K2 ObSETHed -10 vs. 4FRNT MSP

baow

Medlem
Hej!

Jag undrar lite hur hård Obsethed är i jämförelse med MSP. Jag är inne på att byta till några skidor med rocker och vad jag har läst hittills så verkar Obsethed vara ett bra val, jag har dock inte hittat någonstans där det står hur styva de är. Jag har en ganska aggressiv åkstil och när jag väl är i pisten så går det fort och därför vill jag ha en ganska hård skida. Är väldigt nöjd med hårdheten (och i allmänhet) av mina MSP och undrar om någon har en aning hur obsethen är i jämförelse. Hårdare eller mjukare eller ungefär samma?

Om du gillade dina MSP och vill ha något lite bredare men med rocker känns VCT Turbo som det närmsta valet, rätt lika mått som sethen med. Om det är 09/10 du menar och inte 10/11 seth som är ~117 i midjan

Har inte känt på MSP eller Obsethed -10 men jag har ett par Obsethed -09 och de är enligt mig hyfsat mjuka. Vad jag har hört så är -10 modellen något mjukare i tailen än vad de föegående modellerna är, det var det som hindrade mig från att köpa dem för jag tkr att de gamla obsethen är väl mjuka som de är. En som skrev en recension på TGR sa att tailen sviktade av skidans tyngd, så om du vill ha en hård skida så bör du nog kolla på nått annat.

Om det är något i den bredden du är ute efter så kanske 4FRNT EHP? Mer early rise än rocker iofs men det gör stor skillnad från inget alls enligt mig iaf. Den plöjer grymt igenom allt och går väldigt stabilt.

Yep, jag menar 09/10 på sethen.
Grejen är den att jag inte riktigt gillar utseendet på VCT Turbo :)
CRJ verkar också najs, men de är nog bland de fulare skidor jag har sett. (Inget ont mot CR)

Och jag har kollat en del på EHP men är lite rädd för att den inte är så mångsidig som jag skulle vilja. Jag har även lite funderingar över längden på skidorna, mina nuvarande är 187 och jag känner att de är lite för långa om man hamnar i kniviga lägen i skogen. Därför tänkte jag några som är bredare och kortare, men då vet jag inte om EHP 179 skulle vara för korta för mig. Jag är trots allt 186 cm lång och väger typ 80 kg.
Synd att den skulle vara så mjuk...

Hmm, jag skulle nog säga att EHP kan vara väldigt allsidig. Dock inte et bra val om du ska jibba och sånt. Vet ett par st som har den som enda skida eller allround skida på de flesta dagar och är väldigt nöjda. Har du åkt på skidor med rocker innan? Tänk på att de är väldigt mycket lättare att kasta runt om det blir tight, EHP 193 borde du kunna ha om du är 186 tkr jag, men det beror ju helt på hur du åker också.

baow sa:
CRJ verkar också najs, men de är nog bland de fulare skidor jag har sett. (Inget ont mot CR)
Skit i grafiken, det är ju inte den du åker på, måla om dem eller något om du stör dig så mycket på det :)

Jarle sa:
baow sa:
Skit i grafiken, det är ju inte den du åker på, måla om dem eller något om du stör dig så mycket på det :)
Ja om inte annat så ær næsta års CRJ och VCT Turbo sjukt mkt snuggare :D

Tillbaka
Topp