Jobb i Italienska Alperna

Jag ska åka ner till Alperna och startar denna tråd för att komma i kontakt med likasinnade. Jag har hört att det finns väldigt bra jobbmöjligheter i Italienska alperna i år i den pittoreska byn Champoluc. Byn är känd för sin puderåkning och belägen nord-väst om Milano . Det behövs alltid nytt blod och om det är någon som är sugen på att jobba i skiduthyrning så tror jag att det finns platser tillgängliga.

Vill sprida ortsnamnet lite då jag har haft riktigt goda tider i byn och tycker att den är underbar. Så om du vill ner så kontakta mig här på freeride så kan vi tjöta lite och utbyta idéer eller vänd dig tillexempel till en av skiduthyrarna, telemark för möjligheter till jobb. Vet bara att två Svenskar som jobbade där förra året inte kommer tillbaka så det kan vara idé att testa.

Telemarkskihire@gmail.com

Posta gärna egna erfarenheter ni har om jobbsök i champoluc om ni har några!

Hej.
Ska ev på företagsjippo till Milano en helg i vinter. Finnes tid så vill jag ut och åka. Hur långt är det från Champ till Milano? Hur tar man sig dit enklast? Hyrbil? :)

Aha. Är det närmsta skidanläggningen? En mindre anläggning nära Milano hade säkert räckt för en dag

Kolla in Sondrio och Valtellina området, enklast med bil men går att komma till med buss/tåg, och kanske kan vara en snäpp närmare än Alagna. Ett annat alternativ om man verkligen vill åka och inte har bil är att ta snabbtåget till Turin (ungefär 1h) och sedan tåget mot Bardonecchia (ungefär 1 h), man hoppar av tåget med pjäxorna på och köper liftkort (alternativ så kan man hoppa av tidigare och ta sig till Oulx eller dylikt). Efter dagen kan man enkelt tåget tillbaka till Milano.

PS. Ett miljövänligt alternativ....;)

/Christian

Senast ändrad:
Med 2-3 h bilresa så når ni områden såsom Alagna, Simplon, Valtellina. Sedan är det bara att väja skidorter däromkring. Men eftersom ni vill ha det enkelt och smidigt så välj Alagna enligt MrHotDog, så att ni inte kör vilse på vägen... ;)

Ta i beaktande att det kan vara riktigt intensiva bilköer när arbetstrafiken är igång runt Milano!

/Christian

Halvkapar tråden till någon slags fortsättning..
Om det är lätt att få jobb i Champoluc, är det lika lätt att fixa bra boende?

Hej!

Vi söker en svensktalande barnflicka i Champoluc, Italien, till våra två pojkar på 2 och 4 år. Vi kommer att befinna oss där från den 2 januari till april 2014. Vi vill ha hjälp med barnpassning ca 3 dagar i veckan, oftast från att backarna öppnar till kl 14, men ibland även andra tider.

Mejla oss på moabjornam@gmail.com.

Så länge inget annat står i denna tråd så är jobbet fortfarande ledigt

Mvh
Björn och Moa

daavid sa:
Halvkapar tråden till någon slags fortsättning..
Om det är lätt att få jobb i Champoluc, är det lika lätt att fixa bra boende?
Ska man vara där innan jul får man ofta slanta upp en del. Detta eftersom det under juletid är smockat med italienare som betalar bra för sig och sina boenden. Efter jul/nyårsruschen som sträcker sig framåt 5-10 januari så droppar priserna rejält och allt folk försvinner. Det är denna tid som är som bäst i Champet.
Hyrde en väldigt fräsch lägenhet med 5 bäddar, kök, balkong, tvättmaskin/diskmaskin från 7 januari 2012 för 3000 euro för hela säsongen ut. Samma lägenhet hade kostat 5000 euro om man ville ha den från säg 10 dec. Så jag tycker helt klart man ska skippa december å dra dit i januari.

Finns fortfarande jobb på en skiduthyrning som heter TAKO!
Mejla ski@tako.it om ni är intresserade! (På engelska)

Snödjup

Tillbaka
Topp