Juniorpjäxor till vuxen?

hk95mbg

Ny medlem
Juniorpjäxor till vuxen?
Hejsan!

Har en fundering...Jag letar nya pjäxor och det är inte så lätt. Är 43 år, väger 58 kg, är 168 cm lång och kvinna.

Problemet är att jag har väldigt smala föttter 93 i lästbredd. Hittar inga tillräckligt smala pjäxor. Har även väldigt smala vader. Har sett att många juniorpjäxor har mycket smalare läst. Vad är egentligen skillnaden mellan en juniorpjäxa och en vuxenpjäxa?

Jag har åkt skidor en vecka om året sen jag var fem år...med ett uppehåll på drygt 10 år. Började åka igen för 8 år sen och åker nu en hel vecka +!på helgerna vintersäsongen....Är alltså inte nybörjare...Har ett par pjäxor som är 100 i lästen och JÄTTEstora...de flaxar omkring när jag åker och det är sjukt jobbigt...

Min fråga är...kan man som vuxen åka med en juniorpjäxa eller är det bara dumt?

Juniorpjäxor till vuxen?
Är inte lika kunnig jämfört med många andra här på Freeride men det jag kan komma på är väll att juniorpjäxor inte går lika långt upp i flex som vanliga pjuck. Behöver du inte högre flex än vad en juniorpjäxa erbjuder ser jag dock inga problem med att satsa på det.

Senast ändrad:
Juniorpjäxor till vuxen?
Du har inte nämnt vilken strl du har på fötterna.

Pjäxors läst brukar mätas på strl mp26,5, så har du en kortare fot än så är pjäxan smalare-
-än angivet mått.

Junior pjäxor brukar som Hagehed nämnt vara lägre än senior pjäxor och eftersom du inte är speciellt kort tror jag inte det blir helt lyckat.

När det gäller att rekommendera en pjäxa är det minst sagt vanskligt. Du kan ha en hög vrist
eller en låg exempelvis. Men du kan ju testa Nordica Dobermann GP 110w, Lange-
-110 Lv w eller Head Raptor 90 RS W. Men det är bara du som kan avgöra vilken pjäxa som passar din fot ingen annan så jag föreslår att du går till en välsorterad butik och talar med en kunnig säljare och testa så många pjäxor du kan.

Lycka till.

Juniorpjäxor till vuxen?
Jag är kortare än du, 157 cm, och väger ca 60 kg. Juniorpjäxor med 93 mm-läst fungerar kanon för mig. Något du ska tänka på är att juniorpjäxor är kortare i skaften än seniorpjäxor. Har man kortare ben, är det bara bra. Du behöver dock prova dig igenom sortimentet för att se vad som passar din fot. Juniorpjäxor tenderar att vara betydligt mer förlåtande och mjukare, vilket kan - som i mitt fall- medföra att du behöver racinganpassade pjäxor. Risken är dock att skaften blir för korta för dig. Jag rekommenderar egentligen ogärna pjäxor utan att ha sett din fot och ovetandes om din åkstil, men nedan kommer några förslag baserade på lästbredd. Generellt sett hittar du inte läster under 99 mm på någon av de stora sportkedjorna. Du behöver någon som har ett brett sortiment av olika pjäxor. De här finns sällan eller aldrig hos jättekedjorna:

Tecnicas R-serie har 93 mm-läster i seniorsegmentet med lite olika flextal.
Förutom ovan har Atomic juniorpjäxor med flera olika lästbredder. Atomics Redster FIS i seniorsegmentet finns i 95 mm-läst i flera olika flextal. Med padding och pill kan du lätt korrigera bredden.

Juniorpjäxor till vuxen?
Min fru har också junior race pjäxor, Head Raptor B5 RD flex 100-110, som passar nu väl för henne efter flera besök till en bootfitter. Dom är smala som fan! Hennes fötter är 22,5, och hon har också Dynafit TLT-5-turpjäxor, som sägs vara smala. Men, TLT-s är verkligen mycket bredare än de där junior race pjäxor. Så jag tror att junior race pjäxor kan vara ett bra alternativ för dig.

Senast ändrad:
Juniorpjäxor till vuxen?
Det fiins JR race med hård flex, så prestanda är inte ett problem. Det som kan bli klurigt är atg dom har en lägre "cuff", skaft. Om du har långa underben kan dom hamna lågt så att du får svårare att sätta tryck på plösen. Sedan har racepjäxor tunnare innersko och blir därför lite kallare. Går att lösa med värmesulor om man är frusen av sig.

Juniorpjäxor till vuxen?
Hej
Min kvinna har haft samma problem till jag satte ett par Dynafit touring pjäxor i damläst på hennes fötter.
Enda nackdelen med touringskor är att du måste välja bindning kompatibelt med gummisulor.
Men nackdelarna uppväger bekvämligheten dels med att ha ett gåläge och att slippa halka omkring på hala race sulor. Många som halkar omkring i backar (utan ) skidor med småbarn uppskattar gummisulor enormt.
För att minska volymen på ett par pjäxor är ett bra knep att lägga en sula i lämplig tjocklek under innerskon.
Lycka till

Senast ändrad:
Juniorpjäxor till vuxen?
Jag kör också pist med ett par junior racing pjäxor med hård flex och är helnöjd. Är kort med likaledes korta ben så den låga cuffen var inget problem, snarare tvärt om.
Som nämnt så är de relativt kalla men för mig har det ändå varit ok. Saknar emellanåt gåläget som jag hade på mina gamla - men åkglädjen är desto större.

Juniorpjäxor till vuxen?
Tack för era svar! Jagvfår fortsätta provandet och jakten på en smal seniorpjäxa då tror jag...Har dessvärre långa och smaka underben, så då är kanske en juniorpjäxa inte så bra trots allt..

Juniorpjäxor till vuxen?
Det är en hypotetisk fråga. Svaret är: prova!
Om en jr-racepjäxa funkar kan du också glädja dig med att den kostar 2-3' mindre än motsvarande seniormodell.

Tillbaka
Topp