k2 Hardside vs k2 Coomback?

Hej,

Jag vill köpa nya skidor. Har kikat på k2 Hardside och k2 Coomback främst. Jag åker 60% pist och 40% offpist ungefär. Är relativt god åkare men vill bli bättre på offpist. är 178 lång och väger cirka 78 kg.

Jag undrar om de tär någon som har testat båda och rekommenderar den ena eller den andra samt också vilken längd? 174 eller 181? Jag är ju mittemellan dessa längder..
Vad tror ni?

Ska resa med UCPA till Argentiere i påsk och vill nog ha med egna skidor, har en känsla för att de skidor man får låna där inte är det allra senaste?

Tacksam för tips!
MVH
Rikard

Hej åker Hardside. Tror största skillnaden ligger i att hardside är betydligt styvare vilket gör att de sköter sig mycket bra i pisten oxå. Måtten på skidorna är väldigt lika precis som vikten. Jag är 180cm och kör 181cm. K2 har "äkta" 181cm i längd hade inte gått på kortare.

Kör oxå Hardside men har aldrig stått på ett par Coomback. Coomback är en capkonstruktion som gör skidan mycket lätt och följsam medan Hardside har en mer avancerad uppbyggnad av sidorna och har även metallaminat. Detta gör Hardsiden vridstyvare och mer dämpad och sannolikt en betydligt bättre skida i pist.

Är ditt fokus på offpisten och du vill ha en så lätt skida som möjligt för turåkning är Coombacken ditt val. Vill du ha en skida som även går att pressa i hård pist är Hardsiden rätt.

Med dina 78 kg är 181 cm rätt längd. Men du kan gå upp till 188 om du villa ha en mer fartstabil skida och på köpet får du även snäppet bättre bärighet.

Så ... 60/40 ... relativt god åkare ... 181 cm Hadside kan inte vara fel!

/MM

Hej,

Jag har nagra(obs!)testak pa vardera skidan. Hardside 181 och Coomback 174. Coomback skidan kandes valdig latt, och vore perfekt for turer, men jag tyckte att den slappte lite mycket i pist. Kan dock delvis bero pa att 174 ar for korta for mig. Hardside kandes betydligt styvare, med battre carving egenskaper.

Kop absolut 181cm!

Här är en till Hardsideåkare jag är 176 / 75 kg och kör på 174 vilket känns perfekt för mig (K2s skidor är ju ca 5 cm längre än vad andra märken säger...) dom går som tåget i pisten och i alla fall jag upplever inte att bredden gör dom svåråkta på hårt underlag. Det är ingen svåråkt extremt styv skida utan bara "rätt" helt enkelt! Hoppas på att testa dom i lössnö vecka 8 då jag åker till Frankrike återkommer om vad jag tycker om bärighet och följsamhet och kommer kanske också sjunga tiprockerlovsång efter det! he he

allezallez sa:
Här är en till Hardsideåkare jag är 176 / 75 kg och kör på 174 vilket känns perfekt för mig (K2s skidor är ju ca 5 cm längre än vad andra märken säger...) dom går som tåget i pisten och i alla fall jag upplever inte att bredden gör dom svåråkta på hårt underlag.
K2-skidor utan twintip är inte så pass mycket längre än vad måttet anger. Avsaknaden av twintipen gör att skillnaden mot övriga marknadens mått halveras. Så en en 174 Hardside är 175,5cm någonstans skulle jag tro om du mäter den med rakt måttband.

En tanke till...om dom inte bytt ut hela skidsortimentet i Argentiere så lär du ju få ett par Rossignol B3 om du är duktig och skall åka offpist. Det är ju en skön skida med 83 mm under foten och bra bärighet för sin bredd. Hardsiden är ju dock helt klart en stabilare/bättre och skönare skida enligt min mening!

Hej igen, tack för alla tips. Lutar åt Hardside 181, också för att Coomback inte finns i 181 hos SC (just nu iallafall).

Sen är det ju det med bindningar.
Jag har kikat på följande, så att totalpriset blir 449 EUR eller lägre:

Atomic FFG 12
Marker Free 12
Marker Griffon 12
Rossignol Freeride 120

Vilka ska man välja?

//Rikard

Marker Free 12 går definitivt bort! De övriga är alla OK och jag tror inte det spelar någon roll vilken du väljer.

Atomic = Salomon
Rossignol = Look/Dynastar

Jag har personligen mycket goda erfarenheter av Rossignol/Look/Dynastar. Ett mycket bra alternativ!

/MM

PS! SC får inte in fler Coomback denna säsong ... DS!

Senast ändrad:
Ett litet tips : kolla engelska webbutiker. Har inte foljt med pundets utveckling efter julen, men i Okt-Nov var det betydligt billigare att kopa K2 i England an i euro-lander (t.om Sport-Conrad)

Men snowandrock.com har inte ens K2 Hardside skidor. Ett problem som jag stötte på när jag köpte mina skidor för 3veckor sedan var att många modeller var slut, framförallt i rätt längd.

Tack för alla svar och kommentarer, jag vet att det finns många trådar om montering av bindningar hos Sport-Conrad, men ska man beställa monterat eller inte?
P.S: Det dumpar i Malmö, synd att det är så platt!

//Rikard

För 300kr kan du montera ordentligt i Malmö på Snö & Sjö. Så tänker jag gör med mina nästa skidor från Sport-conrad.

Jag har köpt tre par skidor de senaste åren från SC, alla med monterade bindningar och inte haft några problem. Om du inte själv är en fena på montering och strävar efter millimeterprecision är jag övertygad om att du inte får en sämre montering hos SC än i de flesta lokala skidbutiker. Låt SC montera (enklast och billigast)!

/MM

Den stora skillnaden på Hardside och Coomback är att det är metall i Hardside vilket det inte är i Coomback. Detta gör Hardsiden mera fartstabil och torsionsstyv speciellt på hårdare underlag.
Jag skulle absolut satsa på Hardside i 181 cm om du tänkt att ha alpin bind på dom som du skriver. Enda gången jag skulle valt Coombacken framför Hardsiden är om du vill ha en ännu läätare skida och jagar gram för turande. Annars helt klart Hardside.

Gällande bindningar så satsa på antingen Marker Griffon eller Ross 120

Banzai: Har du tips på någon webbutik som har K2 Hardside i 181 cm? Har kikat runt på nätet och det verkar framför allt finnas 174 cm-versionen kvar.

vahlfisk sa:
Banzai: Har du tips på någon webbutik som har K2 Hardside i 181 cm? Har kikat runt på nätet och det verkar framför allt finnas 174 cm-versionen kvar.
Jag köpte mina hos Lännasport. Bra service, okej pris för att vara i Sverige 6690kr med Griffon. Kostar cirka 4500 från Sport-conrad men de har inga i lager. Finns säkert fler butiker därute men har du bråttom är det Länna som gäller, Lycka till.

Provade bada i Italien tidigare i vinter, med Marker Baron bindningar. Coombackskidan ar bra mycket mjukare, vilket iofs ar helt ok i bra puder. Jag foredrog dock Hardside, som ar betydligt mer allround, vilket gor den roligare i mer varierade forhallanden (och hur ofta ar det bara puder under en sasong..?). Den funkade bra i allt fran lossno till bristande skare, stenhard puckel och ren is. Och jag rekommenderar verkligen Marker Baron/Duke. Stabila bindningar, samtidigt som skidan blir mycket mer anvandbar (las: mer puder per peng!). Tunga forstas, om tur ar hogsta prio, men a andra sidan garanterar de riktigt bra akning utfor. Sport Conrad verkar ha slut pa Hardside, men Ski Bartlett har kvar (http://www.skibartlett.com). Glid i frid!

Tillbaka
Topp