K2 Press vs. K2 Silencer

• Trådstartare Trådstartare bergz0r
  • Start datum Start datum
B

bergz0r

Guest
K2 Press vs. K2 Silencer
Tjena igen!
Vet att det har blivit lite väl mycket trådar nu på senaste tiden, men får inte de svar jag vill ha.

Är på jakt efter en hygglig twintipskida som fungerar hyggligt i parken, pisten samt lite i offpisten.
Just nu är jag inne på antingen k2 press eller k2 silencer, eventuellt k2 disorderly..
På SportConrad's hemsida finns även k2 silencer 09/10 till salu för en billig peng, är den någon skillnad på den gentemot årets modell av k2 silencer?

-Vilken utav ovannämnda skidor är bäst om man ser enbart på skidan?

-Vilken passar mig bäst?
1.80m lång.
75kg tung.
Medelgod åkare.
50% park, 40% pist, 10% offpist

- Skulle gärna vilja höra, från de som har provat någon av dessa skidor, fördelar & nackdelar för varje skida.

Har tänkt att beställa mina skidor med bindningar, vilket leder till nästa problem.. Vilka bindningar?
Har tänkt att beställa från SportConrad, och då väljer jag mellan dessa:
Klicka på länken för att se bild, http://data.fuskbugg.se/dipdip/bindning.JPG ..

Har läst att Marker M 10 ska vara en dålig bindning, och skulle vilja veta varför?
Vad är det som gör den dålig? Skulle den verkligen inte passa mig?

Tar gärna emot tips på andra skidor som ni tror skulle passa mig, i prisklassen runt 3000kr.

Tack på förhand!

K2 Press vs. K2 Silencer
Först av allt, de tre du listar är alla värdelösa utanför pisten. Sen är iaf Silencer en riktig nudel också, så med tanke på din storlek så skulle jag säga att den inte blir ett bra val.

M10 är dels aningens klen för dig även om du kör lugnt. Sen så har den vissa funktioner som gör att den inte är ett bra val för twintips, baklängeslandningar med framåtvikt kommer resultera i knäckta skistoppers.

Kolla hellre på begagnatmarknaden för dom pengarna.

K2 Press vs. K2 Silencer
Den nya silencer har Rocker, alltså en helt ny skida jämfört med den gamla
Utter har du provat nya silenser så du kan utala dig i frågan ?

Senast ändrad:
K2 Press vs. K2 Silencer
ALPINBUTIK sa:
Den nya silencer har Rocker, alltså en helt ny skida jämfört med den gamla
Utter har du provat nya silenser så du kan utala dig i frågan ?
bergz0r sa:
På SportConrad's hemsida finns även k2 silencer 09/10 till salu för en billig peng, är den någon skillnad på den gentemot årets modell av k2 silencer?
Silencer har alltid varit en smal, billig och mjuk skida. Egentligen en uppförstorad juniorskida. Jag har inte provat Silencer 10/11, har inte ens kollat upp om den finns nu. Men mig veterligen så är 09/10 samma skida som de äldre.

K2 Press vs. K2 Silencer
Utter sa:
Först av allt, de tre du listar är alla värdelösa utanför pisten. Sen är iaf Silencer en riktig nudel också, så med tanke på din storlek så skulle jag säga att den inte blir ett bra val.

M10 är dels aningens klen för dig även om du kör lugnt. Sen så har den vissa funktioner som gör att den inte är ett bra val för twintips, baklängeslandningar med framåtvikt kommer resultera i knäckta skistoppers.
Okej, dem kanske inte är så bra pisten.. men jag kommer ändå kunna åka förhoppningsvis? :P
Jag menar, vill man ha en twintipskida så är väl det en smäll man får ta, antar jag.

Ang. bindningen.. om du kollar på bilden som jag har i tråden.. vilken bindning skulle passa bäst tror du?

K2 Press vs. K2 Silencer
K2 Silencer verkar inte vara så bra vad jag kan läsa mig till.
Vad sägs om k2 press eller k2 disorderly?

Något jag tänkt på är om skidorna är tunga? (tunga skidor är bland det värsta jag vet.)
Är dem mjuka/hårda? Lite sådan info skulle vara bra att veta då jag inte har tillgång till en skidbutik så kan känna på dem på riktigt så att säga.

K2 Press vs. K2 Silencer
Hittar inga recentioner om NYA silencer. Men det är ju en helt ny skida med rocker, så att jämföra med en gammal årsmodell verkar fel
Smal tycker jag inteden är som parkskida med måtten 119-85-99

K2 Press vs. K2 Silencer
ALPINBUTIK sa:
Hittar inga recentioner om NYA silencer. Men det är ju en helt ny skida med rocker, så att jämföra med en gammal årsmodell verkar fel
Smal tycker jag inte den är som parkskida med måtten 119-85-99
okejokej! Du vet inget om de två andra skidorna?
Vill ha så mycket hjälp som möjligt!

K2 Press vs. K2 Silencer
Griffon av de bindningarna helt klart.

Nej bara för att du köper en twintip så behöver du inte prioritera bort pistegenskaper.

Disorderly är en bra pistskida, men helt symetrisk och mittmonterad gör att den inte kommer vara en hit utanför pisten. I pisten kommer det vara annorlunda, men säkert fungera helt ok. Press är väl ny va? Har ingen koll på den.
Silencer och Disorderly är mjuka och lätta skidor.

K2 Press vs. K2 Silencer
Utter sa:

Nej bara för att du köper en twintip så behöver du inte prioritera bort pistegenskaper.

Disorderly är en bra pistskida, men helt symetrisk och mittmonterad gör att den inte kommer vara en hit utanför pisten. I pisten kommer det vara annorlunda, men säkert fungera helt ok. Press är väl ny va? Har ingen koll på den.
Tackar så hjärtligt.

Är Griffon så pass mycket bättre som prisskillnaden säger?
Skulle jag inte klara mig på någon utav de andra bindningarna?

K2 Press vs. K2 Silencer
bergz0r sa:
K2 Silencer verkar inte vara så bra vad jag kan läsa mig till.
Vad sägs om k2 press eller k2 disorderly?

Något jag tänkt på är om skidorna är tunga? (tunga skidor är bland det värsta jag vet.)
Är dem mjuka/hårda? Lite sådan info skulle vara bra att veta då jag inte har tillgång till en skidbutik så kan känna på dem på riktigt så att säga.
Har Holt i en k2 press och dom är inte tunga och det står om dom att dom tydligen är lätt som en fjäder och mjuk i tip och tail... :)

Senast ändrad:
K2 Press vs. K2 Silencer
bergz0r sa:
Utter sa:

Tackar så hjärtligt.

Är Griffon så pass mycket bättre som prisskillnaden säger?
Skulle jag inte klara mig på någon utav de andra bindningarna?
Skulle säga att du är aningens stor och tung för att gå på en bindning under 12 i maxdin. Sen är 450kr rena fyndet för att slippa M10... Kort sagt, den är helt klart värd mellanskillnaden.

K2 Press vs. K2 Silencer
Utter sa:
Skulle säga att du är aningens stor och tung för att gå på en bindning under 12 i maxdin. Sen är 450kr rena fyndet för att slippa M10... Kort sagt, den är helt klart värd mellanskillnaden.
okej, tack för hjälpen.

K2 Press vs. K2 Silencer
Jobbar själv i butik och vi säljer samtliga av de tre skidor du funderar på.

Har åkt på förra årets modell av Silencer men precis som "ALPINBUTIK" skrev tidigare i tråden så är den helt omgjord till i år så går inte att jämföra med tidigare årsmodeller. De har satt in rocker för att göra den lättare att få in i sväng i pisten samt lite enklare att åka med i offpisten, med betoning på lite. Då det absolut inte är en ren offpistskida och har ändå hyffsat liten rocker.

Eftersom du är Medelgod åkare som kör 50% park, 40% pist, 10% offpist så skulle jag rekomendera Silencer till dig utav dessa tre. Varför? PRESS är mjukare och har inte sandwich konstruktion som Silencer har vilket gör att Silencern kommer att gå stabilare när du vill bränna på i pisten, samt stabilare i landningar i parken, alltså är Silencern är mer allround än Press.

Varför inte Dissorderly? För att den är den enda utav dessa som är helsymetrisk (samma bredd i fram och ibak) vilket gör att den är en nästan renodlad parksida som kommer bli tråkig och mer svåråkt från kant till kant i pisten. Däremot är den bäst utav dessa tre som ren parkskida om det är just i parken du vill utvecklas och satsa. Men du skrev ju bara 50% park.

När det gäller bindning så ska du satsa på antingen Squire eller Griffon. Skippa 10.0 free, den är i paket till Press i vår butik men jag anser att du ska satsa på en bättre skida än press. Alltså bättre bindning också.

Squire har vi i paket till Silencer eftersom de anses passa bra ihop. Tänker du satsa stort i hoppen och landa baklänges osv. så är det klokt att byta upp dig till Griffon eftersom den bättre klarar den höga påfrestning som blir vid landningar osv. Squire duger till piståkning och lättare jibb.

Summerat. Välj Silencer av dessa tre, så som du åker nu. Välj istället Dissorderly om du vill satsa mer på parkåkning i framtiden. typ 80% park lr nått.

Lycka till!

K2 Press vs. K2 Silencer
way sa:

Har åkt på förra årets modell av Silencer men precis som "ALPINBUTIK" skrev tidigare i tråden så är den helt omgjord till i år så går inte att jämföra med tidigare årsmodeller. De har satt in rocker för att göra den lättare att få in i sväng i pisten samt lite enklare att åka med i offpisten, med betoning på lite. Då det absolut inte är en ren offpistskida och har ändå hyffsat liten rocker.

Eftersom du är Medelgod åkare som kör 50% park, 40% pist, 10% offpist så skulle jag rekomendera Silencer till dig utav dessa tre. Varför? PRESS är mjukare och har inte sandwich konstruktion som Silencer har vilket gör att Silencern kommer att gå stabilare när du vill bränna på i pisten, samt stabilare i landningar i parken, alltså är Silencern är mer allround än Press.

Varför inte Dissorderly? För att den är den enda utav dessa som är helsymetrisk (samma bredd i fram och ibak) vilket gör att den är en nästan renodlad parksida som kommer bli tråkig och mer svåråkt från kant till kant i pisten. Däremot är den bäst utav dessa tre som ren parkskida om det är just i parken du vill utvecklas och satsa. Men du skrev ju bara 50% park.

När det gäller bindning så ska du satsa på antingen Squire eller Griffon. Skippa 10.0 free, den är i paket till Press i vår butik men jag anser att du ska satsa på en bättre skida än press. Alltså bättre bindning också.

Squire har vi i paket till Silencer eftersom de anses passa bra ihop. Tänker du satsa stort i hoppen och landa baklänges osv. så är det klokt att byta upp dig till Griffon eftersom den bättre klarar den höga påfrestning som blir vid landningar osv. Squire duger till piståkning och lättare jibb.

Summerat. Välj Silencer av dessa tre, så som du åker nu. Välj istället Dissorderly om du vill satsa mer på parkåkning i framtiden. typ 80% park lr nått.

Lycka till!
Tack som fan :D

Sån här info som gör valet så mycket lättare.

Tusen tack.

K2 Press vs. K2 Silencer
way sa:

Har åkt på förra årets modell av Silencer men precis som \\\"ALPINBUTIK\\\" skrev tidigare i tråden så är den helt omgjord till i år så går inte att jämföra med tidigare årsmodeller. De har satt in rocker för att göra den lättare att få in i sväng i pisten samt lite enklare att åka med i offpisten, med betoning på lite. Då det absolut inte är en ren offpistskida och har ändå hyffsat liten rocker.

Lycka till!
Har hittat en begagnad skida som verkar riktigt bra. tänkte höra vad du tycker om den..
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/head/jo-pro-sw.html

Får den för ungefär samma pris som de jag visat ovan.. Visserligen är de begagnade, dock bara använda en säsong och dem verkar vara i bra skick.

Så, vilken skida skulle du välja om du vara i mina skor?

K2 Press vs. K2 Silencer
way sa:

Lycka till!
Men tror du att k2 press duger till mig jag är nybörjare i parken och kommer åka 80% park..
Eller ska jag satsa på något bättre kring 3500-4000.

Senast ändrad:
K2 Press vs. K2 Silencer
bergz0r sa:
Har hittat en begagnad skida som verkar riktigt bra. tänkte höra vad du tycker om den..

Får den för ungefär samma pris som de jag visat ovan.. Visserligen är de begagnade, dock bara använda en säsong och dem verkar vara i bra skick.

Har aldrig teståkt den skidan men jag tror att den är lite vassare än k2 modellarna du skrev förut. Så är den i bra skick bara så är det säkert ett bra köp! Verkar funka hyffsat både i pist o park.

lollen29 sa:
Men tror du att k2 press duger till mig jag är nybörjare i parken och kommer åka 80% park..
Skulle väl säga att k2 press är anpassad för nybörjare till medelgoda åkare, sen är det ju andra saker som spelar in, som din längd, vikt, åkerfarenhet och åkstil. Bra skida att lära sig grunderna i parken, sen när du ska upp på de större hoppen får du nog roligare med lite stabilare skidor och bindningar. Men riktigt prisvärd skida för nybörjaren!!

K2 Press vs. K2 Silencer
way sa:
bergz0r sa:

Har aldrig teståkt den skidan men jag tror att den är lite vassare än k2 modellarna du skrev förut. Så är den i bra skick bara så är det säkert ett bra köp! Verkar funka hyffsat både i pist o park.

lollen29 sa:
Skulle väl säga att k2 press är anpassad för nybörjare till medelgoda åkare, sen är det ju andra saker som spelar in, som din längd, vikt, åkerfarenhet och åkstil. Bra skida att lära sig grunderna i parken, sen när du ska upp på de större hoppen får du nog roligare med lite stabilare skidor och bindningar. Men riktigt prisvärd skida för nybörjaren!!
Okej, för jag är 163 cm lång och väger 45 kg. Kommer nog inte hoppa i större hopp, medelstora och raila, lägga någon 360 mm. Tror du att det är den rätta skidan för mig då? Kolla in min tråd på jibb-skidor som heter "montering,frågor? hjälp!" och svara på mina frågor. Skulle bli sjukt tacksam :)

K2 Press vs. K2 Silencer
Själv kör jag med disoderlyn i längden 179 med griffon på. Jag är 182 och väger 92 kg och kör på rätt så bra i parken måste jag säga. Jag monterade bindningen griffon och trodde jag skulle ångra mig pga den relativt "låga" din skalan för min vikt. Men jag är inte alls besviken. Jag har frambindningen på 9 och 10 bak. och de har aldrig löst ut i onödan eller ens när jag landat fel och tlm crashat i svarta hopp. Så jag säger att griffon duger alldeles utmärkt för dig! Jag tycker också att disoderlyn är lite underskattad i pisten. Visst den är helsymetrisk med en radie på 26 m. Men är det inte ispist så är det inga problem att kanta den riktigt bra! Klart får man inte samma pistegenskaper men det klart att det funkar!

K2 Press vs. K2 Silencer
Utter sa:

hur kan en symetrisk skida vara en bra pistskida ? man går helt bort sig i pisten om man väljer en symetrisk skida..
du tappar allt va känsla heter såvida man inte sladd svänger..

K2 Press vs. K2 Silencer
analkrut sa:
Utter sa:

hur kan en symetrisk skida vara en bra pistskida ? man går helt bort sig i pisten om man väljer en symetrisk skida..
Tyvärr men jag håller inte med dig. Jag har kört på dem många dagar under förra vintern. Är det inte ispist så funkar dem alldeles utmärkt att skära med i pisten ! Har du ens testat den skidan ?

K2 Press vs. K2 Silencer
hade ett par silencer med marker 10 bindningarna, skidan kändes väll helt ok att åka med men när jag bytte upp mig till ett par armada ar6 så kände man verkligen skillnad. Aja om skidan då:
Mina bindningar gick sönder (lossnade o Skistoppern gick av o böjde hela skiten)
bindningarna löste ut sig varje gång jag landade switch o nej det var inte för att dom var felinställda, dom sög helt enkelt... skidan var faktist helt ok men om jag var du så skulle jag åka till en butik med kunnig personal.
Köp för guds skull inte ett par skidor med marker 10 bindningarna.

tack o hej

Armada <3

K2 Press vs. K2 Silencer
Lånar tråden lite..
jag är 163 cm lång och väger 45 kg. Kommer nog hoppa i medelstora hopp , lägga någon 360 och rail mm. Tror ni att k2 press är den rätta skidan för mig då? Kolla in min tråd på jibb-skidor som heter "montering,frågor? hjälp!" och svara på mina frågor. Skriv lite fakta om k2 press. Skulle bli sjukt tacksam :)

K2 Press vs. K2 Silencer
Fiddeponken sa:
analkrut sa:
Utter sa:

Tyvärr men jag håller inte med dig. Jag har kört på dem många dagar under förra vintern. Är det inte ispist så funkar dem alldeles utmärkt att skära med i pisten ! Har du ens testat den skidan ?
klart det "funkar" men det gör snowblades också.. en symetrisk skida är inte en bra "pist skida" du får längre tail,vilket gör att du inte får lika fin sväng, det är logiskt. Men sen kanske man inte har mer krav än så när man åker pist men att ens nämna en symetrisk twin tip som bra pist skida är fel. och nej jag har inte åkt k2 men ett gäng andra symetriska och det är stor skillnad mot en vanlig skida.
Ska man ha en twin tip som man även ska åka pist med så är det bara vanlig skärning och standard montering som gäller

K2 Press vs. K2 Silencer
Press är nya Silencer. Något förvirrande om du frågar mig... Vet inte riktigt hur K2 tänkt avseende branding här. Namnet Silencer är ju sedan flera år förknippat med deras budget/instegsskida i tt segmentet, borde rimligen skrämma iväg en del potientiella köpare, men, men det är ju deras sak... Lite off topic kanske...

Jag har fått uppfattningen att nya Silencer är en helt ny skida med all-terrain rocker, dvs lite, lite tip-rocker, sannolikt inget man har någon egentlig praktisk stor nytta av off-pist. Dessutom är den alldeles för smal. Jag tror dock att den är en potent parkskida, mycket bättre en Press, som övertagit alla egenskaper från gamla Silencer, såväl bra som mindre bra. Ja, egentligen var det väl bara priset som var bra med gamla Silencer...

Vad gäller bindning så är valet enkelt. Griffon!

K2 Press vs. K2 Silencer
way sa:
bergz0r sa:

lollen29 sa:

K2 Press vs. K2 Silencer
analkrut sa:
Fiddeponken sa:
analkrut sa:
klart det "funkar" men det gör snowblades också.. en symetrisk skida är inte en bra "pist skida" du får längre tail,vilket gör att du inte får lika fin sväng, det är logiskt. Men sen kanske man inte har mer krav än så när man åker pist men att ens nämna en symetrisk twin tip som bra pist skida är fel. och nej jag har inte åkt k2 men ett gäng andra symetriska och det är stor skillnad mot en vanlig skida.
Ska man ha en twin tip som man även ska åka pist med så är det bara vanlig skärning och standard montering som gäller
Symetrisk eller icke har mycket lite med att göra hur "bra" den är i pist. Den är klart annorlunda än en skida med traditionell skärning och kräver lite anpassning av åkstilen. Men den blir inte dålig i pist pga symetrin.

Sen om du inte behärskar skärande sväng får stå för dig. Vi andra har inga problem med att hålla skäret på en mittmonterad symetrisk twintip.

K2 Press vs. K2 Silencer
Hej,
Lånar tråden lite är Marker M 11.0 TC Free en bra bindning?

Tack och hej.

Tillbaka
Topp