Ja vad ska man säga.......detta är ju ett vanligt scenario idag, vare sig det gäller bilar eller skidor.
Visst kommer både Völkl, Marker, Marmot och K2 att tjäna på en sammnslagning tekniskt såväl som marknadsmässigt men man hoppas ju ändå på att de olika märkenas integritet kommer att behållas.
Något som genomsyrar denna tråd är att Völk skulle stå för en Kvalité som inte K2 når upp till och till detta ställer jag mig undrande....vad grundar sig detta på ???
Kikar vi rent alpint så har ju K2 en marknad=Zero, inget snack...dom är stora i Staterna och Canada men inte i Eurpa FIS-Världen där märken som Völkl, Salomon, Dynastar, Rossignol och övriga Europeiska märken regerar...World Cup ÄR trots Bode Miller en Europeisk förteelse, har alltid varit och kommer alltid att vara........
Kikar man på Big Mountain osv så har K2 en betydligt större marknad...såväl på Fatskis som Allmountain.....det finns anledningar (förutom ekonomiska) att K2 sitter på fötterna på legendarer som Doug Coombs och Glen Plake.....
Problemet med K2 skidornas toppmodeller är att de kräver en hel del av åkaren för att komma till sin rätt.....är man en 18 årig jibber på 60-70 kg som många här på sidan är och spenderar den största tiden i funparken så finns självfallet bättre val, detsamma gäller puderplöjare i samma viktklass.......en skolad portnötare på 90 kg som har gått över till freeride och har tryck i bitarna kan plocka ut skidornas hela register på samtliga underlag.....jag själv kör ett par K2 Axis Pro och dom är toksköna såväl på hårt underlag som i meterdjup puder....i hög fart på skär är dom även en gedigen cruisingmaskin som är väldigt stabila...trots att jag väger 93 kg......i kortsväng så får man jobba aktivt för att få nåt att hända och det är ju precis som det ska vara......men framför allt så funkar dom som jag vill på de öppna ytorna på hela berget och de trivs som en gecko på Koh Tao i powpow
Nu är det ju inte skidan som gör skidåkaren men jag har testat en del modeller och fann denna vara den klart bästa.....den enda som kunde konkurera var Head Monster.
Jag har åkt på K2 sen början på 90-talet, då ett par Unlimited VO samt ett par rena specialslalomskidor för Pist och jag har varit helnöjd med Kvalitén...det började med att jag hyrde upp mig på ett par K2 uner en vistelse i Squaw 1989...då hade jag åkt Elan i många år men jag blev fast direkt...
Man får dock inte glömma det faktum att vi snackar allmountain skidor här....hur K2:s fatskis och rena pistskidor är vet jag inte...