Jobba i Japan?

Grillo

Medlem
Jobba i Japan?
Till de allvetande hjärnorna på Freeride.

Tjejen funderar på att söka in på ett program för att jobba som engelska lärare i Japan. Jag såg chansen att klämma in lite skidåkning, men kommer inte hinna jobba ihop pengar som det ser ut.
Har ni några förslag?

Vad jag har lyckats läsa mig till så jobbar de flesta som åker till Japan som just engelska lärare. Vilket givetvis kan vara ett alternativ. Men om man ser till skidvärlden, någon som har erfarenheter av jobb som skidlärare (har inte examen men ett antal FF-steg) eller guide jobb i Japan?

Alla insikter uppskattas!

Jobba i Japan?
Det är väl arbetsvisum som är det svåra att fixa som svensk. Som skid eller snowboardlärare kan du få sponsrat visum om du har 36 månaders arbetserfarenhet. Vet inte hur visum situationen ser ur om man ska arbeta med annat än skidskola.

Jobba i Japan?
En grej som är relativt "stor" är väl att arbeta på någon av lodgerna där skidåkare bor. Men det är du nog alldeles för sent ute för att ha en chans på skulle jag tippa.

Jobba i Japan?
Vet inte riktigt hur det är med visum, men ibland går det att fixa ett jobb utan lön. Jag ska tex "jobba" halvtid och får boende, liftkort och mat för det.
I Hakuba finns tex Evergreen Outdoor som nästan bara har engelsktalande gäster. Va i kontakt med dom förra året och då verkade det inte helt omöjligt att få jobba lite. Men hade inget visum och efterforskade inte allt för mycket i det då. Men kan ju vara värt att kolla med dom.
Annars är det nog som Vattendroppe skriver, att du är ute ganska sent. Men ett försök kan ju vara att kolla vilka lodger det finns där man riktar sig till engelsktalande gäster och helt enkelt maila och fråga.

Jobba i Japan?
Det är mest aktuellt för nästa säsong (14/15), har andra planer i vinter. Tänkte att det var bäst att vara ute i tid, visum ansökning och grejer tenderar ju att ta tid. Jag hittade Evergreen och drog iväg ett mail, ska jaga vidare och se om jag hittar liknande ställen.

Jobba i Japan?
Grillo sa:
Det är mest aktuellt för nästa säsong (14/15), har andra planer i vinter. Tänkte att det var bäst att vara ute i tid, visum ansökning och grejer tenderar ju att ta tid. Jag hittade Evergreen och drog iväg ett mail, ska jaga vidare och se om jag hittar liknande ställen.
Då är du snarare ute i rejält god tid och det lär gå att hitta nånting iaf :)

Jobba i Japan?
Skulle man vara intresserad så tror jag ju att det borde gå att få jobb i lodgerna, men då får man antagligen söka i augusti/september någon gång. Barer finns ju också, och en hel del kockjobb skulle jag tippa på. Är ju rätt fullt av Australiensare och NZ på de större orterna i Japan

Jobba i Japan?
Problemet är att man kan räkna med lång handläggning av visumansökan. Har man inte en arbetsplats klar, som jag hade när jag fick mitt visum, och som kunde "sponsra" min ansökan, kan man räkna med många månaders väntan. Faktum är att har man inte ett jobb som väntar på en har man nog till och med ganska små chanser att få visum.
Det ska tilläggas att man bryter mot japansk lag genom att aktivt söka jobb på plats i Japan utan att redan ha jobbvisum. Ett litet moment 22, med andra ord.

Jobba i Japan?
Lee-nus sa:
Det ska tilläggas att man bryter mot japansk lag genom att aktivt söka jobb på plats i Japan utan att redan ha jobbvisum. Ett litet moment 22, med andra ord.
Hur är det med att söka ett löfte om jobb ifall man får ett jobbvisum, från en annan plats i världen då? ;) Går nog att komma runt det där! Har hört att det är populärt att åka till Korea för att komma runt 90-dagarsvisum t ex, går nog att nyttja på fler sätt :D

Jobba i Japan?
Vattendroppe sa:
Lee-nus sa:
Hur är det med att söka ett löfte om jobb ifall man får ett jobbvisum, från en annan plats i världen då? ;) Går nog att komma runt det där! Har hört att det är populärt att åka till Korea för att komma runt 90-dagarsvisum t ex, går nog att nyttja på fler sätt :D
Jag har varit inblandad i den här visumhärvan åt bägge håll, så jag har rätt bra koll. Man kommer inte bara runt det, tyvärr. Att lämna landet och komma tillbaka är ju ingen hemlighet, det går ju att tillämpa i fler länder än bara Japan. Generellt, förutsatt att man har arbete klart vid inlämnandet av ansökan, kan man räkna med en handläggningstid på ca tre månader. Vet folk som fått vänta över ett halvår, trots riktigt goda skäl och starka kvalifikationer. För vissa går det snabbare. Varierar mycket med antalet ansökningar, bland annat.

Tillbaka
Topp