K2 Pettitor förslag för montering

• Trådstartare Trådstartare Mku
  • Start datum Start datum

Mku

Ny medlem
Hej! Tänkte kolla lite olika åsikter om monteringspunkt på K2 Pettitor innan jag skruvar fast mina. Trots att skidan varit ute nästan en hel säsong finns det inga recensioner för närvarande.

Så ni som kör Pettin hur har ni monterat? Duckstance?

Jag är efter ett optimalt puderflyt. Skidan ska även klara tight skog. Carvar med god teknik i pisten men Pettin ska jag använda endast för transport i pisten. Aldrig snurrar eller landar baklänges dvs. att jag åker endast framlänges.

Är det så enkelt i mitt fall att jag skruvar bindningen på baksträcket (Mid Sole +-0) eller finns det nåt annat jag ska ta hänsyn?

186cm 80kg sullängd 334mm

Det enda jag hitar på nätet

Intressant, högst aktuellt ämne för mig. Jag lämnade in mina Pettitor för montering på Skidbytarboden igår. Han i verkstaden, som jag har stort förtroende för, rekommenderade 0 (fabrikens rekommendation) när jag beskrivit min åkstil. Jag har samma åkstil som dig, väger lite mer och är 180 (tjockare än dig alltså)

Känns det fel, vilket troligtvis är osannolikt, så är det ju bara att borra om, inte världens största grej.

Det här kanske kan ge dig lite mer tips:
http://homeboyski.com/2008/03/01/how-to-decide-the-right-binding-mounting-point-on-todays-skis-especially-k2-boards/
(Gammal artikel, men gäller nog ganska bra även nu)

Senast ändrad:
Nær jag testade Pettitor så tyckte jag att -2cm fråm TC var sjukt bra allround. Det var dock i Stryn och på vårsnø...

Borde vara +5 då Per eller vad säger du?
Jag hade ju inte möjlighet att åka på skidan men med tanke på tailrockern finns det en vits med att inte lita blint på mid sole och stå för långt bak. Skidan blir stabilare om man går fram någon centimeter. Jag tror +3, "all mountain", kan vara ganska så väl avvägt.

Carled sa:
Jag hade ju inte möjlighet att åka på skidan men med tanke på tailrockern finns det en vits med att inte lita blint på mid sole och stå för långt bak. Skidan blir stabilare om man går fram någon centimeter. Jag tror +3, "all mountain", kan vara ganska så väl avvägt.
Ja det hade hetat +5 på deras språk ja.
Men precis som du säger så Carled så är nog +3 att föredra om man vill ha en lite mer puderinriktad leksak, utan nå snurrar och sånt. Om man ställer sig för långt bak på den skidan så blir allt bara fel. Spannet kommer för långt fram, och du kommer för nära tailen...som för övrigt är mycket mjuk.

PNyberg sa:
Carled sa:
Ja det hade hetat +5 på deras språk ja.
Men precis som du säger så Carled så är nog +3 att föredra om man vill ha en lite mer puderinriktad leksak, utan nå snurrar och sånt. Om man ställer sig för långt bak på den skidan så blir allt bara fel. Spannet kommer för långt fram, och du kommer för nära tailen...som för övrigt är mycket mjuk.
Toppen!
Jag får hem grejerna först på lördag och kan då kolla hur det ser ut. Men med sullängd 334 och 0 MidSole (-7 TC) är det sannolikt att man hamnar för lång bak som ni skriver. +3 låter bra!

Är duckstance något som förespråkas?

Bara Hendryxåkare som bemödar sig med sådant... Om du inte måste ha det så väger övriga nackdelar tungt såsom Hö/vä-specifikt och bromsbredden.

Måste bara få börja med att plussa en massa för Pettitorn! De är riktigt grymma!
Har mina på +2 och har som mål att åka liknande dig på Pettitor skidorna. Var i Andermatt/Disentis i jan och åkte fin fint puder blandat med hårda uppkörda offpistrepor. Fick även testa de i pisten något åk. Tyckte att de kändes perfekt inställda.
Har 191 cm och är själv 185 cm och väger 89 kg.
Tror att du även kommer bli nöjd med +3 som du skriver att du funderar på.

Lycka till

Franzzzz sa:
Måste bara få börja med att plussa en massa för Pettitorn! De är riktigt grymma!
Har mina på +2 och har som mål att åka liknande dig på Pettitor skidorna. Var i Andermatt/Disentis i jan och åkte fin fint puder blandat med hårda uppkörda offpistrepor. Fick även testa de i pisten något åk. Tyckte att de kändes perfekt inställda.

Lycka till
Det låter bra!! 191cm? Jag trodde att längsta Pettin var 189.

Mku sa:
Franzzzz sa:

Lycka till
Det låter bra!! 191cm? Jag trodde att längsta Pettin var 189.
189 it is... 191 finns inte.

Tillbaka
Topp