Jobba i alperna utan att kunna tyska/franska?

PetterO

Medlem
Tjena! Det här är första gången jag skriver på FR, men jag har läst en hel del här.

Jag är grymt sugen på att säsonga i alperna i vinter. Jag har inte tänkt på någon speciell ort, men Schweiz eller Österrike hade varit najs. Jag pratar tyvärr varken tyska eller franska, men å andra sidan pratar jag väldigt bra engelska, och svenska/norska.

Vad tror ni? Har jag nån chans att få jobb i alperna utan att kunna de språken? Vart rekommenderar ni mig att åka för att få jobb så lätt som möjligt? Det är första gången jag säsongar, tog studenten förra året och har gjort lumpen sen dess, så nu vill jag iväg i vinter :)!

Du kan lätt få jobb utan att kunna tyska/franska! Har aldrig säsongat i Frankrike men i Österrike (st anton) var det inga problem! Jag kan rätt bra tyska själv men hade en kompis som bara kunde några ord, han fick jobb rätt snabbt som diskare. Självklart beror det ju på vilka jobb du söker också.. Skulle gissa på att högst 10% av säsongarna behärskar franska/tyska bra. Lycka till!

Okej, låter ju riktigt bra! Jag kan tänka mig att jobba som vad som helst, känns som att diskare kanske är det självklara.

Hur har ni andra gjort för att leta jobb? Har ni åkt ned och gått runt på plats, eller har ni sökt hemifrån? Har man nån chans alls om man ringer från sverige och söker, eller måste man vara på plats och leta?

Du kan nog gå båda vägarna så att säga, vad jag vet från st anton att man var tvungen att va på tå för att få jobben, hugga direkt. Det fanns ett internetkafé med jobbannonser och ett tag var man inne där varje dag. Men om du inte ringer hemifrån så gå runt till restauranger/barer direkt när du kommer ner, hör med hyresvärden också om hon/han vet nått.

Jag kan meddela att internetcaféet har slagit igen och att jobben försvinner i rask takt här nere i st anton.

Hade en kompis som jobbade i BG och kunde ingen tyska men hon klarade sig galant en hel säsong.
Jag ska själv jobba i Val Thorens till vintern och kunskaperna i det franska språket är ganska små så hoppas att det ska gå bra, så jag tror nog att det går bra så länge man kan ett skandinaviskt soråk och engelska :)

Hade en gammal kollega som åkte ner till St Anton med ett gäng i början av säsongen och alla dem lyckades få jobb:)

professorbaltazar sa:
Ullmerhütte!!!!!!!!!
hahaa Ulmer Hütte! Sämsta skiten jag vart med om. Kommer ihåg när vi staplade drickabackarna sjuuuuukt högt och allt välte precis när vi var på väg att gå. Biffen och svens ansiktsuttryck var oförglömliga när dom satt på knä i plockade upp skiten :D Hahah epic!

Tillbaka
Topp