K2 HardSide 11/12 - rätt skidor för mig?

JoPet

Ny medlem
Satt och "fönstershoppade" lite på SC.
Hittade massa saker man vill ha.
Men sen började man räknade lite på priserna. Och med en € på under 8,50 så är priserna inte farliga alls.
Lite drygt 3k för ett par kompletta skidor :)

Har fastnat för skidåkning igen, efter ett uppehåll på närmare tio år.
Sladdar för närvarande runt på ett par gamla slitna Armada, samt att jag har åkt lite på lillebrors Troublemaker.
Har alltså inte så mycket att jämföra med. Och inte så värst bra koll på vad som passar mig.

Jag fastnade för K2 HardSide 11/12.
Skulle dessa kunna passa mig? Och min åkning? Några alternativ i samma prisklass?
Vilken längd skulle vara lagom för mig? 181/188?

Längd: 184
Vikt: 85-90
Åknivå: Medel+
Åker: 80/20 pist/off-pist - till största del i Sverige. Ska förhoppningsvis bli större andel off-pist.

Och sedan kommer frågan, vilka bindningar ska man ha?
Marker Griffon 13 White/Black 11/12
Marker Squire 11 White/Black 12/13
Har jag kikat på.

Tack på förhand
Johannes

Hehe, Har sedan någon timme kollat på exakt samma deal! (lugnt, vi har olika längd).

Är Griffon bindningen att ta? Har försökt läsa på lite och hade fastnat för Salomon STH 14 Driver.

edit: Hardside 181 med griffon beställda! 399 euro och fri frakt ca 3400 kr

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Hardside 188 med Griffon, blir kanon och kanonbilligt.
Vad bra :)
Har du erfarenhet av dessa skidor själv?

Men "dum" som man är, så fortsatte man självklart att kolla.
Hardside 12/13 + Griffon 11/12 kostar ju bara 100 € till...

Nu fick man lite att fundera på... :|
Om skillnaden och att "ha det senaste" är värt det...

Kör hardside 181 med dynafit och är supernöjd. Har kört griffon på hyrskidor, har inte varit några problem. Du är något längre och något tyngre än mig = gå på de längre skidorna.

Det är inte värt att lägga €100 på en årsmodell nyare, skidan är (i princip) densamma, du kommer inte känna någon skillnad på dem.

(Ja, mina svar är lite korta och dryga, men jag har suttit hemma hela veckan och varit sjuk när mina polare har varit och klättrat i Nissedal. Jag har rätt att vara kort och dryg.)

Min rekommendation är att inte köpa griffon bindningar har gått sönder för mig och alla mina vänner, antingen fjädern eller så har bakdelen gått av... Satsa på snäppet bättre bindningar. Jester är ett kanonval enligt mig, styva och pallar sjukt med tryck!

Hardside är en riktigt bra allroundskida med ett visst fokus på pist och hårt underlag. Den är en förvånansvärt stabil, kvick och lätthanterlig skida i pisten. Går förvånansvärt bra även på riktigt hårt underlag. Men personligen tycker jag den är lite för smal och hård för att vara riktigt rolig i offpisten. Är man så stor som du och du vill utvecklas utanför pisterna får du en mycket roligare skida i Sidestash, 1 cm bredare och snäppet mjukare flex gör den till bra mycket trevligare på lösare underlag.

Så om ditt fokus är på hårt underlag och pist med några enstaka besök utanför pisten är Hardside ett bra val. Kommer du att köra stora berg (läs Alperna och Åre) är 188 cm givet. Kommer du mest att köra i småbackar ( läs Sälen och liknande) får du en lite kvickare skida om du väljer 181 cm, men tappar i bärkraft i lössnön ...

Väljer du Sidestashen är det offpist i första hand och då känns 188 cm givet. Mycket lätthanterlig skida på lite mjukare underlag, går även bra i pisten men är ärligt talat inte så underhållande om det är hårt (även om man klarar sig med hedern i behåll i princip överallt på berget).

Yo, jag har kört ( och ägt ) båda!

/MM

+1 på MountainMans beskrivning som stämmer med mina erfarenheter av båda skidorna.
Tänker du åka 80/20 pist/offpist så kommer du att ha roligare på Hardside, men planerar du att åka mer offpist så blir Sidestashen bättre.

Själv väger jag ca 85-87 pannor och har kört på båda skidorna i 181cm varianten och har faktiskt aldrig upplevt dom som för korta, dom mäter ju ca 182cm (gott och väl 2-3cm längre än mina 182 Purple Haze ;-)) och helt utan twintip.

Angående bindnigar så tror jag du bör undvika Squire, Griffon duger och Jester är ännu hållbarare (mer metall).

Vattendroppe sa:
Kör hardside 181 med dynafit och är supernöjd. Har kört griffon på hyrskidor, har inte varit några problem. Du är något längre och något tyngre än mig = gå på de längre skidorna.

Det är inte värt att lägga €100 på en årsmodell nyare, skidan är (i princip) densamma, du kommer inte känna någon skillnad på dem.

(Ja, mina svar är lite korta och dryga, men jag har suttit hemma hela veckan och varit sjuk när mina polare har varit och klättrat i Nissedal. Jag har rätt att vara kort och dryg.)
Okey :)

Nej, det är sant. Är ju bara pengar man kan lägga på annat.
Sen var 11/12 snyggare.

Ja, det rättfärdigar helt klart korta/dryga svar ;)

S-Vicini sa:
Min rekommendation är att inte köpa griffon bindningar har gått sönder för mig och alla mina vänner, antingen fjädern eller så har bakdelen gått av... Satsa på snäppet bättre bindningar. Jester är ett kanonval enligt mig, styva och pallar sjukt med tryck!
Okey, låter ju inte så roligt.
Dock är det ju många som rekommenderar Griffon.
Så får fundera på saken.

Mountain_Man sa:
Hardside är en riktigt bra allroundskida med ett visst fokus på pist och hårt underlag. Den är en förvånansvärt stabil, kvick och lätthanterlig skida i pisten. Går förvånansvärt bra även på riktigt hårt underlag. Men personligen tycker jag den är lite för smal och hård för att vara riktigt rolig i offpisten. Är man så stor som du och du vill utvecklas utanför pisterna får du en mycket roligare skida i Sidestash, 1 cm bredare och snäppet mjukare flex gör den till bra mycket trevligare på lösare underlag.

Så om ditt fokus är på hårt underlag och pist med några enstaka besök utanför pisten är Hardside ett bra val. Kommer du att köra stora berg (läs Alperna och Åre) är 188 cm givet. Kommer du mest att köra i småbackar ( läs Sälen och liknande) får du en lite kvickare skida om du väljer 181 cm, men tappar i bärkraft i lössnön ...

Väljer du Sidestashen är det offpist i första hand och då känns 188 cm givet. Mycket lätthanterlig skida på lite mjukare underlag, går även bra i pisten men är ärligt talat inte så underhållande om det är hårt (även om man klarar sig med hedern i behåll i princip överallt på berget).

Yo, jag har kört ( och ägt ) båda!

/MM
Oj! Vilken utförlig recension. Det uppskattas verkligen!
Ja, egentligen skulle jag ju vilja säga att det bara kommer bli puder på stora berg. Och fetare skidor = coolare! Men ska man vara realist kommer jag nog ha större nytta av ett par skidor som är bättre i pisten och okey utanför.
Och kanske i ett senare skede köpa ett par rena puderskidor.

Är nog mest längden jag är fundersam över.
Lutar nog åt 188. Blir de för långa har man ju en anledning att köpa nya, hehe.

Stefans sa:
+1 på MountainMans beskrivning som stämmer med mina erfarenheter av båda skidorna.
Tänker du åka 80/20 pist/offpist så kommer du att ha roligare på Hardside, men planerar du att åka mer offpist så blir Sidestashen bättre.

Själv väger jag ca 85-87 pannor och har kört på båda skidorna i 181cm varianten och har faktiskt aldrig upplevt dom som för korta, dom mäter ju ca 182cm (gott och väl 2-3cm längre än mina 182 Purple Haze ;-)) och helt utan twintip.

Angående bindnigar så tror jag du bör undvika Squire, Griffon duger och Jester är ännu hållbarare (mer metall).
Ja, jag tror faktiskt att Hardsiden kommer att passa mig bäst.

Okey, nu blev jag bara mer fundersam över längden :P
Synd att man inte har testat på så många olika skidor själv, så man får gå mycket på vad andra tycker.

Tackar så mycket för alla synpunkter och tips! :)

Jag väger in strax över 90 kg och har egentligen inte upplevt Hardside 181 cm som för kort avseende stabilitet. Däremot agerade den sjunkbomb i djupsnön (jämfört med ett par fetare lössnöflexande lagg). Troligtvis hade jag fått betydligt bättre flyt i utanförpisten med 188 cm ...

Tror ett par 188 cm blir mer allround med tanke på din vikt (men du kommer säkert att trivas med ett par 181 cm oxå förutom när det bjuds på avancerad djupsnökörning). Skulle jag köpa ett par Hardside idag som allroundskida (vilket den får betecknas som) skulle jag definitivt gå på 188an!

/MM

Mountain_Man sa:
Jag väger in strax över 90 kg och har egentligen inte upplevt Hardside 181 cm som för kort avseende stabilitet. Däremot agerade den sjunkbomb i djupsnön (jämfört med ett par fetare lössnöflexande lagg). Troligtvis hade jag fått betydligt bättre flyt i utanförpisten med 188 cm ...

Tror ett par 188 cm blir mer allround med tanke på din vikt (men du kommer säkert att trivas med ett par 181 cm oxå förutom när det bjuds på avancerad djupsnökörning). Skulle jag köpa ett par Hardside idag som allroundskida (vilket den får betecknas som) skulle jag definitivt gå på 188an!

/MM
Ja, det får bli ett par 188.
Bigger is better :P

Men när man trodde att allt var klart för beställning, så måste man ha måttet på sulan.
Har ett par äldre Salomon X-Wave, som jag inte har något exakt sulmått på. Och tyvärr står pjäxorna i stugan 30+ mil bort, så blir svårt att mäta.

Går man efter dagens tabell på http://www.salomon.com/se/size.html
Så ligger sulmåtten för 28/28,5 mellan 325 och 328.
Men det betyder ju inte att det samma gäller för mina pjäxor.

Är det någon som har koll på detta?
Vågar man göra en chansning på 325? Hur stor roll spelar ett par mm hit eller dit?

snej sa:
http://www.tetongravity.com/forums/archive/index.php?t-174568.html sannolikt 325mm och nej, jag tror inte du känner av den skillnaden
Tackar så mycket för länken :)

Har ett vagt minne av att det är 325.
Så får bli så.

Nu har man fått paket :D

Beställde kvällen den 14:e.
Skickades den 17:e.
Leverans idag, (20:e).
Får ses som helt okey.

Extra tack till killen på Berglund Transport, som kör för UPS.
Var lite "orolig" för leveransen, då jag inte kan vara hemma och vänta på paket en hel dag.
Men han ringde en kvart innan han skulle vara framme.
Förklarade som det var, att jag inte var hemma.
Inga problem enligt honom, han kunde bara ställa i paketet i något av uthusen (bor på bondgård).

Så nu är det bara att vänta på snön...

Tillbaka
Topp