Jobba säsongen 2011/2012

EmmaTerese

Ny medlem
Jobba säsongen 2011/2012
Halloj!!

Jag har funderat ett tag på om man skulle jobba en säsong på någon skidort, har hört från flera att det är grymt kul! :D
men frågan är vart man ska åka? det blir nog Sverige eller Norge iallafall! Någon som har erfarenhet att dela med sig av? vart är bäst, lätt med boende och dyl.
Även om det är någon annan som är pepp på att jobba säsong någonstans :D

Tacksam för svar,
ha de!

Jobba säsongen 2011/2012
Jag jobbade i Lindvallen/Högfjället förra säsongen och kommer att hålla till där denna säsongen också.
Jag tror att du kommer få en sjukt positiv erfarenhet från alla skidorter i Sverige eller Norge.
Åre verkar riktigt grymt dock. Lindvallen är riktigt bra vet jag. Jag har även hört mycket gott om Kläppen, Tandådalen, Funäsdalen, Trysil, Hemsedal osv osv! Bara att söka på och hålla tummarna!

Lycka till!

Jobba säsongen 2011/2012
Okej, grymt! :) svårt att välja ju!!! Jag har varit mellan Idre och Sälen men får kolla på Åre också då :)
Men är det lätt att få jobb eller ska man söka sig till flera olika ställen?

Jobba säsongen 2011/2012
Jobbade i Åre förra säsongen och kan varmt rekommendera det :D kommer troligen att jobba där även nästa säsong. Men jag tror att vart man du än hamnar så kommer du få väldigt skoj, det är ett som är säkert :D Åre har fördelen att byn ligger vid skibackarna så man har väldigt nära till allt, sen har de ett ute liv som slår de flesta svenska och norska skidorterna och till sist är det grymt stor skidområde

Jobba säsongen 2011/2012
okej, härligt!! aa det låter ju jättebra! :D
Men är det lätt att få jobb i Åre eller ska man söka sig till andra skidorter också ifall att?

Jobba säsongen 2011/2012
Det beror på vad man tänkt söka och vad man har för erfarenhet, men om man väldigt gärna vill göra säsong och man inte när något spec ställe man känner att man måste till så är det bara att söka på tycker jag :P

Jobba säsongen 2011/2012
Tjo hej! Trysil är riktigt bra. Gjorde förra säsongen och väntar på kommande. Skönt folk, bra variation och längd på backarna och nära till allt. Det mindre bra är väl att uteställena är få och inte så stora. Men det behöver inte vara till någon nackdel beror ju lite på vad man vill ha ut av säsongen. Sälen är inte långt ifrån utifall man vill ha större uteställen att gå på. Bra åkning kan jag lova att du får, sedan har Loven riktigt skön afterskiii bara säsongen dragit igång på riktigt. Extra spännande kommande vinter är att det öppnar ett helt nytt hotell på fageråsen vilket innebär ännu mer folk och fler säsongare. Just ja.... man tjänar fina pengar också! Feel free to ask any question about Trysil If you have any! ;)

Jobba säsongen 2011/2012
Tjo hej! ;) det låter ju också bra, speciellt att du åker tillbaka igen!!
Jag är egentligen inte så noga, det skulle bara vara kul att göra, vart det blir till spelar väl ingen roll egentligen men det är ju kul att veta lite från andra som jobbat ;)
Asså, är det bra betalt?
Haha, okej gött! Tänkte Trysil är inte det ganska dyrt att leva där eller var det lätt att få tag i boende o dylikt?

Tack för svar, ha det gött!!

Jobba säsongen 2011/2012
Danneb86 sa:
Tjo hej! Trysil är riktigt bra. Gjorde förra säsongen och väntar på kommande. Skönt folk, bra variation och längd på backarna och nära till allt. Det mindre bra är väl att uteställena är få och inte så stora. Men det behöver inte vara till någon nackdel beror ju lite på vad man vill ha ut av säsongen. Sälen är inte långt ifrån utifall man vill ha större uteställen att gå på. Bra åkning kan jag lova att du får, sedan har Loven riktigt skön afterskiii bara säsongen dragit igång på riktigt. Extra spännande kommande vinter är att det öppnar ett helt nytt hotell på fageråsen vilket innebär ännu mer folk och fler säsongare. Just ja.... man tjänar fina pengar också! Feel free to ask any question about Trysil If you have any! ;)
Var också i trysil och hade nog dragit tillbaka dit igen om inte dom som hade parken var några jävla retards.
Är jävligt olika vad du får betala i trysil beroende på arbetsgivare, hamnar du på personalhotellet (vilken är ganska stor risk att du gör) Så kommer du får punga typ 3500 norska i månaden. Jävligt fräscht, det ena blev klart i mars 2011. Nära som fan till backen och till de få uteställena som finns.
Uteställena är sådär, Loven är lite högstadie disco style men är ofta hyssat drag på helgerna. T2 har sina upp och ner stunder men på tisdagar är det personoalkväll så då brukar det vara lite folk iaf. Nya hotellet på fageråsen ser riktigt fint ut och stort som fan dessutom. Men se till så att du inte behöver bo nere i byn eller uppe på fageråsen, sydsidan är betydligt bättre att bo på enligt enligt mig.

Jobba säsongen 2011/2012
Jag jobbade som liftwaffe i Tandådalen 10/11, vilket var grymt!

Beroende på vad du vill få ut av en säsong så spelar valet av ort in, men att göra en säsong i allmänhet är stört kul!

Ang. boende så tror jag att vilken ort du än får jobb på så erbjuder dom dig boende (Gäller jobb inom Skistar).

Åre: Har tyvärr aldrig besökt åre så ska inte sia nått om det, men det man hört är att det är kanon! Långa backar, stor anläggning och lättillänglig by.

Hemsedal: Har varit i Hemsedal som gäst och det är det bästa fjäll jag har varit på! Riktig alpkänsla, långa backar i alla riktningar!

Trysil: Precis som Hemsedal så är det långa backar i alla riktningar. Min syster har gjort fyra säsonger som skidlärare i Trysil och hon var grymt nöjd! Jag var i Trysil på Rekryteringshelg och bodde då i de \"sämsta\" lägenheterna, men dessa hade väldigt bra standard!

Sälen: Här gjorde jag som sagt min säsong, närmare bestämt i Tandådalen. Jag jobbade som liftvakt, vilket är allt mellan himmel och helvete! Före jul hade vi en bott på -32 grader, men mot slutet var det 15 grader och klarblå himmel ;) Så i början av säsongen ville man ha ett innejobb, men mot slutet var det grymt! Man får ibland konstiga och tjuriga gäster som inte vet hur man åker lift. Stora fördelar är att man får stå utomhus med sina bästa polare och på hederlig svenska \"tjöta\"! =) Inga förkunskaper krävs, bara att man är öppen, glad och trevlig.

Jag ska även slå ett slag för skidläraryrket i Sälen om man brinner för skidåkning!

Sälen som ort erbjuder väldigt många backar, men de är tyvärr inte så långa, men man fick ut mycket bra skidåkning ändå! Parkerna är också bra! Byn är lättillgänglig med sporthall och systemet ;) Experium i Lindvallen är också ett komplett bygge, bad, surfmaskin och bra resturanger mm.

Nu fick du lite reklam och hur jobben går till, såklart lite \"vinklat\" åt Sälen men det är ju där jag har varit så vad gör man ;D

Summering: Vart du än gör säsong kommer du få SJUKT KUL!!! =)

Lycka till!!

P.S Kolla denna:
Inte jag som gjort den, men hittade den innan jag stack upp. Lyssna på texten så får du ett hum hur det är att vara liftvakt =) D.S

Jobba säsongen 2011/2012
Hej igen alla säsongsarbetare! ;)

Jag har nu skapat en grupp på Facebook för alla som ska säsonga i Lindvallen. Perfekt för att kommunicera med varandra, lägga upp bilder från den kommande säsongen osv :) Kommer bli awesome! Gruppen heter "Vi som ska jobba i Lindvallen 11/12". Bli medlemmar och bjud in folk som ni vet ska jobba där iår med oss! :)

Jobba säsongen 2011/2012
Tildap sa:
Jag åker till Trysil redan i September, tror det kommer bli riktigt bra! :)
Såg att du skulle till Trysil, kanske redan på plats? Vi är två stycken som är på väg dit för att jobba/säsonga..
Har du några tips om jobb (lätt att fixa på plats)?? / bra billigt boende? några bra sidor för att söka via?

Uppskattar alla typ av tips : D!

Niklas

Jobba säsongen 2011/2012
v-larsson sa:
Danneb86 sa:
Var också i trysil och hade nog dragit tillbaka dit igen om inte dom som hade parken var några jävla retards.
Är jävligt olika vad du får betala i trysil beroende på arbetsgivare, hamnar du på personalhotellet (vilken är ganska stor risk att du gör) Så kommer du får punga typ 3500 norska i månaden. Jävligt fräscht, det ena blev klart i mars 2011. Nära som fan till backen och till de få uteställena som finns.
Uteställena är sådär, Loven är lite högstadie disco style men är ofta hyssat drag på helgerna. T2 har sina upp och ner stunder men på tisdagar är det personoalkväll så då brukar det vara lite folk iaf. Nya hotellet på fageråsen ser riktigt fint ut och stort som fan dessutom. Men se till så att du inte behöver bo nere i byn eller uppe på fageråsen, sydsidan är betydligt bättre att bo på enligt enligt mig.
Tjena Danne!
Jobba du när du va där förra säsongen, var isåfall :)? några bra leads om jobb (kanske t.om något gammalt nummer till arbetsgivare)? Kommer om en månad eller två och söker både boende och jobb! Kan ta vad som helst, städa, pist, restaurangbranschen, någon du alltid vet brukar söka personal!?
cheers niklas

Tillbaka
Topp