jobba i alperna, hur gör ja?

sharky88

Ny medlem
Ja e fett sugen på att jobba en säsong i alperna nästa år. Ja vet dock inte hur man går till väga. Bryr mig inte va d e för jobb. Ja vill bara åka skidor, jobba o kröka. Hur gör ja??

såhär ska jag göra när ja slutar 3an på gymnasiet.. ska åka till magaluf på mallorca och gå en 2 veckors bartender utbildning.. Riktigt bra känd bartenderskola som ger full kometens som bartender.. sen åker jag till alperna skaffar mig en lya o går runt till alla barer jag kan hitta o frågar om dom vill ha en bartender som kan jobba lite extra..

/ Hampus

Kostnader
Totalpriset är 14 975:-

Då ingår:
- Två veckors intensivkurs
- Utbildningsbok i 4-färg inkl. recept
- Flairingkurs
- Flyg tur & retur ifrån Stockholm eller Köpenhamn
- Boende på lägenhetshotellet Rosa del Mar med kokmöjligheter, kyl, TV, telefon, balkong och AC, beläget mitt i Magalluf.
- Transfer till och från flygplatsen till hotellet på Mallorca
- Studiebesök till vingård inkl. transfer
- Riktig sprit under lektionstid
- Diplom samt utbildningsintyg efter avslutad kurs
- Avskedsmiddag

DESSUTOM FÅR DU:
VIP-kort till Magallufs hetaste barer och nattklubbar som berättigar till personalpriser och fri entré.

Du Hampus, det där lät inte helt fel. Undra om det är lätt att få jobb som bartender då om man har den där utbildningen och utbildsningsintyg?

Senast ändrad:
Låter nice! har nåra polare som ska gå på nåt sånt, ja har dock inte tid me sånt i sommar... inga andra tips?

hahahahahahaha.... Bartenderskolan! Jäääävlar vad de håvar in stålar...

Kan ju avslöja att de flesta barer/nattklubbar i alperna inte kunde bry sig mindre
om ni har ett "bartendercert" eller inte.. Erfarenhet/personlighet går (även i de flesta andra fallen) före ett intyg på papper

BigAir sa:
Kostnader

Då ingår:
- Flairingkurs
- Boende på lägenhetshotellet Rosa del Mar med kokmöjligheter, kyl, TV, telefon, balkong och AC, beläget mitt i Magalluf.
- Avskedsmiddag

DESSUTOM FÅR DU:
VIP-kort till Magallufs hetaste barer och nattklubbar som berättigar till personalpriser och fri entré.

Du Hampus, det där lät inte helt fel. Undra om det är lätt att få jobb som bartender då om man har den där utbildningen och utbildsningsintyg?
jag tror inte att de är ganska lätt att få jobb efter de.. har hört att den svenska bartenderskolan på magalluf har riktigt bra rykte,

och Dave_spruce man får ju iaf jävligt mkt större chans att få jobb.. om de står mellan en utan utbildning och en med så äre klart att den med utbildning får jobbet..

sen ger ju utbildningen stora möjligheter att få jobb någon annan stans än i alperna om man skulle vilja de..
jag kommer göra de om 2 år iaf.. =)

Vad jag hört så bryr sig inte barerna i Alperna så mkt om man har barutbildning eller inte?
Någon som kan styrka detta?
Sharky88: läs dom klistrade trådarna i Skibum-forumet.

Själv håller jag på att utbilda mig inom friluftsfrämjandet till Skidlärare, dock tror jag inte det heller är något som kommer hjälpa mig att få jobb, och säkerligen inte eftersom jag itne planerar att jobba som skidlärare om jag ska säsonga. Dock är det roligt och man utvecklas otroligt mycket som skidåkare.

Senast ändrad:
Det stämmer säkert att dom inte bryr sig så mycket men en med den utbildningen i fickan borde vell ändå förbättra sina chanser för jobb som bartender rätt bra?

Sen kanske man kan ha användning av den i sverige, här är jag ganska säker på att det blir lite + om man gått den där..

CrashX sa:
Vad jag hört så bryr sig inte barerna i Alperna så mkt om man har barutbildning eller inte?

Själv håller jag på att utbilda mig inom friluftsfrämjandet till Skidlärare, dock tror jag inte det heller är något som kommer hjälpa mig att få jobb, och säkerligen inte eftersom jag itne planerar att jobba som skidlärare om jag ska säsonga. Dock är det roligt och man utvecklas otroligt mycket som skidåkare.
d e precis d ja vill. utvecklas som skidåkare o sen e d e ju alltid bra om man kan vidareutveckla språkkunskaperna inför framtiden.

sharky88 sa:
CrashX sa:

d e precis d ja vill. utvecklas som skidåkare o sen e d e ju alltid bra om man kan vidareutveckla språkkunskaperna inför framtiden.
Vad ajg har härt så bestämmer sig folk för en ort så antingen så drar dom iväg X antal mail till olika hotell/barer osv. om att dom söker jobb och presenterar sig osv. och sedan väntar dom på svar.
Eller så åker dom ner till orten och fixar det där, dvs sätter upp lappar, knackar dörr osv.
Ibland så kan boendet fixa sig med jobbet ibland inte.
Ska säga det som dom flesta brukar ge som tips: Åk ner så löser det sig!

CrashX sa:
sharky88 sa:
CrashX sa:

Vad ajg har härt så bestämmer sig folk för en ort så antingen så drar dom iväg X antal mail till olika hotell/barer osv. om att dom söker jobb och presenterar sig osv. och sedan väntar dom på svar.
Eller så åker dom ner till orten och fixar det där, dvs sätter upp lappar, knackar dörr osv.
Ibland så kan boendet fixa sig med jobbet ibland inte.
Ska säga det som dom flesta brukar ge som tips: Åk ner så löser det sig!
ok, d e ju ett bra tag innan nästa säsong så ja får skicka iväg lite mail/jobbansökningar o annars drar ja ner. Tack för tipsen!

alwaysCrash sa:
BigAir sa:
Kostnader

Då ingår:
- Flairingkurs
- Avskedsmiddag

DESSUTOM FÅR DU:

jag tror inte att de är ganska lätt att få jobb efter de.. har hört att den svenska bartenderskolan på magalluf har riktigt bra rykte,

och Dave_spruce man får ju iaf jävligt mkt större chans att få jobb.. om de står mellan en utan utbildning och en med så äre klart att den med utbildning får jobbet..

sen ger ju utbildningen stora möjligheter att få jobb någon annan stans än i alperna om man skulle vilja de..
jag kommer göra de om 2 år iaf.. =)
Min åsikt om den är värd något:
Min äldre kusin är barchef här i Sverige och jag hade själv planer på att gå någon "bartenderutbildning" på 2-4 veckor utomlands i sommar, så jag ringde min kusin för att få tips. Han bara skrattade åt mig och sa att barcheferna skrattar dig rätt i ansiktet om du kommer med ett intyg från en sådan utbildning.

Hans tips var att antingen gå en längre, riktig utbildning som Göteborgs bartenderskola. Deras utbildningar är på ca 10 veckor och anses som riktigt seriösa. Annars är det bättre att börja som nisse och därifrån jobba sig uppåt. Du får både erfarenhet och slipper betala för en utbildning. Köp dig en bra barbok, utrustning och lek hemma samtidigt som du jobbar som nisse eller något första säsongen.

Går du den där utbildningen kommer du inte få jobb på Chamonix bästa krog direkt utan kommer få slita på något skitställe utanför Alperna.

MEN det är säkert roligt, du får ju supa rätt billigt iaf...

Senast ändrad:
Det är säkert en rolig utbildning men man behöver inte gå en bartenderkurs för o få ett bra bartender jobb. min barchef han gick ingen utbildning, o den nattklubben fick pris för bästa nattklubb för ett tag sen.

Angerr sa:
Det är säkert en rolig utbildning men man behöver inte gå en bartenderkurs för o få ett bra bartender jobb. min barchef han gick ingen utbildning, o den nattklubben fick pris för bästa nattklubb för ett tag sen.
Jag tror de var precis det jag försökte få fram i mitt förra inlägg... Det går lika bra att jobba sig uppåt inom denna bransch. Ofta går all personal en internutbildning också för att alla ska lära sig samma sak.

Dave_Spruce sa:
hahahahahahaha.... Bartenderskolan! Jäääävlar vad de håvar in stålar...

Kan ju avslöja att de flesta barer/nattklubbar i alperna inte kunde bry sig mindre
om ni har ett "bartendercert" eller inte.. Erfarenhet/personlighet går (även i de flesta andra fallen) före ett intyg på papper
Så sant som det är sagt,

Kan du jobbet, har någorlunda social kompetens och är snabb har du en chans o få det..
Suger du, är tyst och segar kan du visa 100 certifikat fem gånger om och du kommer inte en centimeter närmre jobbet för det..

Träffade en gammal skolkamrat som jag inte sett på ca 5 år när jag var i Davos den här veckan. Han jobbar som bartender på Sheraton Waldhuus (4****) i en säsong. Första bartenderjobbet. Han hade gått på bartenderskola en vecka i Zürich innan han åkte dit - så det kanske är värt något i alla fall?

jag tror inte Daniella har varit inne på www.barskolan.net där de TYDLIGT framgår att man lättare får jobb på bra krogar.. man får under kursen praktik på några av mallorcas bästa klubba ro barer.. många får jobb där samma dag som kursen slutar men tro på din kusin du..

alwaysCrash sa:
jag tror inte Daniella har varit inne på www.barskolan.net där de TYDLIGT framgår att man lättare får jobb på bra krogar.. man får under kursen praktik på några av mallorcas bästa klubba ro barer.. många får jobb där samma dag som kursen slutar men tro på din kusin du..
Vill du jobba på Mallis så är det klart du får jobb. Barskolan sammarbetar med krogarna på ön... Vill du pröjsa 10 000 - 15 000 för en utbildning vars "certifikat" knappt gäller i någon annan ort än där du gått utbildningen är det ditt val. Själv anser jag fortfarande att det är roligare att jobba sig uppåt och få skinn på benen. Jo, jag har lusläst allt som står på barskolan.net, och alla andra olika skolor som finns där runtomkring efetrsom jag själv gått i dom tankarna att gå där.

Och Iggy, det är lite skillnad på en vecka i Zürich mot en vecka under sommarsäsongen på Mallis.

Om man är en glad, trevlig, stresstålig, serviceminded och lite erfaren prick kommer du oftast lika långt som utan de där veckorna på Mallis. Men varsågod, kör på och lycka till! Däremot lär man sig inte något utav det viktigaste som krävs, och det är att kunna hålla det höga tempot i baren vilket man måste kunna göra i en fullpackad bar vecka 9 i Cham.

de finns ju en intervju me 3 tjejer som gick ut barskolan och sen fick jobb ALLA tre i Alperna nästan direkt..

Daniella sa:
Och Iggy, det är lite skillnad på en vecka i Zürich mot en vecka under sommarsäsongen på Mallis.
Jo, det är klart. Var precis därför jag skrev om det. Kanske är en idée att göra bartenderskola i Schweiz om man vill jobba här?
Länk: http://www.barschule.ch/

Och till er andra: Tro inte allt som står på firmans egen hemsida, det är klart att dom får det att låta bra!

alwaysCrash sa:
de finns ju en intervju me 3 tjejer som gick ut barskolan och sen fick jobb ALLA tre i Alperna nästan direkt..
Oj, jäklar. 3 tjejer! Av hur många? 30?

Nej skämt å sido. Klart en del får jobb, andra inte. Så är det alltid efter utbildningar. Finns aldrig några garantier. Satsa på Barskolan du som verkar så inne på de. Du hinner säkert tänka efter ett par gånger innan det är dags.

ja de hinner jag.. ja är bara 16 men sa till mamma att ja tänker gå de så att hon skulle va beredd på aattt jag en dag kommer o kräver 15 tusen..

alwaysCrash sa:
Mallis bästa klubbar och barer? För det första, du har aldrig varit på Mallis va? För det andra, vi snackar Magaluf här och inte Mallis i helhet. Magaluf är... vad ska man säga.. som Kos, Ayia Napa, St. Antonio (Ibiza) plus alla andra neonklädda Thailändska orter tillsammans. Ett pisshål för glada veckoturister där fulla fjortisar pissar ner sig, kräker sönder gatorna, drar på sig en och annan STD och förvandlar byn till en katastrofzon värre än Da Nang, Teth offensiven 68.

Prylen är att i Magaluf (eller motsvarande orter. Har du sett Ibiza Oscencurerat? verkar de Einsteins de som jobbar på barerna/klubbarna där?) kan vem som helst få jobb på en bar eftersom där finns oändigt med de och folk slutar/får kicken 2-3 ggr i veckan. Så vad du kallar "några av Mallis bästa klubbar och barer" är egentligen inte mycket mer än din lokala bar där hemma dit du går (kommer gå när du växer upp) för att chilla och dricka ett par billiga bärs.

Ingenstans på sidan nämns det att fd elever senare fick jobb på Pacha, Puro Beach, Tito's (alla i Palma), för att nämna några av Mallis bästa klubbar. Istället står det Den Glade Viking (Magaluf), Oas (Magaluf), Gjökeredet (Magaluf), Diesel (Magaluf), Jokers bar (Magaluf), Glade hjörnet (Magaluf), Paddys bar (Magaluf).. Låter detta som de bästa krogarna på ön eller låter det som festbarer för (fylle)kåta turister?

Poängen är att de flesta av dessa hade enkelt fått jobb på dessa barer utan en bartenderutbildning som denna. Med detta inte sagt att det kan vara bra som en grund om du är intresserad, men tro inte att du kan gå 2 veckors utbildning i Magaluf och att det sedan ska vara en viktig referens. I denna branschen handlar allt om kontakter, social förmåga, arbetsvillja, förmåga att hantera fulla/störiga människor, jobba långa timmar veckor i streck utan att servicen blir lidande, och eventuellt stresstålighet. Där kommer inte ett cert från Magalufs 2 veckor att hjälpa dig ett skit...

Är du seriös eller tycker du bara det är en kul grej? Ser du på det seriöst lägg då lite mer tid på det på en RIKTIGT utbildning där du faktiskt lär dig något längre fram i tiden. Ser du det bara som en kul grej föreslår jag att du springer ner till klubbarna/barerna i din stad och söker ett jobb som nisse redan ikväll. Börja jobba där och se om det passar dig. Visst nisse är lite mer skitgöra men fortfarande en bra jämförelse vad du kan vänta dig. Och sedan har du dessutom en referens och erfarenhet du kan använda längre fram..

Senast ändrad:
Otroligt underhållande tråd tycker jag.
Jag jobbar nu som servitör på Crazy Kanguruh i Stanton men hade lika gärna kunnat vara bartender. Så jag gör väl ungefär det du vill göra. hade inte sökt jobbet innan jag åkte ner utan hörde att de behövde folk o jag provjobbade. Då jag även jobbar som servitör hemma i sverige så var det inga problem.

Jag har ingen utbildning, jag har jobbat mig upp i branchen. var nisse under gymnasiet o visade framfötterna o vilja. jag ville hellre bli servitör dock efter ha prövat båda då det betalade bättre(dricksmässigt) o det var inte lika sena nätter(inte ovanligt att man som bartender går hem 2-3 timmar efter stängning om det varit hektiskt). alla ställen jag jobbat på (8-10st) har alla prioriterat erfarenhet högre än utbildningar, och just magalufutbildningar är ett lika stort stående skämt som att skick över provjobbaren till grannbaren för att låna "ögonmåttet" det finns självklart många barer som officiellt kräver utbildning men då en betydligt längre än två veckor. Alla ställen har dock tyckt om att rekrytera inom företaget.

göteborgs bartenderskola är ett bra alternativ, även sthlm och london har bra skolor.

Vad skönt det är att ha rätt ibland! Dessutom med två bra källor som säger samma sak. Det är nog sant ändå att man blir visare med åldern, och ja, mycket underhållande tråd.

Kom hem från barskolan på Mallis för ca 1 vecka sen... De är verkligen ingen oseriös skolan för de första... Sen kan man ju va jävligt oseriös på fritiden dock o supa skallen av sig varje dag vilket kan vara roligt. Men jag tror du som säger att magaluf är ett ställe för fjortisa som pissar ner sig och spyr på gatorna har missuppfattat de hela ganska mycket.
Praktiserade själv på Grabbarna Grus och de är ett riktigt grymt ställe... Förmodligen bättre än många krogar hemma. Att va där 2 kvällar och känna på hur de är att jobba under fullt tryck lär man sig hur mycket som helst av..

Barskolan på Mallis har inget dåligt rykte i Sverige.. Har fått 2 barjobb här hemma på 1 vecka och har sökt 3.

Kan lova att de är värt varenda krona av dom 15 ribbor som man måste lägga. Har aldrig haft så kul och samtidigt som man fick en grym utbildning!

Kör en barkurs efter studenten! De är man fan värd då!

Ha de gött!

Mycket har tydligen sagts.. har varken tid eller ork att läsa igenom allt..
Men har gjort 2 säsonger i alperna.. åkte bara ner, fixade snabbt temporärt boende o sen mitt riktiga så fort ja hitta nåt.. sen har du boende är de superenkelt att hitta jobb, kommer alltid upp nåt.. folk slutar etc.

Strunt i dyra utbildningar, språkkunskaper o dylikt.. lite vinnarskalle o mod är allt som behövs!

www.svenskabartenderskolan.com

15000 kr för 4 veckor ink mat, boende och utbildning.
Tro mig, 2 veckor är för litet (!) Gick den utbildningen i sommras och det är det roligaste och jobbigaste jag har gjort på länge! Det är den älsta utbildningen i medelhavet på sina 12 år och läraren (uffe) är grymt bra, känner även lulle som jobbar där iår.

Det finns 2 st seriösa bra skolor i europa, den här och den på magalug. strunta i EBS och alla dem, man blandar med vatten och allt är bara oseriöst.

Rekommederar strakt att gå en utbildning!

Men ni får då inte jobb så mycket lättare.... Då det är måånga som vill ha dem jobben

håller verkligen med blizzy, hade en polare som inte fick nått jobb trotts bartender utbildning och 6månaders arbete för att hon inte kunde tyska o 2 polare som fick jobb utan erfarenhet o halv taskiga språkkunskaper.Så att gå en 15000kr kurs endast för att få jobb i alperna köper jag inte. Tur o personlighet är vad som gäller.

Lycka till

skaffa ett jobb på ett kafé här hemma, lär dig rutinerna i branchen. efter kafét så blir du buzzboy på restaurang. där frågar du om lov att använda chefen som referens. har du tur så blir du sedan ersättare (ersättare till ägaren/na) i restaurangen och står i kassan/baren. du jobbar dig in i branchen, för samma rutiner gäller överallt. och är du inte stresstålig så kan du lika väl skita i det. sen åker du till alperna, du ber om att få provjobba, och dom märker på en gång om du är bra eller anus. för dom skiter antagligen om du kan det på pappret om du inte kan det i praktiken. lycka till.

Har en kompis fick ett jobb som andrekock på en restaurant, hittade på att han hade utbildning o att han hade jobbat som de i 2 år.. de på restauranten visste ingenting men han behöll jobbet hela säsongen..
Så som Soophie säger, att lägga 15000 på en bartenderutbildning är verkligen att kasta pengarna i sjön..
Skulle ja vart du skulle ja tatt de 15 o antingen haft med mig till alperna eller bara köpt en massa sprit här hemma o blanda lite hejvilt.. så får du ju festa på samma gång =)
Har en massa kompisar som fått jobb utan utbildning.. så bartenderutbildningar är verkligen överskattade...

Ett annat bra tips är att om du har liten erfarenhet eller iaf kan lite barjobb (typ jobbat i bar 3 gånger och kan dom 10 vanligaste drinkarna) så kan du skriva ett eget intyg på nån barskola eller skriva en egen rekommendation från nån påhittad bar. Gör det bara snyggt så det ser seriöst ut. Lämna ett nummer till "baren" som är din polare (eller kanske till och med ditt eget :P )

Vet flera som har fått jobb med påhittade intyg. Dock bör du kunna NÅNTING annars genomskådar dom dig rätt snabbt.

Här har du sparat 15000:- som du kan lägga på nya skidor m.m.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp