när man håller på att utvecklas?
Snö och jibb är det enda jag har i mitt huvud nu så jag kommer nöta som aldrig förr, enda intresset.

Senast ändrad:
Pizzaaugust sa:

håller med dig om längden, men kolla gärna runt lite på olika skidor i olika "åkargrader", och prova gärna dem för att hitta just "din" skida om du kan...Kolla in Salomon Suspect och threat typ... jag har iaf tyckt att salomon har vart bra, tills mina thruster gick av.. :S

Senast ändrad:
Jag har exakt samma situation dom dig. Så bara höra av dig vart du ska åka o sånt så kan vi nöta i parkerna :)

Tlas sa:
Jag har exakt samma situation dom dig. Så bara höra av dig vart du ska åka o sånt så kan vi nöta i parkerna :)
Sweet! Jag bor långt ner i Småland så har inte så bra förutsättningar men ska åka så mycket som möjligt

kan bara säga att mina fujative har blivit misshandlade i 4 år nu och håller super. tycker dom är sköna men nyare modeller är lättare. tex väger min polares 06 179 lika mycket som mina 169 05. så tror dom blir lättare och lättare. tycker själv om dom men har inte testat så mycket annat.

Clabbeyayo sa:
Tlas sa:
Sweet! Jag bor långt ner i Småland så har inte så bra förutsättningar men ska åka så mycket som möjligt
haha typ samma här med! bor utanför Göteborg, inga bra möjligheter där med :) ja nåra veckor i backarna får det bli! ;D men hade du tänkt att åka i de svenska skidorterna? :)

Ao ska upp med polare i vinter till kläppen har vi bestämt :) Fårse om man åker något mer, hoppas det! ^^

sattsa på en bra bindning :) jag hadde marker elvor förut och de är skräp. Jag skulle vilja påstrå att dom bindningarna gjorde mig till en sämre åkare då man inte vågar sig på några större hopp efter som de löser ut hela tiden :)

tycker att fujativsen är ett par bra skidor dom är lätta har hårt belag och är mjuk :)

Okej tacktack :) Något förslag på en bra bindning? (även då att jag inte är något proffs)

Matheew sa:
Clabbeyayo sa:
Okej tacktack :) Något förslag på en bra bindning? (även då att jag inte är något proffs)
INTE look, marker baron eller griffon! överskattade allihop! tung som inget annat, köp Atomic FFG.. best shit ever..
Och vad grundar du detta på? Du har uppenbart ingen koll på bindningar i.o.m. att du nämner Marker Baron (en randonné-bindning...). Atomics bindningar är dekaltrimmade Salomonbindningar, och Salomons billiga bindningar (alla förrutom STH16 STH14 Driver och riktiga tävlingsbindningar) är ganska mediokra, speciellt tådelen.

Om du Clabbeyayo vill ha bra grejer, titta på bindningarna med egna ögon och ta en bindning med så lite plast och "extramaterial" som möjligt. Mycket metall och enkelt skall det vara. Då håller det och fungerar perfekt säsong efter säsong...

Carled sa:
Matheew sa:
Clabbeyayo sa:
INTE look, marker baron eller griffon! överskattade allihop! tung som inget annat, köp Atomic FFG.. best shit ever..
Och vad grundar du detta på? Du har uppenbart ingen koll på bindningar i.o.m. att du nämner Marker Baron (en randonné-bindning...). Atomics bindningar är dekaltrimmade Salomonbindningar, och Salomons billiga bindningar (alla förrutom STH16 STH14 Driver och riktiga tävlingsbindningar) är ganska mediokra, speciellt tådelen.

Om du Clabbeyayo vill ha bra grejer, titta på bindningarna med egna ögon och ta en bindning med så lite plast och "extramaterial" som möjligt. Mycket metall och enkelt skall det vara. Då håller det och fungerar perfekt säsong efter säsong...
Det lät bra. Jag har som sagt lite erfarenhet inom skidåkning, bara att jag saknar erfarenhet om Jibb, Park och alla märken nuförtiden..
Jag gör nog som du säger, om det inte håller så har jag lärt mig en ny sak.

Kan rekommendera Armada pipe cleaner. Sjukt bra skida i parken! riktigt bra i pisten och funkar okej i puder.
Skidan har typ racebelag så man får sjukt bra med fart.
Annars gör dynastar bra skidor och där rekommenderar jag Nothing but trouble!
Båda skidorna är väldigt lätta och mjuka. Ialf dem årsmodeller jag testat
Försök dessutom att dra in i butiker och fråga efter tidigare årsmodeller som ofta brukar vara halva priset ; )

Senast ändrad:
jibbkrille sa:
Kan rekommendera Armada pipe cleaner. Sjukt bra skida i parken! riktigt bra i pisten och funkar okej i puder.
Skidan har typ racebelag så man får sjukt bra med fart.
Annars gör dynastar bra skidor och där rekommenderar jag Nothing but trouble!
Båda skidorna är väldigt lätta och mjuka. Ialf dem årsmodeller jag testat
Försök dessutom att dra in i butiker och fråga efter tidigare årsmodeller som ofta brukar vara halva priset ; )
Ao tackar! Lätta och mjuka skidor är ju det jag vill ha så.. Finns så många skidor att välja emellan.. Och så stor skillnad kan det väl inte vara?

Välbyggda skidor märker man skillnad på, sämre skidor med billigare kärna förlorar pop, det är märkbart efter bara en säsong. Armada Pipe Cleaner är bland det bästa du kan åka på i parkväg, iaf. om du vill ha en bra skida för "vanlig" åkning också! Sport-Conrad säljer för 300€, THall för 250€!

Carled sa:
Välbyggda skidor märker man skillnad på, sämre skidor med billigare kärna förlorar pop, det är märkbart efter bara en säsong. Armada Pipe Cleaner är bland det bästa du kan åka på i parkväg, iaf. om du vill ha en bra skida för "vanlig" åkning också! Sport-Conrad säljer för 300€, THall för 250€!
Thall har jag kollat lite på. Så AR6 eller THall tror jag det blir
Sen får jag ta och lära mig om Slipning och Vallning :-)

Senast ändrad:
Tjo på dig killen de låter fint me att du ska börja mer seriöst. skulle inte rekommendrat att köpa Armada AR6 eftersom de bara är ett märke skulle hällre gå på k2 då som du har kollat på själv kör ja line somja tycker är helt sweet dom har en underbar mjukhet som passa både för riktga big air och vanlig lek i parken och utanför men efter som k2 köpt upp line så har dom ju flyttat över allt de bra från dessa skider in till sinna egna så skulle nog köra på dom men de hänger ju mycket på va du kör med för stövlar me själv så kör ja på dom nya salomon pro model fetta stövlar me bra mjukhet så man kommer ner i skidan riktigt bra och känner den. hoppas du hittar något nu och lycka till i vinter. Peace

freeAlex sa:
Tjo på dig killen de låter fint me att du ska börja mer seriöst. skulle inte rekommendrat att köpa Armada AR6 eftersom de bara är ett märke skulle hällre gå på k2 då som du har kollat på själv kör ja line somja tycker är helt sweet dom har en underbar mjukhet som passa både för riktga big air och vanlig lek i parken och utanför men efter som k2 köpt upp line så har dom ju flyttat över allt de bra från dessa skider in till sinna egna så skulle nog köra på dom men de hänger ju mycket på va du kör med för stövlar me själv så kör ja på dom nya salomon pro model fetta stövlar me bra mjukhet så man kommer ner i skidan riktigt bra och känner den. hoppas du hittar något nu och lycka till i vinter. Peace
Tack mannen! Aa shit det finns så många att välja mellan och mycket folk säger olika om olika skidor så får helt enkelt ta ett par jag känner för och hört mycket bra om och testa dom i vinter. Tack för tipset om bootsen också, har jag faktiskt inte funderat på så mycket. Yea detsamma, peace!

Tillbaka
Topp