jumping+ryggskydd=bra?!

fridheim

Medlem
jumping+ryggskydd=bra?!
vet ngn om ett ryggskydd är bra skydd även när man hoppar? undrar hur rörligheten är och hur pass väl det skyddar om man landar pa rygg..

jumping+ryggskydd=bra?!
Det funkar klockrent, men man ska passa sig lite. Det gäller att hitta en modell som passar just dig bra. Fick prova några olika innan jag till slut hittade ett som passade. Det viktiga är att den nedre, ofta bredare, delen på skyddet inte är just, för bred. Då får man inte "magspännet" att sitta ordentligt, vilket får till följd att spännet åker upp o hamnar vid bröstet hela tiden... Sedan ska man passa sig för att köpa ett alldeles för stort skydd. En bra tumregel är att skyddet skall börja vid ungefär sjunde ryggkotan och sluta vid svanskotan nånstans, absolut inte längre.

Sedan ett tips: Köp ett skydd som är lätt att torka o tvätta. Jag skojar inte när jag säger att det luktar fan av det när man har kört med det några veckor.

Har man problem att hitta ett skydd som passar så kika på de skydd som är anpassade för MC. De skydden sitter oftast bättre och tightare mot kroppen.
Lycka till!

//Danne

jumping+ryggskydd=bra?!
Jag köpte ett ryggskydd för mc som jag tänkte åka med. Iofs så har jag mc oxå så det va ju kanske lite därför men det känns ändå tryggare med "ordentliga" grejer. Har sett en del av ryggskydden som e gjorda för skidåkning å jag tyckte dom såg lite klena ut.
Valde dessutom en modell som e gjord som en väst så den sitter hur bra som helst! Använde ett "vanligt" förut med spännen runt midjan men jag tycket att det hade en benägenhet att åka upp eftersom spännena kunde röra sig uppåt å neråt. Det kan iofs bero på kroppsform men det ska ju sitta på plats om det ska göra ngn nytta!
Ang smidigheten har jag inget att jämföra med men jag kan inte tänka mig att det skulle va ivägen när man hoppar lr dylikt.

Ta mc-kort å slå två flugor i en smäll!!! =D

Lycka till!

Tillbaka
Topp