Köpa all-mountain: K2 Hardside?

AxelFyren

Ny medlem
Hej!

Har tidigare inte åkt mycket puder alls, men är sugen på att börja utforska mer. Speciellt eftersom Alpenresa planeras, så hoppas på lite puder! :D Åker idag på ett par Stökli Spirit Globe, men de är inte särskilt lämpade för off-pist. Har tidigare alltid åkt på pistskidor. Anser mig vara god-avancerad åkare (i pisten dvs...). Väger 78kg, 179cm lång.

Kommer som vanlig bli en hel del pist också, men vill ha ett par lagg som tillåter offpist utan att för den delen göra mig tokig så fort det bli hårdare i pisten. Har nu möjlighet att köpa ett par begagnade K2 HardSide 174cm, vilket känns som en vettig skida. Vad tror ni? Är dessa tillräckligt breda (98cm under foten) för en bra off-pistupplevelse, eller ska jag våga mig på ännu bredare? Själv har jag vääääldigt dålig koll på utrustningsbiten...

Tack för hjälpen! :)

Senast ändrad:
Go for it! Har personligen kört 2 uppsättningar Hardside för att nu köra på Seth Pro Model 120. 174 låter kort? Själv är jag 177 och kör på 181...

Hardside. Funkar grymt även i pist.

Beroende på årsmodell så gillar jag den nya rocker principen som även tillåter en skida av 120 bredd att kanta bra i pist.

Mvh Johan

johanfp sa:
Go for it! Har personligen kört 2 uppsättningar Hardside för att nu köra på Seth Pro Model 120. 174 låter kort? Själv är jag 177 och kör på 181...

Hardside. Funkar grymt även i pist.

Beroende på årsmodell så gillar jag den nya rocker principen som även tillåter en skida av 120 bredd att kanta bra i pist.

Mvh Johan
Tack för svar!

Jo, är lite orolig över längden... Mina Stökli ligger på 176cm tror jag (känns bra) och man vill kanske inte gå ner i längd när man ska utanför pisten... Samtidigt kommer jag nog köra en hel del uppkörd offpist, då vill man kanske ha något kortare?

Hård övervägning om jag ska passa på detta erbjudandet och vänta på några vettiga 180cm skidor dyker upp här kanske?

Edit: Ligger ett par 181cm K2 Sidestash här på marknaden, vad tror ni om det? För mycket offpist inriktat?

Senast ändrad:
174 är nog för korta. Körde själv på 181 och jag är mindre än dig. Sidestash kan nog funka bra också.

Jag hade gått upp i längd (180 cm minst) och upp i bredd (all mountain enligt mig idag är 104-108).

Tror inte att du kommer att ångra det. Och montera inte bindningarna för långt bak om skidan är hyffsat balanserad.

Jag har ett par k2 hardside 174 och deras skidor är längre än angivet. Hardside 174 är 177cm långa, Det finns många här på forumet som har k2 skidor i stallet och dom flesta kan nog skriva under på att dom är längre än angivet. Jag är 175 cm kort och mina är längre än mig.

Senast ändrad:

@AxelFyren
Som tidigare skribenter antyder är 174 cm för kort för att du ska få bra flyt i lössnön. Bredden räcker (jorå) för att hålla dig flytande om du har en tillräckligt lång skida, med din vikt och "god-avancerad" ska du gå på minst 181 cm, tveklöst. Jag körde första modellen av Hardside i 181 cm och med mina 94 kg gick de som ett spjut i pisten men saknade det riktiga flytet i lössnön, jag sålde dem och köpte istället ett par Sidestash (108 mm) i 188 cm som håller bra än i dag och är ett säkert kort i alla typer av offpistkörning! :-) Så gå definitivt lite längre (och lite bredare om du vill ha riktigt bra flyt i det lösa)!

/MM

Supertack för alla svar hörni!

Sidestash-skidorna var 181 långa, så dom hade ju varit perfekt, tyvärr sålda...

Blev lite triggerhappy och köpte Hardsideskidorna iaf... Inga stora pengar dock -> ingen skada skedd om jag behöver köpa andra! Får se hur dessa känns helt enkelt, kan ju vara ett bra sätt att få känn på offpisten iaf :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp