Justera bindningar Freeflex Pro 14

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 152328
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 152328

Guest
Hej!

I helgen köpte jag ett par fina skidor samt pjäxor här på Freerides köp&sälj. Kul! Första gången jag investerar i egna grejor. Brukar hyra annars. Just nu är jag på jakt efter beskrivning på hur man justerar bindningarna? Kvinnan som ägde skidorna har 2,5 pjäxstorlekar mindre än mig. Jag frågade i min lokala sportaffär om de kunde hjälpa mig och de sa "inga problem, bara vi har en mall". Jag trodde de menade typ en pdf men jag inser att de menar en fysisk mall av metall. Skulle någon vilja dirigera mig åt någon guide på nätet där man kan lära sig mer om detta? Jag kan verkligen ingenting!

Tack på förhand!

Efter en snabb sökning hittade jag Fischers tekniska manual http://asp.fischerskis.com/reference13/FischerSkisUS AlpineTechManual12 13.pdf , från sidan 13 och vidare hittar du allt och lite till du behöver veta om Fischers bindningar. Det är ganska mastigt ... Tyrolia, Fischer och Head är i stort sett likadana bindningar.

Men till din fråga. De flesta bindningar går att justera några centimeter. Det görs i de flesta fall på häldelen. Räcker inte denna justeringsmån till får man montera om bindningen, vilket förenklat innebär att man plockar av bindningen, fyller i de gamla hålen och borrar nya. Detta kan man göra efter en "pappersmall" men butikerna har styrmallar i metall som gör arbetet betydligt enklare.

Vill du lära dig mer om att montera själv kan du studera MnOs utmärkta artikel. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=48290

/MM

Är det en fast monterad bindning eller en systembindning (dvs som sitter på någon form av platta med justering)? Många skidor under 100mm idag har systembindningar och då är det så gott som alltid lätt att justera för olika storlekar. Ta en bild på skidorna och bindningen och lägg upp här så kan säkerligen forumet reda ut hur du ska göra...

Tack för hjälpen! Jag har inte hunnit läsa artiklarna än men jag uppskattar dem mycket!
:)

Tillbaka
Topp