K2 Hardside till medelåkare?

Alfakrull

Medlem
Min vän letade ifjol efter skidor till sin säsong i Hemavan och jag fick henne att köpa ett par hardside med hudar till ett bra pris här på freeride. Hennes knä satte dock stopp för åkningen innan hon tagit sig iväg och skidorna blev stående. Denna vintern har min flickvän fått upp ögonen för utförsåkning och är sugen på toppturande efter tio år som plattförsskidåkare. Tekniken är alltså inte i topp efter fyra skiddagar hittills, hon tar sig ner med okej sladdsvängar i hyggligt tempo i röda backar, tenderar till plog i de brantaste och isigaste partierna. Detta var på hyrutrustning men hon är sugen på eget, speciellt för enklare toppturer. Frågan är hur mycket fel skida hardside är? Har inte åkt på den själv tyvärr.

Skidan: K2 Hardside 174cm från 2012, relativt lång radie
Flickvännen: 180cm och 75kg

Vad tror ni?

Min gissning är att det inte blir alldeles för fel, om än inte optimerat. Jag har åkt en del på tidiga annex 98 som väl är tämligen lik hardside, och tycker inte den känns särskilt svåråkt.

MnO

Aktiv medlem
Jag köpte ett par Atomic Access (100mm under fot) med turbindning till min flickvän som vid det tillfället var helt grön på att åka skidor. Tanken var att det skulle vara ett par skidor som hon skulle växa in i efterhand och att det skulle vara enkelt att ta steget utanför pisten för att kunna känna på lite "riktig" åkning när hon var redo för det. Hon började med ett par Head random pistskidor av enkel stormarknadsmodell och körde några dagar på dessa, men kom inte riktigt igång. Efter en miss där Headskidorna glömdes hemma under en Sälenhelg testades Accessen aningen motvilligt. Till både min och kanske ännu mer flickvännens förvåning åkte hon omedelbart bättre och med avsevärt med självförtroende med de större skidorna. Vid nästa åktillfälle testades båda och hon föredrog utan minsta tvekan 100mm:arna före de smala pistskidorna, trots att hon definitivt är en bra bit från att vara ens medelåkare än så länge. Hon har därefter aldrig ens tagit med smålaggen, utan åker på 100mm hela tiden.

Med andra ord är lite ökad midjebredd inget att vara rädd för även om det är tidigt i åkarkarriären. Nu är K2 Hardside lite mer krävande och lite mindre reaktiv och spänstig i jämförelse med Atomic Access, men det är ändå en skida som rör sig i ett liknande marknadssegment. Eftersom du redan har skidorna (om jag förstod det rätt) är det bara att testa och se hur det går.

Alfakrull

Medlem
Ja 80-100mm midja har jag väl tänkt är ganska rimligt att satsa på så funderingen var mest om det är en tillräckligt lättkörd konstruktion för henne, typiskt svårt att veta utan att ha åkt skidan. Tänker dock att det är en relativt kort längd i förhållande till åkaren vilket borde underlätta lite. Skidorna är fortfarande i min väns ägo men går att köpa till kompispris, därav uppkom funderingen. Tack för input i alla fall!

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp