Junior/damskida skillnad

LukasIngvar

Ny medlem
Junior/damskida skillnad
Hej!

Min sambo går i köptankar och har hittat ett par skidor som skulle kunna vara ett riktigt kap. När vi läser om dem på Sport-Conrad står den beskriven som junior- eller damskida (utgår från herrjunior). Detta är dock det enda stället jag sett den stå beskriven som damskida, annars står det att det är en juniorskida.

Är det någon som har någon erfarenhet när det kommer till detta, skulle det fungera bra för henne att åka på dessa? Flex är väl en av de största skillnaderna mellan junior och senior, men är det några fler stora skillnader man bör ha koll på? Har försökt läsa mig till detta på olika forum men inte blivit något klokare..

Här är länk till ovan nämnda skidor hon funderar på: https://www.black-crows.com/magnis-skis-and-bindings

Tack på förhand!

Junior/damskida skillnad
Alltid svårt att säga om en skida passar eller inte.

Black Crows har ju specifika damskidor och jag antar man tagit fram denna skida med liknande egenskaper, fast utan den "feminina" grafiken, som riktar sig till killar 14-18 år.

Förutom kortare längder och mjukare flex på både junior och damskidor tror jag att bindningen monteras något mer fram på damskidor. Så exempelvis på en unisex slalomskida med förmonterad rail skruvar man fast tå och häl typ 1 cm längre fram på damskidan. Jag känner inte till några andra generella skillnader, förutom modellnamn och grafik.

Jag hoppas Magnis är bra för jag köpte den otestad till min junior i våras.

Junior/damskida skillnad
Beskrivningar av skidor och deras tilltänkta målgrupp kan vara lite all over. När det gäller dam- och/eller juniorskidor, som du skriver, kan det handla om mjukare/annan flex, kortare längder och tydligen ibland annan rekommenderad monteringspunkt för bindning (har inte stött på denna personligen). Men många "dam-modeller" är också exakt samma som herr, fast annan lack bara. Som till exempel Völkl Kenja (dam) -- Kendo (herr). Det är bara lacken som skiljer, ingenting annat. Så du måste kolla för den specifika modellen.

Tillbaka
Topp